Sorin Cîmpeanu: Vrem să dispară învățământul simultan, nu să îl îmbunătățim / Tablele inteligente în clase sunt printre soluțiile ministrului

Foto: Captură video

Sorin Cîmpeanu a fost întrebat de ce în proiectul legii Educației nu este prevăzută nici o modalitate de a îmbunătăți învățământul simultan. Declarația a fost făcută în cadrul unei dezbateri pe legile Educației, organizată de Alianța “O voce pentru Educație”, formată din 40 de organizații non-profit, mediul privat și cele mai importante instituții educaționale din România.

Sorin Cîmpeanu a subliniat că se gândește la două modalități de a elimina învățământul simultan – rezolvarea crizei personalului didactic și acces la același tip de informație: “un mod de organizare modulară în care acei copii care nu au un profesor de fizică, să aibă acces la un profesor de fizică”, prin table inteligente.

“Nu ne-am concentrat pe îmbunătățirea învățământului simultan (n. red. în proiectele legii Educației) pentru că ne dorim să dispară învățământul simultan, nu să fie îmbunătățit. Și poate să dispară când revenim la cariera didactică, la prestigiul cadrului didactic, la atractivitate salarială, condiții. (…) Odată rezolvată criza personalului didactic, problema învățământului simultan va fi din ce în ce mai puțin prezentă.  

O altă modalitate de renunțare la învățământul simultan, în care sunt niște zeci de mii de elevi cuprinși și calitatea educației nu este asigurată acolo, este un mod de organizare modulară în care acei copii, care nu au un profesor de fizică, să aibă acces la un profesor de fizică”, a explicat Cîmpeanu.

“Orice profesor, având acces la acea tablă interactivă, va preda cu mult mai mare atenție, dacă vreți, pentru simplul motiv că ceea ce scrie nu mai dispare pentru totdeauna atunci când ștergi creta cu buretele, ci se poate transfera în telefonul, laptopul, tableta, în orice dispozitiv electronic al oricărui elev prezent în clasă, acasă sau chiar în spital. Asta face profesorul să fie mai responsabil”, a mai spus Cîmpeanu.

Ministrul și-a instalat și el în biroul de la minister o astfel de tabla interactivă și a prezentat beneficiile: “Vă spun din experiența mea personală, în momentul în care mi-am instalat pentru prima la prima oară această tablă la birou ești tentat să cauți. Poți să faci legături, conexiuni cu omologi, care au disponibilitatea să-ți ofere acces la orele lor. Asta îmi place să cred că va crea și relații de cooperare între cadre didactice și va fi un mijloc care va facilita dispariția învățământului simultan, care este o catastrofă educațională.

Sunt 5 niveluri la clasele primare cu același cadru didactic și acolo încă mai merge, pentru că e un învățător, dar gânditi-vă că la gimnaziu ai foarte mulți elevi unde profesorul de muzică trebuie să predea și fizică și matematică. Nu ne dorim să îmbunătățim învățământul simultan, dorim să dispară învățământul simultan”, a reiterat ministrul în cadrul dezbaterii pe proiectul legii Educației.

Informații de context

Raportat la cei 1,5 milioane de copii din școala primară și din gimnaziu, sistemul de învățământ simultan cuprinde 7,1% din elevii din întreaga țară, dar în învățământul primar 1 din 10 elevi învață în clase simultane.

Concret, în anul școlar 2021-2022 există 7.832 de clase cu elevi ce învață simultan în școlile din România. Situația claselor cu învățământ simultan este astfel reprezentată în școala românească:

Pe cicluri de studiu, 10% din elevii din clasele primare învață simultan (87.835 elevi din 870.341), iar 3,4% din elevii de gimnaziu (23.920 elevi din 702.754) sunt în aceeași situație.

În privința învățătorilor, sunt aproximativ 7.400 de cadre didactice care predau simultan la clasele primare și circa 2.400 de profesori, la clasele gimnaziale, potrivit datelor Ministerului Educației furnizate la solicitarea Edupedu.ro.

Învățământul simultan este specific școlilor din mediul rural. Fie că vorbim de Simultan II (adică două clase simultane), Simultan III, sau chiar Simultan IV – acolo unde învățătorul are în structura clasei elevi de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a.

Declinul demografic, care afectează în special mediul rural și orașele mici, este una dintre cauzele învățământului simultan. Mai puțini copii, înseamnă școli închise. Dar ca să nu fie închise școlile, legislația permite desfășurarea simultană a învățării.

În România, organizarea acestui tip de învăţământ este reglementată prin Legea Educaţiei Naţionale 1/2011 şi Ordinul MECTS 3062/19.01.2012. Astfel, articolul 1-(1) al Ordinului MECTS 3062/19.01.2012 stabilește că „în localităţile izolate geografic sau lingvistic ori în localităţile în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învăţământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar se organizează clase în regim simultan”.

Potrivit Legii Educației Naționale 1/2011, atât în învățământul primar, cât și în cel gimnazial, o clasă de elevi nu trebuie să aibă mai puțin de 10 copii.

Exit mobile version