Răspunsul umilitor primit de la Ministerul Educației de 1.000 de directori de școli care au trimis un memoriu cu probleme pe care le au în activitate: Ocuparea funcțiilor de conducere este opțiunea voastră, nu o obligație

Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com

Peste 1.000 de directori de școli și grădinițe semnalează Ministerului Educației, printr-un memoriu, problemele cu care se confruntă în activitatea lor, precum salariile care nu le-au fost majorate și necesitatea creșterii numărului de zile de concediu, așa cum au celelalte categorii de profesori, deoarece „în prezent, directorul de școală este cel mai prost plătit dintre toate celelalte categorii de personal didactic”. Edupedu.ro a obținut documentul, pe surse, de la directorii de școli care sunt nemulțumiți de situația în care se află. Răspunsul dat de Ministerul Educației a fost că persoanele care ocupă funcții de conducere în unitățile de învățământ „au semnat contractele de management educațional și fișa de post cunoscând în totalitate prevederile legale în vigoare”.

Ministerul Educației a transmis că înscrierea la concursul de directori este o opțiune de „ordin personal”, fără să existe o obligație legală.

„Legislația în vigoare nu prevede obligația personalului didactic de a ocupa o funcție de conducere prin detașarea în interesul învățământului, respectiv de a se înscrie la concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ, acestea fiind opțiuni de ordin personal”, se arată în răspunsul dat de Ministerul Educației.

Ministerul are „convingerea” că directorii de școli au semnat contractele de management cunoscând legislația în vigoare: „Avem convingerea că persoanele care ocupă funcțiile de conducere din unitățile de învățământ au semnat contractele de management educațional și fișa de post cunoscând în totalitate prevederile legale în vigoare și cele conținute de documentele semnate”.

În loc să rezolve aspectele semnate, Ministerul Educației transmite semnatarilor că un director „bun manager” poate să soluționeze problemele cu care se confruntă:

„De asemenea, apreciem că un bun manager, director sau director adjunct, având cunoștințe și competențe manageriale și de leadership, precum și abilități de rezolvare a situațiilor-problemă, fiind preocupat permanent de perfecționare în domeniu, va aplica un management strategic coerent, echilibrat, bazat pe colaborare și comunicare eficientă. Un astfel de director poate să soluționeze cu responsabilitate situațiile și problemele cu care se confruntă în exercitarea funcției pe care o deține”, conform sursei citate mai sus.

Referitor la propunerea privind acordarea unui salariu motivant pentru directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ, Ministerul Educației a înaintat Ministerului Muncii propunerea de mărire a coeficienților aferenți funcțiilor de director și director adjunct din școli și grădinițe, a transmis instituția.

FOTO DOCUMENT Răspunsul Ministerului Educației:

Care sunt solicitările celor peste 1.000 de directori

Una dintre solicitări se referă la acordarea unui salariu motivant pentru managerii instituțiilor de învățământ preuniversitar, pe măsura responsabilităților și a îngrădirii libertăților care derivă din exercitarea aceste funcții de conducere. „În prezent, directorul de școală este cel mai prost plătit dintre toate celelalte categorii de personal didactic comparativ cu stresul, alergătura, documentele, sacrificiul și răspunderea pe care le are.”

„Cadrul didactic cu gradul didactic 1, tranșă de vechime în învățământ mai mare de 25 de ani, care este în funcția de director, are salariul mai mic decât un profesor cu același grad didactic și aceeași vechime. Această inechitate se poate observa și în EduSal la persoana care este director, unde figurează salariul de la funcția de conducere și salariul aferent funcției de execuție. Dacă salariile funcțiilor de conducere din învățământul preuniversitar ar fi stabilite conform legii la gradația de vechime 0, la fel ca în cazul funcțiilor de execuție, atunci ar rezulta un salariu mai mare pentru funcțiile de conducere, așa cum ar fi normal, având în vedere răspunderea și complexitatea muncii depuse pentru exercitarea acestor funcții”, potrivit memoriului.

Directorii cer ca numărul zilelor de concediu să fie același cu cel pe care îl au celelalte cadre didactice. Potrivit documentului, un cadru didactic are 62 de zile de CO/an, pe când un director are numai 25 de zile. „Prin urmare, ar fi corect ca tot personalul didactic să aibă același număr de zile de CO, respectiv 62 de zile/an. Noi de ce să avem mai puține zile de concediu de odihnă? Doar pentru că suntem directori și pentru că directorul este răspunzător într-o școală pentru toate?”.

Din punct de vedere matematic, situația actuală este în felul următor, după cum se arată în document:

„Avem 260 zile lucrătoare/an

a)Cadrele didactice:

260 – 62 CO = 198 zile

198 x 4 ore/zi = 792 ore

Salariu: (media) 4400 x 12 luni = 52800 lei.

52800: 792 = 66 lei/oră

b) Director:

260 – 25 CO = 235 zile

235 x 8 ore/zi = 1880 ore.

Salariu: 5600 x 12 luni = 67200 lei.

72000 : 1880 = 38,29 lei/oră”

Semnatarii atrag atenția că sunt posturi încă neocupate de directori și că au fost persoane care au renunțat la funcție, cu toate că au trecut examenul: „Nici până în prezent nu s-au ocupat toate funcțiile de conducere din școli, deși până la ora actuală au fost organizate mai multe concursuri naționale pentru ocuparea acestor posturi”.

„A ține directorii cu salariul la nivelul anilor 2017, cu orice preț, nu este doar o dovadă de lipsă de empatie, dar poate fi și o dovadă de nepăsare”, apare în textul semnatarilor.

Un director de unitate de învățământ spune următoarele: „Când am intrat în învățământ, ca debutant, eu aveam 1825 lei, iar directorul, cu 40 de ani vechime și gradul didactic 1, avea 4800 lei! Care mai este acum diferența dintre mine și un debutant? Dar între mine și o educatoare cu 12 ani vechime? Vă răspund eu: 500 de lei!”.

Părerea unui director este că „ar trebui să se revină la indemnizația de director și să se dea salariu diferențiat, în funcție de studii, vechime și numărul de structuri.”

„Sunt școli din mediul rural, unde numărul de elevi/clase este mai mic, secretar/ contabil cu jumătate de normă, profesori care au ore în 3-4 școli. Cerințele birocratice și activitatea unui director dintr-o școala mai mică sunt la fel de multe, ba chiar muncește mai mult pentru că nu are oameni disponibili, nu are cui împărți sarcini. Muncește el, directorul, pe mai multe fronturi!”, se arată într-un alt mesaj.

DOCUMENT Memoriul poate fi consultat mai jos:

Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version