Președintele CJ Harghita cere examen diferențiat la Limba română pentru elevii maghiari: La Evaluarea Națională media a fost 5,83

Admiterea la liceu, simularea Evaluării Naționale

Foto: Pixabay.com

Elevii maghiari din județul Harghita au obținut la Evaluarea Națională 2019 note a căror medie este 5,83. Fără notele obținute la examenul de Limba și literatura română, media este de 6,52, anunță Consiliul Județean Harghita, într-un comunicat de presă. Instituția precizează că 68,8% dintre elevii a căror limbă maternă este maghiara au luat note peste 5 la Evaluare; fără notele de la proba la Limba română, rata mediilor peste 5 este de 84, susține Consiliul Județean.

În județul Harghita, au participat la examenul de Evaluare Națională 2.632 elevi, dintre care 404 români și 2.228 maghiari. 2,2% dintre elevii români, respectiv 3% dintre cei maghiari nu s-au prezentat la examen., anunță instituția, care precizează că analiza rezultatelor obținute la examenul de Evaluare Națională 2019 a fost realizată de grupul de analiză și sinteză al Consiliului Județean Harghita.

Borboly Csaba, președintele Consiliului Județean (CJ) Harghita, susține că “de ani de zile atragem atenția asupra faptului că este nevoie de examen diferențiat pentru elevii cu limba maternă română și pentru cei cu limba maternă maghiară, respectiv că este nevoie de reformarea predării limbii române. Și din rezultate reiese faptul că există elevi competenți care din păcate nu pot obține rezultate bune la limba română”.

Limba română trebuie predată asemenea unei limbi străine elevilor maghiari și să nu fie evaluați la această materie asemenea elevilor a căror limbă maternă este româna. Dezavantajarea elevilor maghiari este tot mai clară an de an și se regăsește în rezultatele obținute de elevi la examenul de evaluare și la cel de bacalaureat”, a declarat Borboly Csaba.

Oficialul susține că “politica educațională nu a ținut cont până acum de oportunitățile legislative și nevoile speciale ale reprezentanților minorităților și nu a asigurat elevilor maghiari studierea limbii române, la toate nivelurile, ca limbă secundară (limbă nematernă). Conform răspunsurilor și graficului de implementare ale ministerului învățământului până în anul 2021 va fi elaborat și introdus noul plan de învățământ pentru clasa a opta și doar după aceasta se va proceda la fel și în cazul învățământului liceal”.

Considerăm că este important ca, la nivel local, în școlile cu predare în limba maghiară să fie introduse măsuri și activități care să contribuie și să sprijine la învățarea limbii române. Considerăm că pe lângă ministerul de resort este justificată luarea de măsuri la nivel local și județean în vederea remedierii acestei situații, iar pentru aceasta este nevoie de o colaborare eficientă dintre instituțiile locale și județene, inspectoratul școlar, Asociația Pedagogilor Maghiari din România, profesori de limba română, părinți, și nu în ultimul rând, elevi”, a spus președintele Consiliului Județean.

Acesta a precizat că de ani de zile acordă atenție “modului în care elevii maghiari pot să-și însușească în mod corespunzător limba statului, pentru ca să obțină competențe utilizabile și acest lucru să se regăsească în rezultatele obținute de către elevi la examene naționale și la bacalaureat“.

Din acest motiv, în cadrul programelor de sprijinire a activităților destinate tinerilor se sprijină și programele menite a facilita învățarea limbii române prin: tabere de comunicare, tabere de limba română, tabere de schimb de elevi, cursuri de pregătire pentru examenele de naționale și bacalaureat. Scopul este ca asociațiile de tineret care funcționează pe raza județului Harghita să se folosească de aceste oportunități, dat fiind faptul că la concursurile de proiecte organizate în acest domeniu nu se prezintă încă un număr corespunzător de solicitări de sprijin“, se arată în comunicatul CJ Harghita.

Citește și:

 

 

 

 

Exit mobile version