Proiectul de planuri-cadru pentru liceu 2026 pentru învățământul seral și frecvență redusă au fost puse în dezbatere publică luni, 30 septembrie. Nu se modifică durata ciclului de învățământ, nici conținuturile, dar se reduce numărul de ore pe zi, se reorganizează împărțirea disciplinelor și a conținuturilor și se înlocuiesc disciplinele din ariile Sport, Arte și Consiliere și Orientare în Carieră, potrivit documentului. Forma serală și forma frecvență redusă (FR) au la bază aceleași planuri-cadru și programe școlare, modul de organizare și livrare a învățării diferă semnificativ, precizează documentul.
- Proiectul de planuri-cadru de liceu pentru FR și seral au fost publicate împreună cu cele pentru clasele cu predare în limba minorităților și cele pentru învățământ special, și vin în completarea planurilor-cadru pentru liceu aprobate deja și publicate în Monitorul Oficial pe 27 iunie și care au ca termen de aplicare toamna lui 2026 pentru elevii care intră atunci în clasa a IX-a.
- Planurile-cadru pentru liceu pentru învățământul seral au fost modificate relativ recent, în 2024 prin ordinul de ministru nr. 7726. Spre deosebire de planurile cadru pentru învățământul frecvență zi care sunt nemodificate major din anii 2000.
Învățământul fără frecvență și seral se adresează tinerilor și adulților care nu pot participa la forma cu frecvență zi, fie pentru că au un loc de muncă, responsabilități în familie, locuiesc în zone izolate sau au fost nevoiți să întrerupă parcursul educațional.
„Planurile-cadru pentru aceste forme de organizare nu sunt variante simplificate, ci oferă
oportunitatea dezvoltării tuturor celor 8 competențe-cheie și a celor 9 atribute prioritare
prevăzute în profilul de formare al absolventului (O.M.E.C. nr. 6731/2023), inclusiv prin creșterea responsabilității personale, reflecției și autonomiei în învățare, esențiale în contextul educației adulților.
Forma serală și forma FR au la bază aceleași planuri-cadru și programe școlare, modul de organizare și livrare a învățării diferă semnificativ:
– forma cu frecvență seral presupune prezența zilnică (de regulă, după-amiaza) la
unitatea de învățământ, cu un orar redus față de frecvența normală (zi);
– forma cu frecvență redusă (FR) presupune prezență periodică, în sesiuni programate de
predare și evaluare, iar activitatea educațională este predominant bazată pe studii
individuale, resurse de învățare ghidate și activități autonome, organizate în cadrul
modulelor.
Adaptarea planului-cadru pentru forma FR vizează nu modificarea conținuturilor sau obiectivelor educaționale, ci reglarea duratei și modalității de organizare a procesului de învățare, conform nevoilor unui public țintă specific – persoane adulte sau tineri care nu au finalizat studiile liceale la vârsta corespunzătoare.
Pentru învățământul liceal cu frecvență redusă se vor utiliza planurile cadru pentru învățământul liceal cu frecvență seral.
Învățământul liceal, forma cu frecvență seral nu prevede organizarea de clase cu regim intensiv sau bilingv în studiul limbilor moderne.
Totuși, elevii interesați de aprofundarea competențelor lingvistice pot fi sprijiniți prin includerea de activități complementare în Curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) sau pot participa, în calitate de audienți, la orele de specialitate din clasele bilingve sau intensive organizate în aceeași unitate de învățământ, în condițiile stabilite de conducerea școlii.
Această flexibilitate permite elevilor motivați să își personalizeze parcursul educațional și să acceseze oportunități suplimentare de învățare.
Noutăți pentru planurile-cadru liceu 2026 de la seral
Noul model de plan-cadru pentru învățământul liceal, forma cu frecvență seral are
următoarele caracteristici:
– menține durata de 5 ani (clasele a IX-a – a XIII-a), în conformitate cu prevederile legii;
– asigură acoperirea integrală a curriculumului de la zi, dar cu o repartizare diferențiată a
conținuturilor și o încărcătură orară săptămânală mai redusă, care să nu depășească o
medie de 20/21 de ore/săptămâna la nivelul întregului parcurs liceal deci cu o medie
zilnică de 4/5 ore, care să permită tinerilor și adulților care se înscriu la această formă de
învățământ să își exercite și dreptul de angajați pe piața muncii;
– este conceput astfel încât ceea ce se studiază în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a la forma cu
frecvență zi, să fie parcurs pe durata a 3 ani și jumătate (clasele IX–XI, la care se adaugă
săptămânile 1–18 din clasa a XII-a la seral);
– conținuturile prevăzute pentru clasa a XII-a la forma cu frecvență zi sunt asociate
săptămânilor 19–36 ale clasei a XII-a și integral în clasa a XIII-a;
– se mențin, în majoritatea lor, disciplinele din trunchiul comun, iar în cazul disciplinelor
care sunt prevăzute a face obiectul diferitelor probe ale examenului național de
bacalaureat fiind asigurat același buget de ore ca cel alocat la forma cu frecvență zi,
pentru a garanta formarea competențelor-cheie și îndeplinirea cerințelor de absolvire și
acces la bacalaureat;
– nu include disciplinele din ariile curriculare Arte, Educație fizică și sport, Consiliere și
dezvoltare personală, acestea fiind înlocuite cu activități transversale sau
intergeneraționale, adaptate grupului țintă căruia i se adresează această formă de
învățământ liceal;
– se menține organizarea planului-cadru pe arii curriculare și pe aceleași segmente
curriculare de la învățământul liceal, forma cu frecvență zi: TC – trunchi comun, CS –
curriculum de specialitate, CDEOȘ – curriculum la decizia elevului din oferta școlii.
„Planurile-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență seral și frecvență redusă au fost
structurate astfel încât să respecte finalitățile educației liceale, menținând obiectivele de
învățare, structura domeniilor curriculare și pregătirea pentru examenul de bacalaureat.
Prin reorganizarea curriculumului pe parcursul a cinci ani de studiu, se asigură încadrarea
materiilor generale și de specialitate într-o durată rezonabilă.
Conținuturile prevăzute pentru clasele IX–XI (forma cu frecvență zi) sunt distribuite în primii trei ani și jumătate* (clasele IX, X, XI și prima jumătate a clasei a XII-a), iar cele pentru clasa a XII-a zi sunt parcurse în a doua jumătate a clasei a XII-a și în clasa a XIII-a.
Astfel, este menținută coerența procesului de învățare, dar și o progresie logică și echilibrată, care asigură în același timp condițiile necesare certificărilor profesionale de nivel 3 CNC (), respectiv 4 CNC (,).
Se menține studiul disciplinelor fundamentale, în special al celor care sunt incluse în
examenul de bacalaureat, pentru a asigura șanse egale de certificare.
În schimb, disciplinele din ariile Arte, Educație fizică, sport și sănătate, respectiv Consiliere și orientare nu sunt cuprinse în aceste planuri-cadru, fiind înlocuite cu activități adaptate vârstei și intereselor elevilor adulți, inclusiv prin proiecte educaționale și acțiuni civice sau de orientare profesională, derulate integrat, în contexte extracurriculare”, potrivit proiectului.
Distribuția orelor alocate disciplinelor ce constituie trunchiul comun pentru învățământul liceal, forma cu frecvență seral prin raportare la trunchiul comun pentru învățământul liceal, forma cu frecvență zi
„Pentru a îndeplini condiția de încadrare a numărului săptămânal de ore la o medie de 20/21
de ore/săptămână, în consecință la o medie de 4/5 ore/zi, precum și pentru a repartiza coerent bugetul total de ore alocat fiecărei discipline de trunchi comun (TC), menținute în curriculumul pentru forma cu frecvență seral, prin planurile-cadru aprobate ca anexe la O.M.E.C. nr. 4350/2025, precum și pentru a asigura condițiile de continuare a studiilor de către absolvenții de învățământ liceal, forma cu frecvență zi, care optează pentru certificarea de nivel 3 CNC la această formă, dar doresc înscrierea pentru finalizarea studiilor liceale la forma cu frecvență seral, evidențiem structura TC pentru învățământul liceal, forma cu frecvență zi, precum și modul în care aceasta se va adapta pentru specificul de față, pe parcursul celor cinci ani de studiu”.
Model plan-cadru pentru învățământul liceal seral, filieră teoretică, profil real, specializarea matematică-informatică
Precizări privind învățământul seral în limba minorităților
„În forma sa actualizată, învățământul liceal, forma cu frecvență seral, include și clase cu
predare în limbile minorităților naționale, respectând dreptul la educație în limba maternă,
consacrat de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, consolidând cadrul educațional echitabil pentru elevii aparținând minorităților naționale.
Pentru aceste clase, alocarea disciplinelor și a bugetelor de ore reflectă, în linii mari, organizarea planurilor-cadru de la forma cu frecvență zi, cu mențiunea că disciplina limba și literatura română se predă conform unui curriculum adaptat statutului de limbă non-maternă, iar limba maternă este inclusă în trunchiul comun cu același număr de ore din TC și, după caz, în CS, prevăzut la limba și literatura română.
Disciplinele din curriculumul general se predau în limba minorității, cu excepția celor prevăzute de lege”.
