Programul Școală după școală cu masă inclusă și școli în care elevii să învețe într-un singur schimb nu se poate generaliza în următorii șase ani, spune ministrul Ligia Deca / Amendamentele în acest sens ale USR au fost respinse

Foto: © ActionGP | Dreamstime.com

“Această idee de generalizare a învățământului cu școală după școală, opțional, nu obligatoriu (…) se poate realiza, însă nu în intervalul acela de timp”, adică până în 2030, a spus ministrul Educației, Ligia Deca, în timpul discuțiilor parlamentare desfășurate luni, în Comisia de învățământ, pe marginea amendamentelor la proiectele de legi ale educației. O serie de propuneri USR, ce vizau un program școlar de la 8 la 17, care să includă o masă caldă și programul “Școală după școală” și care să sprijine dezvoltarea infrastructurii așa încât școlile să funcționeze într-un singur schimb, au fost respinse.

Potrivit Ligiei Deca, ideea unui program de tip “Școală după școală”, care să includă o masă caldă la prânz, este “una generoasă” și e susținută de minister, dar “avem îndoieli, însă, că este realist ca, în termen de 6 ani, practic să se dubleze – dacă nu cumva mai mult – infrastructura școlară, mai ales că această infrastructură este gestionată, administrată de către autoritățile publice locale”.

Drept urmare, a spus Ligia Deca, ministerul susținea propria variantă a proiectului de lege, fără amendamentele propuse de USR. Acestea au fost supuse la vot și respinse în comisia de învățământ.

Ligia Deca, în cadrul dezbaterilor parlamentare: 

“Ideea este una generoasă, pe care o susținem. De asemenea, varianta inițială a proiectului de lege includea aceste idei, atât Școală după școală, cât și ideea de masă sănătoasă, cât și activitățile extrașcolare, prin diferite articole ale legii, care fac referire în general la tot ceea ce înseamnă activități extrașcolare. Avem îndoieli, însă, că este realist ca, în termen de 6 ani, practic să se dubleze – dacă nu cumva mai mult – infrastructura școlară, mai ales că această infrastructură este gestionată, administrată de către autoritățile publice locale. Considerăm că această idee de generalizare a învățământului cu școală după școală – opțional, nu obligatoriu, pentru că fiecare familie consideră, pe baza datelor personale, cum este mai bine pentru copii – se poate realiza, însă nu în intervalul acela de timp. Drept urmare, susținem varianta inițială a Ministerului”.

Ce spune proiectul legii învățământului preuniversitar despre programul Școală după școală:

Art. 72. (1) În unitățile de învățământ preuniversitar, se poate derula programul „Școala după școală”, care are caracter complementar în raport cu programul școlar și cuprinde activități educative pentru consolidarea, remedierea sau aprofundarea competențelor dobândite de elevi în cadrul programului școlar, precum și alte activități pentru susținerea dreptului la educație, inclusiv de tip recreativ sau de timp liber.

(2) Programul prevăzut la alin. (1) se organizează de către unitatea de învățământ preuniversitar în parteneriat cu autoritățile publice locale, CJRAE/CMBRAE, alte unități de învățământ, biblioteci locale/județene, asociații de părinți, culte religioase, recunoscute în România, sau cu voluntari sau organizații neguvernamentale cu obiect de activitate în domeniul educației ori conexe, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educației.

(3) Hotărârea de derulare a programului „Școala după școală” se adoptă de unitatea de învățământ preuniversitar, prin hotărârea consiliului de administrație, pe baza unei analize de nevoi. Activitățile desfășurate în cadrul acestuia pot fi extinse cu elevii după sau înaintea orelor de curs, dacă unitatea de învățământ dispune de infrastructura și de personalul de specialitate necesar implementării. (…)”

Amendamentele USR prin care se urmărea modificarea primelor trei alineate ale art. 72, amendamente respinse în comisie:

“Art. 72 – (1) Învățământul cu program prelungit cuprinde:

a) orele de curs din programul școlar organizat conform prevederilor art. 19 alin. (17);

b) o masă caldă și sănătoasă la prânz;

c) programul „Școala după școală”;

d) activități extrașcolare, în sensul prevăzut la art. 29.

(2) Programul „Școala după școală” are caracter complementar în raport cu programul şcolar  şi cuprinde activităţi educative pentru consolidarea, remedierea sau aprofundarea competenţelor dobândite de elevi în cadrul programului şcolar, precum şi alte activităţi pentru susţinerea dreptului la educaţie, inclusiv de tip recreativ sau de timp liber.

(3) Programele de tip „Școala după școală” se organizează de către unitatea de învăţământ preuniversitar în parteneriat cu autorităţile publice locale, CJRAE/CMBRAE, alte unităţi de învăţământ, biblioteci locale/judeţene, asociaţii de părinţi, culte religioase, recunoscute în România, sau cu voluntari sau organizaţii neguvernamentale cu obiect de activitate în domeniul educaţiei ori conexe, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.”

Foto: © ActionGP | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version