Profesorii ar putea realiza planuri de învățare pentru fiecare elev, în funcție de rezultatele evaluărilor și de interacțiunea cu elevii și părinții, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Planurile individualizate fac parte din portofoliul educațional obligatoriu

9.018 vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Cadrele didactice ar urma să realizeze planuri individualizate de învățare, în funcție de rezultatele evaluărilor, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar. Acestea vor fi un instrument de planificare și monitorizare a învățării la nivelul fiecărui elev, conform sursei citate. Vezi mai jos, în articol, ce caracteristici trebuie să aibă planurile individualizate de învățare.

Art. 82 – „(3) În vederea atingerii competențelor vizate, cadrele didactice realizează planuri individualizate de învățare. Acestea reprezintă un instrument de planificare și monitorizare a învățării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităților de învățare pe care le oferă școala.”

La alin. (4), articolul 82 stabilește care sunt caracteristicile planurilor de învățare. Concret, planul individual de învățare va porni de la rezultatele evaluărilor cu caracter formativ și sumativ. Vor fi luate în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev.

O altă caracteristică a acestor planuri se referă la faptul că sunt dezvoltate în urma interacțiunii dintre profesor și elev, părinte.

Art. 82 – (4) Planul individual de învățare are următoarele caracteristici:

  • a) pornește de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ și sumativ;
  • b) ia în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev, care sunt diferite și, prin urmare, trebuie abordate diferit;
  • c) valorifică experiențele de învățare anterioare ale elevului;
  • d) stabilește obiectivele pe termen imediat și pe termen lung ale elevului;
  • e) proiectează noile experiențe de învățare în funcție de nevoile, interesele și ritmul elevului;
  • f) este dezvoltat în urma interacțiunii dintre profesor și elev, părinte.”

Planul individualizat de învățare este parte componentă a portofoliului educațional al elevului, după cum apare în proiectul de lege Deca.

„Pentru fiecare disciplină și domeniu de studiu, programa școlară acoperă 75% dintre orele de predare și de evaluare, lăsând la dispoziția cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv.”- art. 86 alin. (3). 

Conform registrului de modificări, o persoană juridică și una fizică au trimis amendamente la art. 82 alin. (1, 3, 4), în data de 4 august 2022.

În Legea Educației Naționale 1/2011 este menționat că profesorul decide dacă 25% din timpul alocat unei discipline este folosit pentru învățare remedială, pentru consolidarea cunoștințelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare, conform unor planuri individuale de învățare elaborate pentru fiecare elev. Legea actuală nu specifică și ce caracteristici trebuie să aibă planurile de învățare.

FOTO Ce prevede Legea Educației Naționale la secțiunea „Curriculumul învățământului preuniversitar”
Foto: Captură legislatie.just
Ce este portofoliul educațional – proiectul Deca

Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor: certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare, rezultate la evaluările naționale și recomandări de recuperare a pierderilor de învățare, produse sau rezultate ale activităților desfășurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale și informale, conform proiectului.

Acesta va fi obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi din clasa pregătitoare, în anul școlar 2024 – 2025. Va fi utilizat începând cu debutul învățământului obligatoriu și va fi folosit pe tot parcursul învățământului preuniversitar. Informații din portofoliul educațional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaționale și fundamentarea intervențiilor de sprijin, după cum apare în proiectul Deca.

Potrivit documentului, la finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte.

Foto: Captură – proiectul Legii învățământului preuniversitar – varianta Deca

Portofoliul educațional a fost introdus în legea Educației din 2011 și nu a fost folosit până acum. Articolului 73 din legea actuală a Educației definește astfel portofoliul educațional:

  • „(1) Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale.
  • (2) Portofoliul educațional este elementul central al evaluării învățării. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și reprezintă cartea de identitate educațională a elevului”.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar

13 comments
  1. Întâi să lucreze la catedră un an de zile, făcând toate hârtiile pe care le propune, și după aia să dea legea. E simplu să ceri fără să știi ceea ce ceri.

  2. Ca sa faca asta…oare stie ca e nevoie sa ii pregateasca mental pe multi pentru a stii ca e de facut, de ce e de facut, a nu se mai plange atat de mult si sa mai faca apoi si ore in care sa se lucreze planul efectiv? Pe studii de caz. Macar un an de zile. Abia apoi sa ceara, cand o asigura resurse pentru pregatirea profesorilor.

  3. Doamna asta stie oare ca noi suntem platiti sa invatam copiii, nu sa completam hartii inutile? Este o munca de Sisif…fara nicio finalitate…Nu va face niciun profesor atatea hartii pentru zeci de copii, nici pentru 300 de milioane pe lună…Doamna nu e intr o doaga, cu siguranță…👎👎👎👎👎👎👎👎

  4. Oricum profesorii care interacționează cu 600 de copii,sunt de cele mai multe ori profii de tehnologica,religie,desen, muzica ,discipline unde la învățământul de masă nu se face nimic,doar se bifează normele profesorilor și pierdut vremea la școală a elevilor.

  5. Cucoană Legeia Deca, mata ai habar ce înseamnă un plan individualizat de învățare?
    Doar să îl scrii, nu să îl și implementezi?

    Sunt profesori care au peste 600 elevi.
    Există și clasă cu 37 de elevi, cucoană, că sunteți mărinimoși la derogări.

    Acum la conferința de hol îngust auzim de înfrățire cu școlile cu mai puține resurse (adică unii cu 40 în clasă alții cu 10, toți plătiți la fel, primii crapă mai repede că sunt de 4 ori mai solicitați)
    Neocomunismul cu față de Luxemburg.

  6. ideea ca aceste planuri pe hartie vor produce automat o schimbare in clasa denota o gandire ”incremenita in proiect”, complet rupta de realitatea scolii.

  7. Eu nu fac planuri individualizate pentru 200 de copii. Și dacă aș face, nu m-aș putea ocupa de nevoile fiecăruia din cei 25-30 de elevi dintr-o clasă. Cum spunea Perplex, mai sus, copy paste la greu. Oricum, nimeni nu va verifica vreodată miile de planuri individualizate dintr-o școală. Ce superexperți or fi propus nebunia asta?

  8. După 150-200 de elevi pe zi, toți cu bateriile încărcate și care vor fiecare câte o bucățică din profesor (și nu de dragul învățării), ultimul plecând spre casă stors de energie și cu nivelul de stres la maxim în mod constant, i se mai aruncă în brațe o groază de hârtii de făcut.
    Acum, se dorește să i se multiplice de câteva sute de ori actul birocratic! Un profesor are minim 500 de elevi și se dorește în plus un plan individual pentru fiecare! Si nu orice plan (care oricum va fi copy/paste) ci unul pe 6(șase) direcții, fiecare direcție în parte necesitând de fapt câte un specialist separat evaluator. Dacă ar fi să o fac pe-a prostul (..), pentru fiecare copil un profesor este obligat să suplinească alte 6 persoane specializate totul de înmulțit cu minim 500 de elevi. Bătaia de joc era evidentă dar acum e de domeniul SF nihilistic. Îmi doresc tare mult ca ministresa să arate exact, timp de vreo câțiva ani, cum se face toată treaba, căci cei mai mulți dintre profesori încă își doresc să doarmă acasă, liniștiți.
    Nu e suficient că foarte puține elite ajung profesori, acum vor să îi fugărească pe toți. Prevăd că părinții sau chiar elevii vor ajunge să predea. Atunci să vezi scandaluri și nemulțumiri, nemaiavând sclavi pe care să dea vina pentru orice nereușită pur personală.

  9. Mda. Din păcate, un portofoliu, așa cum este el descris în proiectul de lege, nu acoperă nici pe departe competențele reale ale elevului, el rezumandu-se doar la produsele învățării și câteva diplome la care se adaugă rezultatele evaluărilor standardizate.
    O evaluare psiho-somatica a dezvoltării, făcută de psiholog înainte de înscrierea în clasa pregătitoare este mult mai valoroasă pentru că reflecta mai ales comportamentele, care sunt greu de evaluat după niște diplome de absolvire a grădiniței sau un set de desene făcute mai mult sau mai puțin de copil in cadrul grupei.
    Iar planuri individuale se fac și astăzi pentru copiii cu deficiente de învățare, deci n-ar fi nimic nou.
    Doar că, a face planuri individuale pentru toți copiii, cu sarcini de învățare diferite, chiar daca ei sunt normal dezvoltați, cu capacitate de învățare și rezultate bune, ar însemna multiplicarea inutilă a muncii administrative a profesorului cu numărul de elevi ai clasei, ceea ce ar duce la o supraîncărcare a dascălilor și practic, la o blocare a activității de instruire.
    Profesorul nu poate într-o oră de predare să elaboreze 25 de sarcini de lucru diferite și să lucreze individual cu toți elevii fiecare lucrare, atât din lipsa de timp fizic cât și din lipsa de capacitate mentală a acestuia în a se “împrăștia” între atâtea activități simultane.
    Poate Ministerul se gândește să angajeze niste roboti, niste calculatoare în locul profesorilor, care sa deruleze sarcini de lucru dinainte stabilite pentru fiecare elev, să-i verifice însușirea comportamentului și să îi facă evaluare conform unei grile preexistente. 25 de robotei cu asemenea capacități ar fi ideali într-o clasă și chiar i-ar înlocui pe dascăli cu succes !

  10. Sigur, timp pierdut, am 600 de elevi, mă plătește ministru asta care nu a predat o singură oră în viața ei pentru timpul ăsta!?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce se poate întâmpla cu titlul de doctor al lui Lucian Bode, după decizia de plagiat: Reprezentantul CNATDCU Mircea Dumitru face trimitere la rolul instanței, deoarece Consiliul care se ocupa în mod normal de doctoratele plagiate “nu are posibilitatea să mai facă nimic”

“Aici este decizia unui judecător”, a răspunsa miercuri, la Euronews, Mircea Dumitru, vicepreședintele Consiliului care avea în mod normal în atribuții verificarea acuzațiilor de plagiat în tezele de doctorat, atunci…
Vezi articolul

Cercetătorul Sergiu Pașca de la Universitatea Stanford – pe prima pagină în ultima ediție a revistei Nature, cu o strategie ce ar putea servi ca tratament pentru sindromul Timothy, caracterizat prin afecțiuni ale inimii, autism și epilepsie

O cercetare realizată de omul de știință Sergiu Pașca și echipa sa de la Departamentul de Psihiatrie și Științe Comportamentale – Universitatea Stanford din SUA este prezentată pe prima pagină…
Vezi articolul