Profesorul anonim de limba franceză: Ministerul a decis să reducă la o singură oră pe săptămână limba a doua de studiu, în liceu. Perspectivele lingvistice, accesul la cultura francofonă, oportunitățile academice și profesionale – toate sunt ignorate

Foto: © Jerome Cid | Dreamstime.com

De ce anonim? Pentru că suntem mulți și trăim adevărate drame din momentul în care ministerul nostru a început să se scarpine după ureche, fără strategii clare, deschizând rafturi din vechile ministere și făcând compilații fără sens. Suntem profesorii de limba franceză din liceele teoretice și tehnologice, martorii unei politici care nu ține cont nici de oameni, nici de elevi, nici de tradiția unei limbi care a deschis porți în lumea francofonă timp de decenii.

Nicăieri nu a sunat mai vibrant și mai dramatic clopoțelul lipsei de empatie ca în cancelariile din școli, în acest an școlar. Profesorii s-au împărțit în două tabere: cei care au ore și pe care nu-i mai interesează soarta colegilor și cei care, deodată, se trezesc fără ore, fără perspective, respinși de un sistem care a uitat să-i respecte. Concursuri naționale câștigate cu excelență, ani de muncă și devotament, toate ignorate. Unii sunt trimiși la marginea județului sau trebuie să predea în mai multe școli gimnaziale pentru a completa catedra.

Între timp, ministerul a găsit un vechi plan cadru, l-a aplicat fără analiză și a decis să reducă la o singură oră pe săptămână limba a doua de studiu. Mai mult, aceste planuri cadru au creat false dezbateri publice, în care a contat doar vocea apărătorilor care au șters praful de pe acele documente. Nu a existat un dialog adevărat, nu au contat opiniile și preocupările reale ale profesorilor sau ale elevilor. Căruța cu vechituri pornise la vale și nu mai putea fi oprită. Dar nu ne mai miră nimic după ce am suferit o vară întreagă citind cu groază aberațiile care au venit în cascadă peste sistem.

În practică, reducerea orelor înseamnă că profesori titulari de franceză rămân fără loc de muncă, iar posturi de limba engleză vor fi scoase la titularizare, pentru că acolo se creează ore suplimentare. Sistemul de educație nu oferă soluții; oamenii nu contează. Elevii nu contează. Perspectivele lingvistice, accesul la cultura francofonă, oportunitățile academice și profesionale – toate sunt ignorate, în numele unui aparent „efort de modernizare” bazat pe documente vechi și idei improvizate.

Nu rupi tradiții dacă nu ai planuri logice și coerente, dacă îți lipsește viziunea și privești realitatea într-un orizont limitat. Construiești pe temelii sănătoase și faci schimbări gândite după studii de impact și realități lingvistice și sociale. În schimb, ceea ce vedem astăzi este un act aproape criminal, economic și social, în sistemul de educație, un act care a adus nu doar nemulțumiri, ci și drame reale în fiecare cancelarie, dezbinând profesorii și diminuând valoarea educației.

Profesorii de franceză sunt păstrătorii unei tradiții, sunt cei care au făcut din această limbă o punte către lumea francofonă, spre cultură, artă și oportunități profesionale. Reducerea drastică a orelor nu este doar un calcul birocratic,  este o lovitură asupra viitorului elevilor și a profesorilor care au dedicat ani de viață acestei meserii.

Am devenit, dintr-o dată, inutili pentru acest sistem, deoarece suntem cei mai afectați de noile planuri-cadru. În loc să se construiască o strategie pe termen lung pentru menținerea și valorizarea limbii franceze – limbă de cultură, de diplomație și de tradiție europeană –, s-a ales simpla reducere mecanică a orelor. Astfel, nu doar profesorii sunt marginalizați, ci și elevii, cărora li se răpește șansa de a învăța o limbă de circulație internațională, un instrument esențial de comunicare și de mobilitate academică. Mai mult, se creează o inechitate evidentă între studiul limbilor moderne: în timp ce prima limbă străină își păstrează statutul privilegiat, limba modernă a II-a pierde o oră pe săptămână la liceu. Această diferență nu doar că limitează opțiunile elevilor, dar transmite și mesajul periculos că o limbă ar fi „mai valoroasă” decât alta, deși toate contribuie la formarea unei competențe reale de comunicare interculturală.

Acest articol nu este o plângere, ci un apel la conștientizare. Limba franceză este puternică la nivel mondial, importantă și ca disciplină va supraviețui oricărei lipse de viziune a ministerelor și guvernelor care vor conduce această țară. Se închide acum lumina în clasa de limba franceză, dar ceea ce se va naște din această cenușă va fi mai puternic.

Imaginează-ți limba franceză și profesorii săi precum Măiastra lui Brâncuși zburând dincolo de obstacole, înălțându-se mereu din propria cenușă, refuzând să fie doborâți de reguli absurde sau de vremuri tulburi. Fiecare elev care învață franceza, fiecare lecție predată este o flacără care renaște, un simbol al forței și continuității. Nu contează numărul bătăliilor sau amploarea lor, esențialul este că zborul nu se oprește, iar tradiția nu moare.

Profesorii de franceză vor continua să fie acea scânteie care aprinde flacăra cunoașterii, care inspiră elevii și care va transforma chiar și cele mai întunecate momente în lumină și perspective noi.

Foto: © Jerome Cid | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version