REPORTAJ Titularizarea – ultima ședință publică de repartizare înainte de trecerea forțată la 80 de ore de predare pe lună: unii profesori nu au mai prins un loc titularizabil, chiar dacă au avut medie peste 8.50 / Se pot face reforme, dar nu așa, să sperii oamenii, spune o profesoară de chimie / Inspector, către candidați: Nici noi n-am dat petrecere când s-a modificat legea

Foto: Edupedu.ro

Profesori care au luat peste nota 7 la concursul național de angajare în Învățământ – Titularizare și la inspecția de la clasă, mulți dintre ei tineri, s-au prezentat joi dimineață la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Sectorul 1 al Bucureștiului pentru a-și alege un post titularizabil. Având în vedere că noul calendar de mobilitate este în dezbatere, iar listele cu posturile au fost finalizate deja, înainte ca legea nr. 141/2025 care majorează norma didactică cu 2 ore să intre în vigoare, deocamdată s-au alocat doar posturile pe 18 ore. La această școală s-au prezentat profesorii care predau Matematică, Chimie, Fizică și Informatică.

Unii profesori au venit hotărâți în sala de festivități a școlii și au știut exact ce școală sau ce școli aleg. S-au gândit cât timp petrec pe drum sau cât de aproape sunt de casă.

Alții au zăbovit câteva minute în fața ecranului în care apărea tabelul cu repartizarea orelor pe unități școlare din București. Nu toți au plecat mulțumiți sau cu un post. Unii nu au prins un post titularizabil pentru că nu mai erau locuri disponibile pentru nivelul pe care îl pot preda. De exemplu, posturile cu 18 ore pentru matematică la nivel de gimnaziu s-au terminat înainte să fie strigați toți profesorii care aveau dreptul să le revendice.

„Lucrurile trebuiau făcute începând cu anul viitor, nu de anul acesta”, spune Ana, profesoară de chimie de 16 ani. „Dacă domnul ministru dorea să facă o reformă, foarte bine, e salutară. Se pot face reforme, dar nu așa, în pripă, nu așa speriind oamenii”, a spus ea.

În ședința publică, desfășurată în sala de festivități a Școlii Gimnaziale Nicolae Titulescu, a venit și o profesoară de matematică, titulară, care nu ar avea nevoie de repartizare acum, pentru că e angajată pe perioadă nedeterminată dar se teme că nu vor mai fi locuri dacă un post va intra în restrângere și nu va mai reuși să obțină cele 20 de ore la școala la care predă.

Inspectoarea școlară pentru resurse umane, din cadrul ISMN, sectorul 1, Oana Dobrescu, cea care a condus ședința publică, a dat asigurări că profesorii titulari vor rămâne titulari pe disciplina lor. „Dacă sunteți titulara sistemului veți beneficia de toate drepturile pe care le aveți. Și la 1 septembrie veți fi tot titular pe matematică. Titularii vor avea ore cel puțin la matematică, la fizică, la chimie și la informatică. Titularii vor avea ore în București”, a spus inspectoarea.

La această ședință fost repartizați candidații care au obținut nota 7 la proba scrisă la proba scrisă și la proba practică. Ei au putut opta doar pentru posturi titularizabile în această etapă. Chiar dacă norma didactică a profesorilor a fost majorată la 20 de ore pe săptămână, potrivit legii nr. 141/ 2025, care a intrat în vigoare pe 25 iulie, ședințele publice de 31 iulie, 1 și 4 august din toată țara se desfășoară pe catedrele de 18 ore, pentru că așa au fost scoase posturile la concurs încă din urmă cu 3 luni.

Astfel, deocamdată, profesorii vor ocupa posturi cu 18 ore de predare pe săptămână. „După ce au ales un post, chiar dacă este cu 18 ore, și nu cu 20, în acest moment se consideră complet”, explică Oana Dobrescu, inspectoare școlară pentru managementul resurselor umane la Inspectoratul Școlar al Sectorului 1, care a condus ședința publică.

În sala de festivități a Școlii Gimnaziale „Nicolae Titulescu” a avut loc joi repartizarea profesorilor pe posturi titularizabile din București, pentru specializările Matematică, Chimie, Fizică și Informatică.

Ce urmează după ce primesc repartizarea

Profesorii au fost informați că după ce pleacă din ședința publică trebuie să se prezinte la școala sau liceul ales cu adeverința primită în ședința publică. Pe baza acesteia școala va întocmi contractul de muncă. Apoi, profesorii trebuie să meargă marți, 5 august, la inspectorat, pentru a primi și dovada repartizării în original.

Dacă școala la care au primit repartizarea nu mai are cele 2 ore în plus, atunci profesorii trebuie să revină la Inspectorat, în următoarea ședință publică, cel mai probabil spre finalul lunii, pentru a primi ore la alte școli.

Cum s-a desfășurat ședința de repartizare

Emoțiile pentru profesori au început în jurul orei 9 dimineața. În sală au intrat mai întâi profesorii de matematică, majoritatea tineri. Apoi au urmat cei de chimie, fizică și informatică.

La prezidiu, cinci reprezentante ale Inspectoratului Școlar al Municipiului București – Sector 1 se ocupau de întreaga procedură. Un tabel cu posturile disponibile pe școli și licee era proiectat pentru ca profesorii să îl poată vedea din sală. Asta deși toți au venit deja pregătiți cu propriile foi ce conțineau liste de școli și număr de ore și le bifau pe măsură ce erau luate posturile. Unele foi, scrise de mână, altele – scoase la imprimantă.

Inspectoarea școlară Oana Dobrescu a strigat pe rând numele fiecărui candidat în funcție de media obținută: de la cea mai mare la cea mai mică.

FOTO: Edupedu.ro

Unii profesori au venit hotărâți în fața inspectoarelor școlare spunând direct ce școală au ales – în special profesorii care au avut medii mari și au fost printre primii, astfel, au avut cele mai multe opțiuni. Alți profesori, deși mai experimentați, au stat pe gânduri minute bune în fața prezidiului pentru că aveau de ales între un post aproape de casă dar incomplet, ceea ce însemna că trebuie să stea pe drumuri și să mai meargă la cel puțin o altă școală pentru a completa cele 18 ore, sau un post cu normă întreagă dar care este mai departe de casă.

„Școala aceasta este lângă o stație de metrou?”, a întrebat o profesoară care nu era hotărâtă ce unitate școlară să aleagă.

„Aceste două școli sunt în același sector și vă veți deplasa mai ușor între ore”, a explicat inspectoarea Oana Dobrescu unui alt profesor care nu era decis și se întreba cum să aleagă.

La final, după ce și-a ales școala sau școlile la care a găsit toate cele 18 ore de predare, fiecare profesor semna în două tabele: unul aflat la inspectoarea din stânga mesei, altul la cea din dreapta.

Unii profesori, deși au avut medie mare, nu au reușit să prindă post titularizabil

În București 1.326 de candidați au obținut între nota 7 și 9,99 – cei mai mulți din țară.

1.439 de locuri sunt pentru perioadă nedeterminată, adică titularizabile, potrivit ISMB.ro, ceea ce înseamnă că sunt mai puțini candidați care pot obține un post pe perioadă nedeterminată decât posturi disponibile. Dar sunt și situații în care profesori cu medie mare nu au prins un post liber titularizabil.

Am stat de vorbă cu o tânără profesoară de matematică, care deocamdată poate preda doar la gimnaziu. Anul trecut a avut ore la o singură școală. Cu media obținută la Titularizare 8,39, tânăra nu a mai prins loc titularizabil pe la mijlocul ședinței. „Am să vin din nou în ședința de luni, pe 4 august, pentru a obține post pe viabilitate. Aș vrea să iau măcar pe perioadă determinată un an de zile, să vedem dacă prind acolo. Din păcate, nu sunt suficiente locuri. Deși am avut o medie mare, nu au fost locuri. Și pentru că nu am posibilitatea să predau la liceu, cred că mai erau locuri la liceu, dar încă nu am făcut master. Urmează să-l încep anul acesta.

Edupedu.ro: Și v-ați gândit la posibilitatea în care nu veți găsi o normă întreagă la o școală? Veți putea face naveta între două școli?

Profesoară matematică, gimnaziu: Destul de greu, dar n-avem ce să facem. Asta este dacă vrem să rămânem în învățământ. Îmi place mie foarte tare să lucrez cu copiii, să predau matematica. Dar, să vedem dacă prind loc.

Profesoară de informatică de 2 ani. Și-a dorit să predea la liceu, iar în Argeș, unde putea deveni titular, nu erau locuri. Așa că a venit la București

Cristina este profesoară de informatică de 2 ani. Spune că a candidat anul acesta în două județe și în Argeș, în București. În Argeș este momentan angajată pe viabilitatea postului și teoretic devenea titular de la 1 septembrie, dar pentru că nu erau ore pe liceu, a decis să candideze și în București. A reușit să obțină prima medie pentru liceu, 9.05, și a ales Colegiul Național „Cantemir Vodă”.

FOTO: Edupedu.ro

„Am obținut 18 ore și sper să obțin restul de încă 2 ore la același liceu, ca să nu fie nevoie să vin la ședințele de completare”, a spus Cristina. O să locuiesc în București de anul acesta. Am terminat Universitatea din București și din motive personale a trebuit să stau 2 ani la Pitești, acasă, dar de anul acesta o să revin în București unde am făcut 5 ani facultatea. Fac cam 40 de minute, cred, până la Colegiul Cantemir Vodă, dar știți cum e dacă vrei un liceu bun, mai ales când ești la început tânăr trebuie să faci niște sacrificii.

Edupedu.ro: De ce ai ales învățământul?

Cristina: Am venit în învățământ pentru că nu m-am regăsit la firme, în mediul privat, partea de programare propriu-zisă. Sunt singura de la mine din an, din 200-300 de studenți, care s-a dus în învățământ. Mă știe toată facultatea.

Și mi-a plăcut foarte mult în învățământ. Am învățat foarte multe în acești 2 ani, mi-a plăcut să mă implic foarte mult în concursuri cu copiii, am participat la foarte multe proiecte și europene și mi-a plăcut să aduc aerul acesta european într-o școală din Pitești și să îi implic în proiecte europene și până la urmă să-i fac mai conștienți de societatea în care ei trăiesc. Deci sper să continui și la liceu aceeași muncă frumoasă”.

„Lucram într-un laborator de produse alimentare, de analize, în mediul privat. Am dat titularizarea anul acesta și am luat cea mai mare medie, deși știu că nu sunt profesor de top” – profesoară de chimie

Mariana Nicoleta Ion e profesor de chimie și a obținut la ședința de repartizare de joi,o normă de 20 de ore, dintre care 10 ore la Liceul „Nichita Stănescu” și pentru completare încă 10 ore la o școală mai aproape de casă. Este al doilea an când predă, înainte a lucrat în mediul privat.

FOTO: Edupedu.ro

„În 2002 am terminat facultatea și în 2024, inspirată de nepoata mea, mi-am zis cred că mi-ar plăcea în învățământ, dar mie îmi era bine în privat. Lucram într-un laborator de analize fizico-chimice, produse alimentare, cosmetice, curățenie, era mult de lucru și îmi plăcea. Dar parcă era ceva care îmi spunea că trebuie să fac și ceva folositor în mediul educativ și am zis să încerc.

Am dat anul trecut titularizarea. A fost greu să învăț după ce munceam ziua și am intrat cu 5.05, suficient cât să intru în sistem și acum, spre surprinderea mea, am luat 7.55. Știu că a fost conjunctura anul acesta, nu sunt un profesor de vârf, dar după doar un an, mă bucur că am reușit o notă mai mare.

Edupedu.ro: Cam cât faceți între cele două școli?

Mariana Nicoleta Ion: N-am făcut o simulare, dar niciodată nu mi-am bătut capul cu distanță. Toată viața am făcut naveta o oră jumate”, a spus profesoara.  

Profesor de fizică: „Mi-aș dori să pot să duc educația la nivelul și standardele europene care merită”
FOTO: Edupedu.ro

Ciprian a dat Titularizarea anul acesta și a reușit să obțină un post titularizabil cu 18 ore la Școala Gimnazială nr. 79 de la Unirii.

„Cred că este o școală bună. Urmează să primesc încă 2 ore, să vedem dacă voi mai găsi la școala respectivă. Dacă nu, va trebui să revin la Inspectorat pentru a primi completare pe acele ore, la o altă școală. Voi face naveta.

Îmi doresc să ajung să predau și la liceu. Momentan am doar modulul I și masterul, n-am făcut modului II, dintr-o greșeală, dar aș dori să ajung să predau liceu și poate, în cele din urmă, cine știe, să pot să duc educația la nivelul și la standardele europene pe care le merită.

Edupedu.ro: Crezi că merită în continuare să fii profesor? 

Ciprian: Merită, merită. De aici pleacă până la urmă viitorul, viitoarele generații și viitorii profesioniști. Dacă nu avem o educație stabilă și bună, de calitate, atunci clar putem avea pretenție de la o țară.

E primul an în care voi preda, sunt emoționat. Am mai pregătit niște copii în timpul facultății, dar mă gândesc că la clasă când dai de 20-30 de copii e cu totul și cu totul altă atmosferă. Cred că fiind mai aproape de vârsta lor pot să mă adaptez mai ușor la condițiile și la cultura lor. De exemplu, eu stau în social media, mi se pare că pot să relaționez mai ușor cu ei decât dacă aș fi mai în vârstă.

Vreau să folosesc cât mai mult metodele de predare digitale, pentru că până la urmă nu toată lumea vrea să învețe fizică, este evident, dar măcar putem să ajutăm copilul să deprindă niște aptitudini de la clasă. Eu am făcut Liceul Vianu și noi am avut o doamnă profesoară de franceză, care ne punea să facem niște sketch-uri în franceză, și nu doar că exersam skill-urile în limba franceză, dar exersam și editare video și scenografie. Adică puneam mai multe activități în practică și plecam cu niște deprinderi. Și asta plănuiesc și eu să fac cu elevii mei”.

„Schimbările trebuiau făcute începând cu anul viitor, nu cu anul acesta”, spune o profesoară de chimie

Ana Zaharia, profesoară de Chimie cu 16 ani de experiență este nemulțumită pentru că sunt scoase la titularizare pe termen de 4 ani puține ore, nici măcar jumătate de normă. Și-ar dori să continue să predea la liceul unde a fost în anii trecuți.

FOTO: Edupedu.ro

„Sunt intrigată dintr-un singur motiv, deoarece mai mulți ani la rând am avut medie la Titularizare peste 7.

Și nu înțeleg de ce liceele unde am lucrat de 2 ani și alte licee, scot 18, 19, 20 de ore și nu scot nici măcar jumătate de normă de titularizare pe 4 ani. Care este motivul?

Din cauza aceasta eu în loc să mă întorc la școlile pe care le-am avut și unde m-am simțit confortabil, unde am fost și dirigintă sunt nevoită să schimb școlile.

În plus, școlile care au ieșit cu posturi titularizabile pe 4 ani sunt și foarte departe de casa mea, adică toate sunt în Colentina sau majoritatea. Acum stau așa într-o cumpănă dacă să-mi iau pentru un an de zile școlile vechi sau să-mi iau pe 4 ani de zile niște școli noi unde voi face o oră jumate pe drum.

Interesant este că liceele care au câte 20, 18, 19 ore n-au scos la titularizare pe 4 ani, iar școlile acestea gimnaziale scot 10 ore, 8 ore, 12 ore la titularizare. Adică nu este ciudat? De ce? De ce se practică așa în tot sistemul de învățământ? 

Mai este o problemă, ambiguitatea. Domnul ministru a dat un ordin în care profesorii trebuie să-și ia 20 de ore, dar l-a dat prea târziu pentru că noi avem listele scoase (n. red. este vorba despre legea nr. 141/2025 care majorează norma didactică din toamnă).Toate școlile și-au reținut 2 ore sau nu și-au reținut. 

Lucrurile trebuiau făcute începând cu anul viitor, nu cu anul acesta. Deci dacă domnul ministru dorea să facă o reformă, foarte bine, e salutară. Se pot face reforme, dar nu așa, în pripă, nu așa speriind oamenii. Trebuiau inițiate exact ceea ce dorea el să facă –  dar nu atât de repede și de hai să ne spălăm pe mâini de niște reforme și să dăm repede ceva. 

Plus că se restrâng școli, directorii care sunt de specialitate, unii o să vină la catedră, încă nu se știe care vine, care nu vine, când lucrurile ar putea fi mai lămurite, mai stabile cumva”.

Profesorii titulari, care intră în restrângere sau nu au de unde să obțină 20 de ore în școala lor, riscă să rămână pe dinafară – spune o profesoară de matematică / Inspectoarea Oana Dobrescu: Vă garantez că la 1 septembrie veți fi tot titular

La ședința publică de joi, de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu”, a venit și o profesoară titulară care, deși nu are nevoie în acest moment de un post, se teme că va rămâne fără unul.

Angajată pe perioadă nedeterminată ea s-a plâns de faptul că are semnale ferme că din școala unde predă, un post de titular va intra în restrângere. Iar dacă acest lucru se va întâmpla se teme că nu va avea unde să mai predea, pentru că în ședința de azi s-au dat toate posturile titularizabile.

„Nemulțumirea este următoarea: La noi în școală mulți au fost cu 16 ore degrevare, pentru că nu erau ore decât în felul acesta. Anul viitor școlar este o clasă în minus și normal că sunt din start 12 ore, noi fiind trei oameni cu 16 ore, dacă înmulțim cu patru, vin 12 ore, plus încă doi profesori care vin cu încă 2 ore. Clar cu o clasă în minus rămân zero ore pentru cel de-al cincilea profesor în școală. 

Deci cu alte cuvinte mă aștept ca eu să fiu cea care voi pleca pentru că n-am avut concursuri…. Sunt titular, de foarte mulți ani pe perioadă nedeterminată. Sunt venită în București cu 9,25 și am stat un an de zile la Colegiul Babeș, după care am venit la școala la care sunt în momentul de față.

Sunt acolo titulară de 3 ani. Am venit acum în ședința publică să văd ce posturi se dau, ca să văd ce posturi rămân, să știu la ce să mă aștept. Pentru că odată ce dai celor care încă nu sunt intrați în sistem, dar încă sunt poate suplinitori, dacă tu dai posturile, pe cei care sunt deja în sistem și care normal se așteaptă să aibă un loc de muncă în continuare îi lași pe dinafară? 

Anul trecut, am avut 16 ore, anul acesta voi avea 20 de ore. Dacă stăm până la 20 august, o să înnebunit de cap.

Edupedu.ro: Aveți semnale că ar urma să intre un post în restrângere?

Profesoară titulară: Nu avem semnale, știm cu certitudine. Ne-a spus și doamna inspector, i-a transmis doamnei director și ni s-a transmis și la școală foarte clar că unul din noi intră în restrângere, că sunt eu, că e colega, e tot aia, adică unul din noi, clar va pleca. 

Unde se duc? Dacă azi s-au dat toate posturile pentru cei „începători”… Unii dintre noi care poate mai au câțiva ani până la pensie s-au trezit dintr-o dată în aer pentru că n-avem unde să ne ducem. Doamna inspector zicea că e imposibil să rămânem pe dinafară, în București. Păi da, dar în București poți să faci și 2 ore până la serviciu”, spune profesoara.

Oana Dobrescu, inspectoare pentru managementul resurselor umane: N-am dat petrecere când s-a modificat legea. Trebuie să luăm toată muncă de un an, de la început în câteva săptămâni

Inspectoarea școlară pentru managementul resurselor umane de la Sectorul 1, Oana Dobrescu, a spus în ședință că instituția trebuie să reia acum toată muncă pe care a depus-o aproape un an.

„Să știți că n-am dat petrecere când s-a modificat legea. Deci tot această problemă o avem și noi. O să luăm toată muncă de la început (n. red etapele de mobilitate). În acest moment la nivelul unităților, după ce primesc oamenii pe care i-am repartizat noi, se face o evaluare, conform procedurii care este pe site. În situația în care se constată că o catedră nu poate fi completată la nivelul unității, atunci veți veni într-o ședință probabil și subliniez cuvântul probabil, în 20 august, și din toate listele de posturi veți alege ce post doriți dumneavoastră”, le-a explicat inspectoarea Oana Dobrescu.

„Dacă sunteți în sistem de mai mulți ani, știți cu siguranță că la nivelul fiecărei unități, în afară de postului de titularizare există și ore pe perioadă determinată. Dumneavoastră puteți optați pentru oricare din orele acelea”, a spus inspectoarea.

„Suntem frunză-n vânt”, a răspuns profesoara de matematică.” ”Noi totuși suntem din sistem, dacă știam, veneam și eu la examen anul acesta, și atunci luam și eu ce voiam. Nu mă tem de examen”.

Inspectoarea Oana Dobrescu a dat asigurări că profesorii titulari vor rămâne titulari pe disciplina lor.

„Dacă sunteți titulara sistemului, veți beneficia de toate drepturile pe care le aveți. Și la 1 septembrie veți fi tot titular pe matematică. Titularii din București, vor avea ore, cel puțin, la matematică, la fizică, la chimie și la informatică”.

Exit mobile version