„Stradă Şcolară” este un proiect pilot de 4 săptămâni implementat de Primăria Reghin care presupune închiderea traficului rutier a două porţiuni de străzi din apropierea Şcolii Gimnaziale „Alexandru Ceuşianu”, în fiecare dimineață între orele 7:30 și 8:05. „Nu dăm nicio șansă părinților să meargă cu mașina până la intrarea școlii ca până acum”, explică administratorul public al orașului Reghin, Gál Előd, pentru Edupedu.ro. Inițiativa aparține Fundației Comunitare Mureș care a reușit să îl aplice și la Școala Gimnazială Dacia din Târgu-Mureș. Elevii sunt apoi preluați de voluntari care merg pe jos până la școală pe trei trasee prestabilite, în programul Pedibus, inițiat în orașul Sfântul Gheorghe în urmă cu 4 ani. „Copiii abia așteaptă să se întâlnească și să povestească cu colegii, primesc stickere și vouchere dacă merg cu noi pe jos”, explică Gál Előd, care nu este doar reprezentantul Primăriei, ci și voluntar în proiect.
- Inițiativa face parte dintr-un proiect Erasmus +, School Streets. Mai multe țări din Europa îl aplică cu succes și îl extind în multe variante: vezi mai jos în articol cum se aplică în Franța, Italia
La inițiativa Fundației Comunitare Mureș, Primăria Reghin a propus închiderea străzilor din zona Şcolii Gimnaziale „Alexandru Ceuşianu” pentru ca părinții să nu mai aducă copiii cu mașina până la intrarea în școală. Există trei puncte stabilite de unde voluntari adulți îi iau pe copii și îi duc pe jos pe stradă. Practic este o extensie a proiectului Pedibus, inițiat în orașul Sfântul Gheorghe în urmă cu 4 ani, în care copiii sunt însoțiți să meargă pe jos spre școală pentru a combate traficul și a face mișcare la prima oră.
Diferența este că proiectul „Stradă Şcolară” propune o și mai bună siguranță pentru că pe traseele prestabilite nu există pericolul mașinilor.
Cel mai apropiat loc unde poate intra o mașină pe stradă este la 100 de metri de școală, ceea ce înseamnă că orice elev al școlii face cel puțin 100 de metri pe jos dimineața.
„Față de alte orașe unde funcționează Pedibusul, noi am încercat să facem ceva în plus și am închis străzile în jurul școlii, între orele 7:30 și 8:05. Deci nu dăm nicio șansă părinților să meargă cu mașina până la intrarea școlii ca până acum. Asta a fost problema: în proporție de 90% pot să confirm că elevii veneau cu mașinile până la intrarea în școală.
Ca să stopăm tendința aceasta am închis străzile din jurul Şcolii Gimnaziale „Alexandru Ceuşianu” și am făcut trei trasee pentru Pedibus. Am acoperit toate zonele de unde din copii la școala respectivă”, spune administratorul public al orașului Reghin, Gál Előd, pentru Edupedu.ro.
„Ideea a pornit în Belgia, mai multe orașe și acolo funcționează de 20 de ani.. Acolo am văzut că merg pietonii, merg cu biciclete, cu trotinetele, cu autobuzul și toată lumea a lăsat mașinile în zona școlilor. Acolo deja vorbim de o altă mentalitate și asta am încercat să o introducem, să vedem cum funcționează. Acum după perioada de probă de 4 săptămâni vom vedea dacă vrem să continuăm.
Deja proiectul are 3 săptămâni, îl implementăm până la prima vacanță, la final de octombrie și apoi vedem dacă mai continuăm și cum. Asta este ideea asta să continuăm și tot timpul să avem Pedibusul. Și reacția este foarte pozitivă. Nu aș fi crezut, îmi era frică de faptul că închidem în ore de dimineață traficul o să fie o anarhie totală pentru că școala e într-o zonă ultracentrală. Dar să știți că părinții au înțeles și cumva este foarte civilizat traficul de dimineață„, spune reprezentantul primăriei Reghin.
Copiii abia așteaptă dimineața să se întâlnească cu colegii și să povestească în timp ce fac și mișcare
„Elevii abia așteaptă să se întâlnească dimineața, să meargă împreună, mai discută, mai socializează și au o legitimație și în fiecare dimineață primesc un punct”, spune reprezentantul Primăriei, care este și voluntar în proiect.
După șase puncte primesc un voucher cu care se poate cumpăra o înghețată sau chiar o ciocolată. Copiii care nu participă la Pedibus nu vor avea strânse punctele. Îi văd dimineața cât sunt de veseli și fac mișcare, minim 100 metri fiecare copil face de dimineață până la până la intrarea în școală”, spune administratorul orașului Reghin.
În total sunt 1.100 de copii în școală.
„Am vrea să extindem proiectul și la ora de ieșire de la școală, însă nu avem aceeași oră pentru toți copii, de aceea e dificil de implementat”, spune Gál Előd.
Și calitatea aerului este mai bună, gândiți-vă că dacă în cele trei grupe, să zicem avem 200 de copii, înseamnă deja 200 de mașini mai puțin într-o jumătate de oră, ceea ce în seamă foarte mult. Poliția rutieră a a acceptat imediat propunerea noastră de a nchide străzile”, spune reprezentantul primăriei.
La Mureș proiectul nu s-a putut implementa la ambele școli propuse – poliția rutieră nu a fost de acord să închidă străzile
Proiectul „Strada școlară”a fost propus și la două școli din județul Mureș, Școala Gimnazială Dacia și Școala Gimnazială Mihai Viteazul. „Închiderea străzii pentru Școala Mihai Viteazul a fost blocată de Biroul Rutier Mureș, iar la Școala Gimnazială Dacia a fost aprobată o altă stradă decât cea cerută inițial”, spune directorul executiv al Fundației Comunitare Mureș, inițiatorul proiectului, Gal Sandor.
Astfel, pentru Școala Mihai Viteazul se aplică Pedibus, iar la Școala Gimnazială Dacia s-a permis închiderea traficului auto în fața școlii între orele 7:40-8:05.
Recent, Fundația Comunitare Mureș a anunțat extinderea proiectului Pedibus în 10 localități din mai multe județe. Vezi aici harta orașelor.
Programul Pedibus în Covasna – copiii care participă primesc vouchere și acces la tabere gratuite
Buslig Kincso, una dintre iniţiatoarele programului Pedibus, a spus pentru Agerpres, citată de G4Media, că în anul şcolar trecut, programul a beneficiat la Sfântu Gheorghe de sprijinul a peste 700 de voluntari, printre aceştia numărându-se părinţi, profesori, medici, actori, pensionari, sportivi, ziarişti şi reprezentanţi ai administraţiei locale.
Pentru a-i stimula pe copii să participe la program, organizatorii le oferă diverse premii, cum ar fi penare, căni, umbrele, ghiozdane, bilete la cinema, suplimente alimentare, abonamente la kinetoterapie şi tabere gratuite sau subvenţionate de Primărie.
„Pentru că suntem în al cincilea an al programului, am venit cu ideea de a pune pe listă premii mai mari. Aşa că am discutat cu antreprenori, cu firme şi vom putea oferi, spre exemplu, bilete la cinema pentru copiii, şedinţe de evaluare a coordonării şi posturii, meniu crispy sau o pizza, doze cu vitamine de la o farmacie, abonament pentru 10 şedinţe de kinetoterapie, ghiozdane cu roţi, dar şi tabere de aventură şi experienţe ori de menţinere a sănătăţii copiilor.
Am decis să fim mai puţin severi cu punctele pe care copiii le adună în fiecare zi în care participă la program, pentru ca un număr cât mai mare să poată primi premii. Oficial sunt 155 de zile de curs, iar cei care adună 130 de puncte, spre exemplu, vor primi o tabără gratuită sau subvenţionată de Primărie. În acest fel cred că îi vom putea mobiliza nu doar pe copiii, ci şi pe părinţii”, a declarat pentru Agerpres, Buslig Kincso.
Viceprimarul municipiului Târgu Secuiesc, Szilveszter Szabolcs, a menţionat că programul, implementat recent în această localitate, îşi propune să îi determine pe copii să adopte un stil de viaţă sănătos, dar şi să contribuie la reducerea poluării şi aglomeraţiei din trafic la orele de vârf.
Calitatea Aerului – Trei sectoare din București implementează campanie Oprește motorul în jurul școlilor
„Dacă ai scos 200 de mașini din normal din jurul unei școli, evident că nu vei avea niște noxe care poluează aerului pe care îl respiră mai ales copiii. În România nu există studii comparabile să vedem cu cât ajută să nu fie mașină în zonele școlilor”, spune pentru Edupedu.ro, Oana Neneciu, director executiv Ecopolis, asociație care se ocupă de măsurarea calității aerului.
„Noi vrem să montăm senzori și să măsurăm cu laboratorul mobil înainte și după implementarea campaniei «Oprește motorul în apropierea școlii». Adică să măsurăm efectiv la o școală ce înseamnă această măsură”, spune Oana Neneciu.
Sectorul 2 Consiliul Local a pus recent în dezbatere publică proiectul prin care în apropierea școlilor să se monteze panouri cu semnul: „Oprește motorul”. În sector 1 e deja implementat proiectul, în sectorul 6 e implementat de anul trecut.
„Și noi acum încercăm să propunem o hotărâre de Consiliul General ca să fie peste tot în București, la școli și spitale, măcar aceste panouri cu Oprește motorul. Ideal ar fi să se schimbe codul rutier și să avem interdicție cu amendă.
Am avut și o propunere de proiect de lege, din păcate, s-a cam dus la sertar prin Camera Deputaților anul trecut. Ne-am consultat cu poliția rutieră. Ni s-a spus că e perfect implementabilă această idee și că e în toate țările europene, aproape în toate există măsura asta și cu amenzi care variază. La noi ar fi între 200 și 500 lei la trei abateri.
La noi ar fi, ar fi cea mai relaxată măsură, pentru că interzice staționarea, adică peste 5 minute cu motorul pornit, să îi facem pe oameni să înțeleagă, nu neapărat să dăm amenzi și mai degrabă ca poliția, atunci când vede genul ăsta de comportament să dea un avertisment, să vorbească cu oamenii. O să mai depunem proiectul pentru că e ceva foarte simplu de fapt de făcut și are impact mare, mai ales în jurul școlilor.
În primăvara lui 2023 Ecopolis a montat, în parteneriat cu Primăria Municipiului București, senzori de monitorizare a calității aerului în 44 de puncte din București, dintre care 23 sunt la școlile vizate prin proiect cu un impact pe 700 de elevi.
„93% dintre copiii cu vârste sub 15 ani și peste 600 de mil. de copii sub 5 ani respiră aer poluat, care le va afecta starea de sănătate”, scrie asociația Ecopolis într-un raport.
- Raport de analiză privind calitatea aerului la școlile din București, care poate fi consultat AICI
„Sunt multe orașe europene care închid străzi. În Paris e și un program de înverzire a curților școlilor, iar străzile din jur pe unde au acces copiii la școală sunt închise prin niște garduri. Unele sunt în anumite bucăți, în funcție de stradă, dacă sunt riverani, care n-au altă cale de acces. Dar ideea e să oprești această staționare parcare din jurul școlilor. În general oamenii nu prea își închid motoarele și atunci practic stau acolo și poluează cât lasă copilul, cât îl iau și atunci să elimine cea mai bună idee, mai ales în orele în care se face accesul în școală”, spune directoarea Ecopolis.
Despre proiectul Erasmus +, School Streets
Începând cu 2010, diverse orașe din UE, inclusiv din Austria, Belgia, Franța, Germania și Italia, au adoptat străzi școlare și implementează diverse variante pentru a ajuta la un climat sănătos pentru copii.
La Paris, străzile școlare au fost introduse în 2019 pentru a îmbunătăți calitatea aerului local, ca parte a programului „rues aux écoles” (străzi pentru școli). Această inițiativă a făcut parte dintr-un set de măsuri implementate de primarul Anne Hidalgo pentru a reduce traficul auto în oraș. De atunci, numărul străzilor școlare a crescut la peste 210, potrivit datelor Comisiei Europene.
„Spre deosebire de majoritatea orașelor, Parisul a transformat multe dintre străzile sale școlare în zone pietonale permanente, cu jardiniere și copaci. Parisul a conectat ideea străzilor școlare la un set mai larg de obiective la nivel de oraș, care includ combaterea efectului de insulă de căldură urbană, poluarea aerului și poluarea fonică, pentru a sprijini implementarea acesteia. În plus, un sfert din proiecte trebuie să fie situate în cartiere defavorizate”, mai scrie CE.
