România ar fi trebuit să achiziționeze, prin PNRR, 3.200 de microbuze pentru 250 de milioane de euro, dar a cumpărat de acești bani doar 1.300 de microbuze, la un preț mediu „umflat” de la 78.000 de euro/bucată la 200..000 de euro/bucată, potrivit unei anchete publicate, luni, de ReporterIS. Aceasta arată că o firmă din Prahova, Aveuro, a câștigat licitațiile în 60% dintre județe.
- „A fost un business foarte bun pentru noi. Doamne ajută!”, este citat Vlad Papuc, patronul firmei respective, prezentat drept „fiul Rodicăi Papuc (66 de ani), președinta Organizației Județene de Femei a PNL Prahova și candidat, în 2024, la funcția de senator. A fost plasată pe locul 2 la Senat care, în final, a fost neeligibil. Anterior, Rodica Papuc a fost consilier județean PNL la Prahova” și „o apropiată a baronului Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție”, scrie ReporterIS.
Potrivit publicației citate, firma din Prahova „a prins peste 50% din contractele de livrare microbuze școlare electrice la nivel național. La secțiunea „anunțuri de atribuire” din sistemul electronic de achiziții publice (SEAP), Aveuro Internațional figurează cu cel puțin 35 de contracte în valoare de peste 135 milioane de euro”.
ReporterIS scrie că același microbuz adus de Aveuro la Iași „cu 1.014.000 lei”, la Brașov a costat „doar 743.000 lei”, furnizor fiind aceeași firmă, caietele de sarcină fiind identice u o excepție – capitolul „cerințe de gabarit”, care, potrivit unei firme care a contestat procedura, avea „un caracter restrictiv” prin diferențele de lungime totală a vehiculelor.
Întrebat despre fluctuații, patronul firmei prahovene este citat: „pe măsură ce s-au derulat licitațiile, costul nostru a scăzut. Și pentru că am crescut cantitățile și-atunci ne-au scăzut toate costurile de producție destul de mult. Și am amortizat omologarea și certificările. Care alea ne-au costat o tonă de bani. Noi, inițial, ne-am făcut calculul la vreo 200-300 de mașini, după aia s-au dovedit a fi mult mai multe, din fericire. Și atunci, pe măsură ce noi ne-am amortizat investiția în omologări, certificări, am putut să mergem și cu prețul mai jos.”
Publicația scrie că, potrivit Ghidului solicitantului, ar fi trebuit achiziționate 3.200 de microbuze școlare, însemnând 80 de mașini pentru fiecare județ, la un cost mediu de 78.125 euro/bucată. „Or, la doi ani de la demararea programului, acum avem până în 40 microbuze maxim de județ (excepție face Buzăul care a dublat valoarea proiectului cu bani din bugetul local), cu un cost per mașină ce variază între 148.000 și peste 260.000 euro”, potrivit ReporterIS – vezi ancheta integral aici.
