Cadrele didactice ar urma să realizeze planuri individualizate de învățare, în funcție de rezultatele evaluărilor, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar. Acestea vor fi un instrument de planificare și monitorizare a învățării la nivelul fiecărui elev, conform sursei citate. Vezi mai jos, în articol, ce caracteristici trebuie să aibă planurile individualizate de învățare.
Art. 82 – „(3) În vederea atingerii competențelor vizate, cadrele didactice realizează planuri individualizate de învățare. Acestea reprezintă un instrument de planificare și monitorizare a învățării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităților de învățare pe care le oferă școala.”
La alin. (4), articolul 82 stabilește care sunt caracteristicile planurilor de învățare. Concret, planul individual de învățare va porni de la rezultatele evaluărilor cu caracter formativ și sumativ. Vor fi luate în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev.
O altă caracteristică a acestor planuri se referă la faptul că sunt dezvoltate în urma interacțiunii dintre profesor și elev, părinte.
Art. 82 – (4) Planul individual de învățare are următoarele caracteristici:
- a) pornește de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ și sumativ;
- b) ia în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev, care sunt diferite și, prin urmare, trebuie abordate diferit;
- c) valorifică experiențele de învățare anterioare ale elevului;
- d) stabilește obiectivele pe termen imediat și pe termen lung ale elevului;
- e) proiectează noile experiențe de învățare în funcție de nevoile, interesele și ritmul elevului;
- f) este dezvoltat în urma interacțiunii dintre profesor și elev, părinte.”
Planul individualizat de învățare este parte componentă a portofoliului educațional al elevului, după cum apare în proiectul de lege Deca.
„Pentru fiecare disciplină și domeniu de studiu, programa școlară acoperă 75% dintre orele de predare și de evaluare, lăsând la dispoziția cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv.”- art. 86 alin. (3).
Conform registrului de modificări, o persoană juridică și una fizică au trimis amendamente la art. 82 alin. (1, 3, 4), în data de 4 august 2022.
În Legea Educației Naționale 1/2011 este menționat că profesorul decide dacă 25% din timpul alocat unei discipline este folosit pentru învățare remedială, pentru consolidarea cunoștințelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare, conform unor planuri individuale de învățare elaborate pentru fiecare elev. Legea actuală nu specifică și ce caracteristici trebuie să aibă planurile de învățare.
FOTO Ce prevede Legea Educației Naționale la secțiunea „Curriculumul învățământului preuniversitar”
Ce este portofoliul educațional – proiectul Deca
Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor: certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare, rezultate la evaluările naționale și recomandări de recuperare a pierderilor de învățare, produse sau rezultate ale activităților desfășurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale și informale, conform proiectului.
Acesta va fi obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi din clasa pregătitoare, în anul școlar 2024 – 2025. Va fi utilizat începând cu debutul învățământului obligatoriu și va fi folosit pe tot parcursul învățământului preuniversitar. Informații din portofoliul educațional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaționale și fundamentarea intervențiilor de sprijin, după cum apare în proiectul Deca.
Potrivit documentului, la finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte.
Portofoliul educațional a fost introdus în legea Educației din 2011 și nu a fost folosit până acum. Articolului 73 din legea actuală a Educației definește astfel portofoliul educațional:
- „(1) Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale.
- (2) Portofoliul educațional este elementul central al evaluării învățării. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și reprezintă cartea de identitate educațională a elevului”.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.