SONDAJ Profesorii, scindați în privința împărțirii anului școlar în module, structură care îi mulțumește pe elevi și îi nemulțumește pe mulți părinți / Cadrele didactice – mulțumite de scăderea birocrației și de evaluare, dar întâmpină probleme cu fragmentarea timpului de școală

Organizarea anului școlar în 5 module este apreciată de aproape jumătate dintre cadrele didactice, în timp ce altă jumătate spun fie că are nevoie de îmbunătățiri, fie trebuie abandonată, potrivit unui sondaj publicat de Ministerul Educației. În cercetare, instituția pune accent pe opiniile pozitive față de actuala împărțire a anului școlar, pronunțate mai ales în rândul elevilor. Părinții se manifestă cel mai reținut față de structura în module.

În rândul profesorilor părerile sunt împărțite cu privire la experiența anului structurat în cinci intervale de cursuri. Astfel, 44% spun că trebuie menținută formula actuală, însă un sfert (25%) spun că trebuie abandonată, iar tot un sfert spun că măsura e bună, dar are nevoie de modificări.

Sursa: Sondaj ME

Despre efectele împărțirii, profesorii apreciază că acestea sunt mai degrabă pozitive, dar unele ridică probleme. Cei mai mulți (80%) apreciază situația evaluărilor – „Evaluarea curentă s-a realizat mai adecvat, fără presiunea încheierii situațiilor școlare semestriale”. Trei sferturi apreciază că a fost redusă birocrația. Iar două treimi dintre profesori cred că s-a îmbunătățit „performanța școlară a elevilor, ca urmare a alternării perioadelor de efort cu cele de repaus școlar”. 

Sursa: Sondaj ME

Pe de altă parte, aproape două treimi dintre profesori constată probleme cauzate de fragmentare și sunt de acord total sau parțial cu ideea că „a fost problematică mobilizarea elevilor și reluarea efortului din cauza numeroaselor segmentări ale timpului școlar”.

Ce spun profesorii despre aplicabilitatea structurii modulare pe viitor:

Sursa: Sondaj ME
Directorii constată o împărțire a opiniilor în comunitatea școlară

După un an de la introducerea noului sistem de organizare, directorii unităților de învățământ constată că că există atitudini diferite în comunitățile școlare cu privire la structura modulară. Ei văd că, în timp ce aceasta e preferată de elevi, profesorii, dar mai ales părinții sunt mai rezervați.

În ceea ce-i privește, ei constată că schimbarea a avut efect pozitiv în chestiuni legate de „starea de bine” sau „climatul școlar”, dar există procente semnificative care constată efecte negative în ceea ce privește activitățile școlare propriu-zise, precum practicile de evaluare, raportarea elevilor la notare, motivația elevilor la învățare.

Sursa: Sondaj ME

Astfel, doar o treime dintre directori constată un efect pozitiv în cazul motivației elevilor, iar 20% apreciază că efectul este unul negativ (aproximativ 2 din 5 apreciază că nu există schimbări în această privință).

Până în jumătate dintre directori văd efecte pozitive în ceea ce privește evaluarea (practici, ritmicitate etc.) și notarea, în timp ce între 26% și 35% constată efecte negative.

Raportarea Ministerului Educației, care pune accent pe efectele pozitive ale schimbării de organizare, în percepția respondenților, notează, fără a intra în detalii, o serie de „categorii de provocări” pe care le constată directorii în privința structurii în 5 module, raportate de ei în răspunsuri deschise:

Părinții – cei mai reținuți

Jumătate dintre părinții participanți la sondaj (50%) preferă anul școlar organizat în două semestre cu medii calculate pentru fiecare semestru. Doar o treime (36,4%) apreciază organizarea în cinci module. Un număr considerabil – 13,5% nu pot aprecia care variantă e mai bună.

Sursa: Sondaj ME

Cei mai mulți dintre părinți – aproape 40% – spun că nu pot aprecia care structură ar fi mai potrivită din perspectiva pregătirii elevilor pentru Evaluarea Națională – clasa a VIII-a sau Bacalaureat. Dintre ceilalți, părerile sunt aproape egal împărțite: 33,7% cred că e mai potrivită structura pe mobile, 27,7% spun că nu.

Sursa: Sondaj ME

În privința situațiilor cu care s-au confruntat elevii, în urma introducerii noului format în anul școlar anterior, un număr semnificativ de părinți (39%) au spus că au existat ruperi ale ritmului de învățare, iar aproximativ un sfert – că au dat mai mult de două teste la diferite discipline într-o zi, că au dat teste zilnic în ultima săptămână de modul sau că a trebuit să obțină note la multe materii la finalul anului școlar.

Elevii – cei mai mulțumiți de noua structură
Sursa: Sondaj ME

Potrivit sondajului, categoria care manifestă cel mai ridicat nivel de mulțumire față de structura modulară a anului școlar este cea a elevilor.

69% dintre ei o preferă pe aceasta, comparativ cu 20,9% în cazul organizării pe semestre. 

Organizarea pe module este preferată în special de elevii din ciclul gimnazial și de la liceu (peste 60%), cu aproximativ 10 puncte procentuale mai mult decât cei din școala profesională. 

Și aproximativ 10% dintre elevi nu au observat nicio diferență între cele două structuri.

Peste jumătate (55,5%) dintre elevi cred că împărțirea pe module îi avantajează în pregătirea pentru evaluările naționale, iar un sfert (26%) nu își dau seama dacă îi avantajează sau nu. Aproape 1 din 5 (18,5%) spune că nu e avantajat de noua structură.

Sursa: Sondaj ME
Rezultatele integrale ale sondajului, prezentate de ME:

Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version