Primul an de catalog electronic în școli. Șase directori vorbesc despre cum au pilotat platforma, cum au primit profesorii tehnologia în viața lor profesională și ce influență are schimbarea asupra comunității școlare

A trecut primul an școlar din programul pilot în care 742 de școli au fost aprobate să utilizeze catalogul electronic. Avantajele catalogului electronic au fost explicate de 6 directori de școli din România, potrivit testimonialelor realizate de platforma de management școlar „Viva-Catalog”. „Acest catalog electronic ne dă posibilitatea să scoatem un raport pe absențe motivate, nemotivate, pe clasă. (…) Este o economie de timp și de energie”, este de părere Meda Florian, director adjunct al Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Cluj-Napoca.

Mirela-Dana Feneșan, director al Liceului Teoretic „Dumitru Tăuțan” Florești, a povestit cum a fost primită ideea implementării catalogului electronic de către echipa școlii, de profesori și de părinți: „S-a dorit foarte mult implementarea catalogului electronic, iar în ceea ce privește platforma de documente a fost privită ca un mare beneficiu în construirea portofoliilor comisiilor.”

Referitor la beneficiile observate în școală după implementarea catalogului electronic, directoarea Feneșan a precizat că a fost eficientizat procesul de învățământ:

„După implementarea catalogului electronic Viva, am văzut că oarecum s-a întâmplat o eficientizare a procesului de învățământ. Chiar și pe parte de secretariat, avem unele documente la îndemână: rapoartele de absenteism și unele analize în ceea ce privește notarea.

Foto: Mirela-Dana Feneșan, director al Liceului Teoretic „Dumitru Tăuțan” Florești

În privința sursei de finanțare, aceasta a spus că primăria și consiliul local asigură banii: „Pentru catalogul electronic, Primăria și Consiliul Local ne ajută și ne oferă finanțarea necesară pentru implementarea catalogului electronic, deci nu plătesc părinții.”

Și profesorii de la Liceul Tehnologic ”Vlădeasa”din Huedin folosesc catalogul electronic Viva. Directoarea Cristina Florentina Șaitiș a povestit că decizia de digitalizare a venit în anul școlar 2021-2022, cu aplicare în anul școlar 2022-2023. Aceasta a mărturisit că a existat o reticență din partea cadrelor didactice, pentru că „li s-a părut ciudat că nu mai merg cu acel obiect (catalogul clasic – n.red) la oră.”

Directoarea mai spune că „părinții au fost cei mai deschiși. Ei au spus că, pentru prima dată, pot să aibă acces, într-adevăr, la catalog, fără să mai fie nevoie să învoiască de la serviciu, pentru a veni dimineața să vadă care este situația la învățătură și la discipline.”

Foto: Cristina Florentina Șaitiș, director al Liceului Tehnologic ”Vlădeasa”din Huedin

„Părintele poate afla de acasă care este situația și oarecum este pregătit de ceea ce urmează să i se spună la școală sau știe dacă trebuie să ia legătura cu dirigintele, să clarifice anumite probleme”, a precizat Cristina Florentina Șaitiș.

Directorul adjunct al Colegiul National „Ion Neculce”, Sebastian Emanuel Oprița, a menționat că, la început, au fost anumite întrebări, dar „ele au fost repede risipite în momentul în care profesorii au început să folosească propriu-zis catalogul electronic.”

El a precizat că ceilalți profesori i-au spus că nu mai vor să se întoarcă „niciodată la catalogul clasic”, deoarece sunt numeroase avantajele catalogului electronic: „Se încheie mult mai ușor mediile. Nu mai stai să verifici de zeci de ori să vezi dacă ai făcut o greșeală, dacă ți-a ieșit bine sau nu media generală. (…)”

Foto: Sebastian Emanuel Oprița, directorul adjunct al Colegiul National „Ion Neculce”,

Directorul adjunct a adus în atenție că părinții află imediat dacă nu sunt copiii la școală, iar problemele pot fi soluționate rapid:

„Atât timp cât părinții au primit posibilitatea aceasta de a se loga, bineînțeles că s-a îmbunătățit (relația cu părinții – n.red), pentru că, în primul rând, știu unde sunt copiii, dacă sunt la școală. Dacă văd că au absență, pot să-i sune, să-i întrebe „de ce nu ești la oră?”. Practic, cred că-ți oferă o predictibilitate, în primul rând, și ca profesor, și ca diriginte, și ca școală, și ca părinte. Având această predictibilitate, dacă apar probleme, pot să le soluționez din timp, nu pe ultima sută de metri când, probabil, soluțiile nu mai sunt așa la îndemână”, a punctat Sebastian Emanuel Oprița.

Colegiul Economic „A.D. Xenopol” a încercat să găsească o soluție pentru registrele și situațiile statistice, iar catalogul electronic este în beneficiul tuturor. Referitor la avantajele pe care le-a observat după implementarea catalogului Viva, directoarea colegiului, Mihaela Iacoban, a explicat cum pot fi profesorii ajutați:

„De exemplu, având în vedere că unitatea noastră are două clădiri și, de foarte multe ori, profesorul este nevoit să meargă în 10 minute, cât este pauza, dintr-o locație în alta, n-a mai fost nevoie să umble cu catalogul. Asta ar fi un beneficiu. Faptul că s-au operat foarte ușor absența și nota, faptul că părintele a aflat în în timp util situația copilului. Și cel mai mare avantaj pe care l-am văzut: nu au mai fost greșeli în calculul mediilor. În acest mod, s-au evitat aceste mici greșeli în calculul mediilor.”

Foto: Mihaela Iacoban, director al Colegiului Economic „A.D. Xenopol”

Mihaela Iacoban a spus că, pentru a se familiariza cu platforma, cadrele didactice au fost ajutate la început de informaticianul unității și de reprezentantul firmei: „Lucrurile au intrat în normal și toată lumea a fost a fost mulțumită – atât profesori, cât mai ales părinți.”

Și o unitate de învățământ din mediul rural a apelat la catalogul electronic Viva. Mioara Neag, directoarea Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” Ciucea, Com. Ciucea, a punctat de ce este utilă aplicația pentru profesori, elevi și părinți:

„Ne-am gândit că ar fi mai util pentru elevi și pentru părinți să afle notele. Unii părinți nu aveau timpul necesar să vină la școală, așa oricând primesc nota. În ziua respectivă sunt și ei anunțați, fiecare are un cont. Elevii știu notele, pot să-și verifice exact notele, că uneori diriginții au timp sau nu au timp să le treacă notele în carnet. Acum, deja părintele este informat ce notă ia elevul în fiecare zi (…).” – Mioara Neag, directoarea Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” din Comuna Ciucea

Foto: Mioara Neag, director al Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” din Comuna Ciucea

Încă de la început, profesorii au fost deschiși, după cum a mărturisit directoarea Mioara Neag: „Profesorii au fost încântați. Credeau că este foarte greu. Când au văzut cât de ușor este, nu a fost nicio problemă.”

Directoarea a menționat că finanțarea este asigurată de autoritățile locale: „De la bugetul local noi avem banii necesari și pentru platformă, și pentru catalog. Deci, toți banii de la bugetul local.”

Meda Florian, directorul adjunct la Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Cluj-Napoca, a povestit cum au ajuns să folosească catalogul electronic: „Anul trecut, inspectoratul școlar a implementat un program-pilot privind introducerea în școli a catalogului electronic și, bineînțeles, când am auzit de acest program, am fost deosebit de interesanți.”

Aceasta a vorbit despre avantajele catalogului electronic: „Școlile noastre trebuie să raporteze lunar numărul de absențe. Acest catalog electronic ne dă posibilitatea să scoatem un raport pe absențe motivate, nemotivate, pe clasă. De asemenea, avem de monitorizat notarea ritmică. De asemenea, prin catalog electronic, putem scoate acest raport, pe clasă, pe elev. Este o economie de timp și de energie.”

Foto: Meda Florian, director adjunct al Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Cluj-Napoca

Cadrele didactice care sunt de serviciu pe școală nu mai sunt nevoie să țină catalogul clasic după ele, după cum a spus Meda Florentin: „Așa cum știți, în școlile noastre, cadrele didactice efectuează serviciul pe școală, ieși de la oră cu catalogul, du-te repede și lasă-l în sala profesorală, du-te să faci de serviciu, întoarce-te să iei catalogul când sună. Acest lucru nu s-a mai întâmplat, n-a mai fost nevoie, având catalogul electronic.”

Colaborarea cu echipa tehnică

În privința colaborării cu echipa de suport tehnic, Mirela-Dana Feneșan a menționat că „ echipa de suport tehnic a fost întotdeauna promptă la problemele identificate de noi, s-au rezolvat într-un timp util și foarte rapid.”

Cristina Florentina Șaitiș -„Colaborarea cu echipa de suport tehnic de la Viva Control este întotdeauna foarte bună. De ce? Pentru că avem acces foarte ușor la această echipă, adică oamenii chiar răspund la telefon și la mailuri. Orice problemă se rezolvă, mai ales că suntem o școală complexă și a trebuit să facem setările personalizate, și anume: doi profesori care să treacă notă în aceeași rubrică, discipline la care se încheie media în diferite intervale de timp. Nu toate disciplinele se încheie, ca medii, în același timp. Avem clase care după un semestru se despart: jumătate pe o specializare, jumătate pe altă specializare. Deci, sunt setări complexe pe care le-am rezolvat întotdeauna punctual cu echipa de suport tehnic.”

„A fost întotdeauna un om în spatele telefonului cu care am putut discuta în tihnă, fără nervi. Întotdeauna au fost disponibili și dispuși să asculte, în cazul în care am avut anumite probleme sau idei.” – Sebastian Emanuel Oprita

Mihaela Iacoban a zis că reprezentantul firmei și informaticianul unității au găsit împreună cele mai bune metode, „în așa fel încât să se adapteze, așa cum am spus și mai devreme, la specificul unității noastre.”

Mioara Neag spune că nu au fost dificultăți: „Nu am întâmpinat nicio dificultate, întotdeauna am colaborat. Eu zic că e în regulă. Chiar am sunat când ni s-au transferat elevii, ca să pot să trec din urmă notele elevilor care au venit în școală. Eu zic că-i în regulă. (…) Ne gândeam, inițial, că e mult mai greu, dar e în regulă. Ne-am descurcat.”

Meda Florian – „Platforma este super. (…) La o primă vedere, poate nu-ți dai seama de toate facilitățile, dar este bine structurată platforma.”

Exit mobile version