“România Educată” – șase ani de “reformă la scară largă” datorată Președinției, dar răspunderea pentru succes și efecte trebuie căutată la echipa care o implementează, la “sistem” și în “politica nestatornică”, susțin Ligia Deca și Robert Santa, consilieri în cadrul Administrației Prezidențiale

Foto: Captura Presidency.ro

Proiectul “România educată” este prezentat drept o reformă majoră, de șase ani, promovată de Președinte, dar responsabilii pentru succesul lui trebuie căutați în altă parte, anume la echipa care răspunde de implementarea lui. Așa reiese dintr-o prezentare a proiectului, făcută de doi consilieri din cadrul Președinției, care au supervizat dezbaterile pentru “România educată”, Ligia Deca și Robert Santa.

Autorii, consilierul de stat Ligia Deca și Robert Santa, consilier la Administrația Prezidențială – Departamentul Educație/Cercetare, trec în revistă diversele schimbări și reforme din educația românească de după 1990, cu accent pe procesul de elaborare a proiectului “România Educată”. Primele dezbateri pe tema acestuia au început acum șase ani – mai mult de jumătate din perioada scursă de la introducerea actualei Legi a educației (2011), pe care actualele autorități intenționează să o schimbe în temeiul proiectului prezidențial.

Cei doi autori susțin că documentul lansat oficial în vara anului trecut “a început deja să modeleze educația românească”, anume prin influența asupra PNRR și prin Strategia Națională de Apărare. Dar responsabilitatea pentru aplicarea proiectului discutat de mai bine de jumătate de deceniu trebuie căutată în altă parte, reiese din articolul citat:

Ei continuă, plasând răspunderea pe seama “vieții politice din România”, în termeni generici:

Drept urmare, pentru succesul proiectului responsabilii trebuie căutați în altă parte, se înțelege din articolul celor doi consilieri de la Cotroceni, unde este asumată doar “reforma la scară largă în educație din ultimii șase ani”:

Considerațiile cu privire la cei șase ani de reformă cu rezultate incerte vin la capătul unui articol ce pleacă de la premisa că o serie de rapoarte internaționale au reliefat performanța slabă a educației din România, comparativ cu cea din alte țări europene. Iar această tendință se face simțită în condițiile în care “conștientizarea faptului că educația românească este măcinată de multiple probleme nu este de dată recentă – sentimentul urgenței reformelor există din anii ’90”.

Întregul raport, inclusiv articolul citat – aici.

Exit mobile version