Ruxandra Manea, cofondator al unei organizații de formare a profesorilor: Care este profilul unui profesor bun

Calitatile unui profesor

Calitatile unui profesor. Ruxandra Manea / Foto: Facebook Ruxandra Manea

Profesorii excelenți există și în școlile din România. “Sunt cei care își învață elevii cum să gândească, nu ce să gândească”. Sunt cei care își recunosc greșelile, cei care caută să colaboreze “cu ceilalți colegi astfel încât să creeze experiențe de învățare transdisciplinare” pentru elevii lor. Concluziile îi aparțin Ruxandrei Manea, cofondator al Aspire Teachers – inițiativă care organizează programe de pregătire a profesorilor.

Absolventă cu Magna cum laude a Facultății de Științe Politice din cadrul Ewha Womans University, Coreea de Sud, și fost profesor colaborator al Universității din București, Ruxandra Manea scrie, într-un articol pentru Edupedu.ro, despre elementele comune tuturor profesorilor buni pe care i-a întâlnit în programele de training.

Ruxandra Manea, despre calitățile unui profesor bun:

“În ultimii 4 ani am întâlnit prin programele de training sute de profesori excelenți care îți dau o stare de bine, de încredere că lucrurile pot lua o întorsătură bună în educație. Ei sunt cu mult înaintea sistemului și în ciuda tututor limitărilor acestuia reușesc să se pună în slujba elevului, să creeze modele și experiențe educaționale, să inoveze, să coaguleze în jurul lor colegi cu care să lucreze transdisciplinar. Ei au realizări care depășesc cu mult fișa postului actuală și care setează noi standarde în educația românească. În acest început de an, am reflectat asupra calităților pe care acești profesori lideri le au și care trebuie să devină standardul în momentul în care ne vom hotărî că vrem să ne dezvoltăm că societate.

Învață pe tot parcursul vieții

1. Un profesor bun este întotdeauna un om care învață pe tot parcursul vieții (lifelong learner). Pentru că înțelege mai bine ca oricine că învățarea este un proces continuu prin care evoluăm, ne inventăm și reinventăm pe tot parcursul vieții. Pentru că știe că fiecare elev este o oglindă, fiecare interacțiune este unică și revelatoare, fiecare lecție este o oportunitate de creștere personală și profesională dacă este valorificată la potențialul ei. Este ușor să insufli entuziasmul de a învață elevilor tăi dacă tu însuți ești un model de învățare continuă și o arăți cu pasiune, naturalețe și modestie. Și este rolul profesorului să ii ajute pe elevi să capete fluiditate și perseverență în această abilitate de a învăța toată viață.

Partener de învățare

2. Un profesor bun este mai ales un partener de învățare, nu o autoritate a cărei menire este să predea adevărul absolut, să își arate superioritatea și să impună respectul cu forța prin prelegeri despre elevii obedienți de altă dată. În era cunoașterii, în care orice informație este la un click distanță este o provocare pentru fiecare profesor să rămână relevant în fața elevilor săi, să aducă valoare la clasă prin modul cum setează contextul și procesul învățării, dar și prin interacțiunea și relația pe care o stabilește cu elevii . Este un efort major și totodată o necesitate ca profesorii să gestioneze fiecare individ dintr-o clasă și să se adapteze stilului său de învățare și să înțeleagă contextul social în care acesta trăiește și se dezvoltă. Să îi accepte individualitatea, să devină partener în călătoria sa de învățare și să îl ajute să devină cea mai bună variantă a sa. Fără să îl judece, fără să îl compare, lăudând și sărbătorind în mod constant greșeala, curiozitatea, progresul și mai ales procesul prin care acesta se definește.

Calitățile unui profesor bun: se poate detașa de disciplina

3. Un profesor bun se detașează de disciplina pe care o predă, de rezultatele pe care elevii săi le au, de abilitătile lor și chiar de atitudinea și interesul lor față de acea materie. Un profesor bun își lasă orgoliul și interesul său imediat și descoperă omul din spatele elevului, cu motivațiile, calitățile și contextul în care acesta trăiește. Face eforturi să înțeleagă elevul în unicitatea sa și îl ajută să își conștientizeze sau să își atingă potențialul. Și o face necondiționat, indiferent de rezultatele acestuia (pe care să le ia în cancelarie, la inspectorat sau cu care să își hrănească orgoliul), din credința că fiecare elev împlinit este un om pe care societatea îl câștigă. În spatele fiecărui rezultat și în spatele fiecărei note este un om care are nevoie sa fie văzut, ascultat, acceptat, încurajat. Pentru ceea ce este el și nu pentru ce nu este.

Cum ar arăta o lista cu numele elevilor unei clase și cu descrierea calităților acestora, a lucrurilor pe care ei le fac bine, a lucrurilor care îi deosebesc de alții și care le conferă unicitate? Câți profesori văd aceste lucruri în elevul care nu învață la disciplina lor și câți se străduiesc să se folosească de ele pentru a-l ajuta pe elev să capete entuziasmul față de învățare? Câți profesori își cunosc elevii și pot să scrie un paragraf despre lucrurile care îi definesc pe fiecare și despre contextul în care ei se dezvoltă? Dar despre stilul lor de învățare? Dar despre motivația lor? Și cunoscând toate aceste lucruri, câți profesori vin cu provocări, lecții, exerciții, activități sau discuții care să le fructifice calitățile și să stimuleze plăcerea de a învăța?

Calitățile unui profesor bun: învață elevii CUM să gândească

4. Un profesor bun își învață elevii CUM să gândească, nu ce gândească. Îi învață procesul de gândire care duce la anumite rezultate, nu răspunsul corect. Îi încurajează în demersurile lor creative și de cercetare, sărbătorește greșeala ca metodă de învățare și cultivă gândirea reflectivă (care sunt consecințele acțiunilor mele, ce am învățat din această situație/lucru, ce pot îmbunătăți în viitor astfel încât să îmi ating obiectivele sau să ajung mai aproape de ele). Un profesor bun se arată vulnerabil și mereu însetat de a-și depăși propriile limite. Recunoaște când greșește, întreprinde acțiuni pentru deveni mai bun și pentru a răspunde nevoilor elevilor săi. O face natural și intră în procesul învățării și al descoperirii alături de elevi, creând un mediu securizant, unde demnitatea fiecărui elev este protejată și încrederea în potențialul sau este cultivată.

Calitățile unui profesor bun: caută în mod constant oportunități de colaborare cu ceilalți colegi

5. Un profesor bun acționează că un lider în comunitatea sa și caută în mod constant oportunități de colaborare cu ceilalți colegi astfel încât să creeze experiențe de învățare transdisciplinare pentru elevii săi. De asemenea, el creează oportunități de schimburi de experiențe cu alți colegi, astfel încât să îmbunătățească în mod constant actul didactic la clasă. Însă mai mult decât un bun profesor pentru elevii săi, a fi un bun coleg în comunitate, un ghid și un model pentru părinții elevilor tăi este un deziderat pentru fiecare cadru didactic care vrea să atingă potențialul meseriei sale. Profesorii care colaborează între ei creează școli care învață, experiențe educaționale inovatoare, medii de creștere și învățare pentru elevi, colegi profesori și părinți deopotrivă. Sunt oamenii care prin puterea colectivă a comunității schimbă paradigme, sisteme, destine și făuresc oamenii viitorului nostru.

Cum am susținut mereu, șansa educației românești stă în capacitatea de a implementa procese performante de selecție și de formare a profesorilor lider.”

Ruxandra Manea este antreprenor în educație și cofondator și board member Aspire Teachers. A absolvit Magna cum laude Facultatea de Științe Politice din cadrul Ewha Womans University, Coreea de Sud, și a lucrat ca profesor colaborator la Universitatea București.

 

 

Exit mobile version