Regina Elisabeta a II-a, Regele Charles și diferența pe care au produs-o ultimii 70 de ani în educație – Studiu de caz “regal”

1957: Micul Charles îi prezintă pe colegii săi de școală mamei sale, Regina Elisabeta a II-a / Foto: Captură Youtube - British Pathe

Regina Elisabeta a II-a, care a murit, joi, după șapte decenii pe tronul Marii Britanii, a fost martora unei schimbări la față substanțiale, dar defel complete a educației în țara sa și în lume. Urcarea pe tron a fiului său, Charles, marchează, simbolic, o schimbare majoră de paradigmă, din punct de vedere al școlii: el este primul moștenitor al Coroanei care a terminat studii universitare, pe când mama sa a studiat acasă, fiind încurajată de părinții ei, în copilărie, mai degrabă să se joace decât să învețe, potrivit diverselor mărturii făcute de-a lungul timpului. Tot copilă era și atunci când, înainte să devină Regină, a ținut primul discurs public – un discurs istoric, adresat copiilor afectați de cel de-Al doilea război mondial.

Educația Reginei Elisabeta și cea a Regelui Charles au evoluat cât se poate de diferit și se reflectă, peste ani, în felul radical cum s-a schimbat acest sector de când Elisabeta a urcat pe tron. Ea a fost ultimul suveran al Marii Britanii care a fost educat în privat, acasă, după vechile reguli ale familiei regale. Ea a fost instruită, astfel, în istorie constituțională de către Henry Marten, fost director adjunct al colegiului de elită Eton, și instruită în diverse alte domenii de către guvernatoarele sale, potrivit unei sinteze Times Higher Education

Pe de o parte, acest model de educație era apreciat la acea vreme. Într-un articol din 1942, când Prințesa Elisabeta avea 17 ani, publicația The Atlantic compara educația viitoarei regine cu cea a unei fete obișnuite din America:

Imagini cu Elisabeta pe când era copil:

Pe de altă parte, după multe decenii, timp în care britanicii au devenit mult mai ireverențioși față de Casa Regală, Regina – chit că a rămas cea mai apreciată reprezentantă a monarhiei – a intrat în vizorul criticilor.

În urmă cu 15 ani, ea a ajuns să fie comparată, de către un istoric supranumit “cel mai grosolan om din Marea Britanie”, drept posesoarea unei educații “de gospodină”, incomparabil mai slabe decât a Reginei Elisabeta I, care vorbea cinci sau șase limbi străine, după cum relata The Independent. Aceeași sursă îl cita, în schimb, pe redactorul-șef al revistei Royalty Monthly, care spunea: “Poate că ea nu a avut cea mai bună educație formală, dar a avut parte de cea mai bună educație la universitatea vieții (…)”.

“Școala” celui de-Al doilea război mondial și schimbările postbelice

Așa-numita “universitate a vieții” a început când regina era încă prințesă: primul ei discurs a fost în 1940 și difuzat în cadrul programului Children’s Hour al BBC. Atunci, ea se adresa copiilor afectați de război și obligați să trăiască separat de familiile lor. Un discurs istoric al Prințesei Elisabeta, pentru care războiul, forțând o maturizare accelerată, a șters anii adolescenței, ani în care un viitor monarh era așteptat, în mod normal, să călătorească mult, să vadă lumea:

Ea rostea, atunci, la microfonul BBC: “Iar când pacea va veni, amintiți-vă că va fi sarcina noastră, copiii de astăzi, să facem ca lumea de mâine să fie un loc mai bun și mai fericit”. (Discursul complet)

Un loc mai bun, din punct de vedere educațional, a fost pentru urmașii săi, începând cu Prințul Charles, care acum va fi încoronat Rege. Pe măsură ce vremurile au forțat Casa Regală să “vină mai aproape de popor”, elitismul educațional a lăsat loc, într-o oarecare măsură, “echității”: moștenitorul a urmat calea celor mulți.

Charles este primul moștenitor al Coroanei britanice care a obținut o licență universitară, după ce, în prealabil, a fost primul care a mers la școală publică, în loc să fie instruit acasă, în mediu privat, cum i se cuvenea unui prinț. “Prințul Charles a obținut astăzi, cu onoruri, diploma de licență la Cambridge, prima diplomă universitară acordată unui moștenitor al Coroanei”, titra, în iunie 1970, The New York Times. Sursa preciza că diploma, obținută la Trinity College din Cambridge, a fost acordată după o perioadă de trei ani în care prințul, atunci în vârstă de 21 de ani, numit Prinț de Wales cu un an înainte, o petrecuse studiind cu întreruperi. Aceeași publicație nota că, în trecut, alți suverani, precum George al VI-lea și Eduard al VIII-lea, urmaseră cursuri universitare, fără a le încheia însă. 

Prințul Charles sosește la Trinity College:

Doar unul dintre fiii lui a urmat noul model și a mers la facultate – William a obținut o diplomă la University of St. Andrews din Scoția, pe când Harry, după ce a absolvit Eton College, a optat pentru un traseu militar, în defavoarea universității. Soțiile ambilor au studii universitare, potrivit unui tablou al educației familiei regale, realizat de Times Higher Education.

Pentru educație în general, ce schimbări au adus cele șapte decenii de domnie a Elisabetei a II-a?

În urmă cu șapte ani, când Regina a bătut precedentul record al celei mai lungi perioade petrecute de cineva la cârma țării, revista TES, fost supliment educațional al The Times devenită publicație de sine stătătoare, privea în urmă, în propria arhivă, către ce însemna educația în momentul încoronării ei. Exemplele date sunt grăitoare, atât pentru schimbările produse, cât și pentru punctele în care lucrurile stau mai degrabă la fel:

De la o lume separată de război, la una unită de știință în fața separării produse de pandemie

O distanță de 80 de ani separă discursul Prințesei Elisabeta pentru copiii afectați de război și cel de acum doi ani când, la începutul pandemiei, Regina Elisabeta a II-a invoca momentul din 1940, dar și avansurile de atunci, într-un apel la unitate, închizând simbolic un cerc retoric al domniei sale. Spunea ea, în ultimul discurs-cheie către națiune, cel din aprilie 2020:

Discursul din 5 aprilie 2020, integral:

Exit mobile version