Problema salarizării profesorilor, cauza unor proteste masive în plină reformă a educației – exemplu pentru „democrația ca formă fără fond” din România, într-un raport privind starea democrației în 2023 / Alte teme criticate la capitolul Educație: lipsa de transparență, datele cu caracter personal

Foto: Ilona Andrei - G4Media

Greva de anul trecut a profesorilor, chiar în perioada adoptării noilor legi ale educației, este dată drept dovadă a „democrației ca formă fără fond” în România, sub actuala guvernare, într-un raport privind „Starea democrației în 2023”, publicat de mai multe organizații neguvernamentale. Documentul, care enumeră o lungă serie de abateri de la regulile democrației în numeroase domenii, de la justiție la activitatea ministerelor, face trimitere în mod repetat și la atitudinea Ministerului Educației, dar și a altor autorități când vine vorba despre situația din învățământ.

Raportul se exprimă foarte critic la adresa guvernului și Ministerului Educației atunci când atinge tema dialogului social și a reformei în educație. Astfel, răspunsul autorităților la cele mai mari demonstrații ale profesorilor din istoria recentă, în contextul în care coaliția majoritară „se arată campioana reformei în educație”, este încadrat la capitolul ”Democrație ca formă fără fond” al raportului citat: 

Ministerul Educației și alte autorități – criticate pentru lipsă de transparență, mimarea transparenței, poziții pe tema datelor cu caracter personal

Acesta nu este singurul punct în care analiza ONG-urilor face trimitere la atitudinea ministrului Educației, a Ministerului sau a altor autorități, în domeniul educațional.

Raportul notează „lipsa de transparență” în elaborarea legilor educației și modul cum ministra Ligia Deca a ajuns chiar să restricționeze comentariile pe pagina sa de Facebook, sau, dimpotrivă, să permită valuri de comentarii laudative, în contextul raportului Pisa 2022:

La capitolul referitor la secretizarea abuzivă a informațiilor de către autorități, același document notează, în legătură cu elaborarea legilor educației: „Într-un alt caz, Ministra Justiției, Alina Gorghiu, a decis secretizarea avizului ministerului cu privire la proiectele de legi ale educației. În baza acestei decizii, ministerul a refuzat să comunice informațiile chiar și parlamentarilor. Un parlamentar din opoziție, senatorul Ștefan Pălărie, a fost nevoit să se adreseze instanței pentru a obține documentele. Senatorul a obținut o decizie favorabilă pe fond și ministerul nu a mai așteptat judecarea apelului, ci a desecretizat informațiile respective. Între timp însă, dezbaterea privind proiectele de lege se încheiase, iar legile au fost adoptate în ciuda gravelor carențe semnalate chiar de Ministerul Justiției în avizul respectiv.”

La capitolul dedicat invocării abuzive a prevederilor referitoare la datele cu caracter personal, Ministerul Educației este dat drept exemplu de instituție publică unde, în 2023, a fost invocată excepția privind aceste date: „Totuși, și în 2023 există instituții publice care invocă excepția privind datele cu caracter personal. Spre exemplu, astfel de răspunsuri au fost primite de Centrul pentru Inovare Publică (organizație membră a Coaliției ONG-uri pentru Cetățean) de la Autoritatea Electorală Permanentă, de Asociația Elevilor din Constanța de la Ministerul Educației, sau de Centrul Filia de la o Direcție de Sănătate Publică”

Tot Ministerul Educației a transmis un răspuns ce face trimitere la „proceduri deliberative” pentru a refuza să prezinte documente care au fundamentat Ordine de ministru, la cererea Asociației Elevilor din Constanța.

Iar la capitolul „ De prea multe ori, transparența decizională este doar o formalitate”, raportul notează cazul unei fundații chemate să ofere propuneri într-un termen foarte scurt, caz în care ”nu poate fi vorba de o consultare reală”:

În ceea ce privește „Datele personale și supravegherea în era digitală”, ministra Ligia Deca este iarăși menționată cu declarațiile sale în discuțiile despre folosirea camerelor video în casă:

Exit mobile version