Profesorii vor include inteligența artificială în predare la nivel preuniversitar, ei și elevii vor fi evaluați cu ajutorul unor instrumente IA, iar domeniul va fi abordat în discipline opționale la liceu, conform proiectului Strategiei naționale pentru IA

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com

Inteligența artificială urmează să fie studiată în cadrul unor discipline noi, opționale, sau în module opționale la nivel de liceu, iar profesorii o vor îngloba în activitățile de predare, reiese dintr-un proiect de strategie națională pentru inteligență artificială, prezentat marți. Documentul, despre care ministrul Cercetării, Bogdan Ivan, a spus că urmează să fie adoptat la nivel de guvern până la sfârșitul anului, vorbește și despre instruirea profesorilor în domeniul IA, dar plasează cele mai multe activități educaționale la nivelul studiilor universitare.

Același document vorbește despre folosirea instrumentelor IA, la nivelul învățământului preuniversitar, pentru “evaluare automată a elevilor și a profesorilor”.

Proiectul Cadrului strategic național în domeniul inteligenței artificiale 2023-2027 descrie punctual măsurile avute în vedere pentru întărirea formării profesorilor și educării elevilor/studenților în domeniul IA, fără a stabili, însă, un orizont de timp pentru introducerea vreuneia dintre ele. Există, însă, indicatori care stabilesc un ritm de atingere sau creștere a obiectivelor până în 2025-2027.

Educația este declarată domeniu conex IA, alături de cercetare, competitivitate și digitalizare. Educația este, de asemenea, declarată sector prioritar pentru utilizarea IA, alături de infrastructură și transport, cercetare-dezvoltare, sănătate, e-guvernare, TIC, agricultură, securitate și apărare națională.

Drept urmare, o serie de măsuri ce țin de educație sunt enumerate la “Obiectivul specific 5.2. Adoptarea și valorificarea tehnologiilor de IA în sectoare socio-economice prioritare”. Una dintre acestea vorbește despre introducerea instrumentelor IA în predare, la nivel preuniversitar. Aceasta ar urma să fie însoțită de o “aliniere automată a curriculei la nivelul elevilor”:

Este prevăzută, de asemenea, introducerea unor discipline opționale la nivel de liceu, ca parte a măsurilor ce au ca obiectiv “creșterea nivelului de înțelegere de bază a populației privind beneficiile” IA. Aici sunt menționate discipline atât la liceele cu profil real, cât și la cele cu profil socio-uman, astfel, precum și la nivel de formare a profesorilor: 

Din acest punct de vedere, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, nu a dat termene concrete la evenimentul de prezentare a proiectului de strategie. Dar el a spus că, după intrarea în vigoare a noilor legi ale educației, planurile-cadru “sunt niște coli albe pe care să scriem ceea ce dorim cu toții”. El a afirmat că instituția pe care o conduce are “deschidere maximă” și că nu dorește ca planurile-cadru și programele școlare să fie realizate “undeva în laboratoarele ministerului”.

Sorin Ion:

Alte măsuri ce țin de educație, la obiectivul dedicat adoptării IA în sectoarele prioritare:

Strategia listează și o serie de măsuri pentru formarea specialiștilor în domeniu, unde Ministerul Educației are, din nou, un rol central, iar majoritatea măsurilor vizează învățământul universitar.

Măsuri pentru formarea specialiștilor în inteligență artificială:
Redescoperirea Strategiei pierdute pentru digitalizarea educației SMART-Edu

Proiectul de cadru strategic folosește o serie de referințe pentru stabilirea obiectivelor sale, de la Programul de guvernare 2021-2024 la PNRR și de la Proiectul România Educată și la o serie de strategii de dezvoltare în domeniul tehnologic. Printre referințele menționate est menționată și Strategia pentru digitalizarea educației 2021-2027 SMART Edu, cu doi piloni – “dezvoltarea de competențe relevante pentru transformarea digitală”, respectiv “dezviltarea unui ecosistem performant de educație”. Acest lucru are loc în condițiile proiectul respectiv de strategie a fost tras pe linie moartă la scurt timp după anunțarea lui, iar în vara anului 2021 din cele aproape 100 de pagini ale lui au rămas 4 pagini incluse, ca subcapitol, în proiectul România Educată. Elaborarea unei noi strategii de digitalizare a intrat ulterior în atribuțiile unei noi direcții din minister, dedicată implementării Proiectului România Educată.

Ce urmează

Potrivit ministrului Cercetării, Bogdan-Gruia Ivan, cadrul strategic se va afla în proceduri de “transparentizare și dezbatere” până în decembrie, când urmează să fie adoptat la nivel de guvern:

Proiectul de Cadru strategic național în domeniul inteligenței artificiale 2023-2027:
Citește și:
Cum îi facem pe copii să nu mai copieze eseuri făcute cu ChatGPT pentru temele de la școală? Sorin Ion: Rezolvarea acestei situații stă în formarea profesorilor. Mai mult de jumătate din aceștia din România vor fi formați să aibă competențe digitale, prin PNRR

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version