Matematica este disciplina la care fac meditație cei mai mulți elevi, potrivit studiului la nivel național “Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?“, realizat de IRES și Societatea Academică din România, lansat joi, 3 iunie. Motivul principal, invocat de părinți, pentru care aceștia își trimit copiii la meditații este acela că elevii nu înțeleg lecțiile de la școală. Studiul mai arată că circa o treime dintre elevii claselor V-XII fac meditații, iar părinții lor plătesc, în medie, 300 de lei pe lună.
Dintre elevii care au spus că merg la meditații (25% răspunsurile elevilor și 30% ale părinților) peste 80% au spus că urmează ore în particular la Matematică, potrivit studiului.
“Pentru a avea o privire globală asupra acestui fenomen, am considerat necesar să cercetăm atât perspectiva elevilor – beneficiarii direcți ai sistemului educațional, cât și pe cea a părinților, care se implică în acest sistem al meditațiilor, fiind cei care îl finanțează într-o măsură covârșitoare”, potrivit organizatorilor. Astfel, au rezultat două studii sociologice: cel realizat în urma consultării părinților, respectiv cel rezultat în urma consultării elevilor.
- Pentru părinți – 1.745 părinți ai unor copii de vârstă școlară sau care să fi absolvit liceul anul trecut (Eșantion părinți școlari) – 1.165 părinți cu copii în clasele V-XII sau care au absolvit liceul anul trecut (Eșantion părinți elevi V-XII) – 419 părinți ai căror copii (în clasele V-XII) au făcut meditații particulare, plătite, în anul 2019-2020 (Eșantion părinți elevi meditații);
- Pentru elevi – 938 elevi înscriși în clasele V-XII, având următoarele straturi: regiune, mediu de rezidență și nivel de școlarizare.
Conform studiului realizat de IRES și SAR în rândul părinților, o treime dintre elevi participă la sistemul de meditații, cu o frecvență considerabilă în clasele terminale, atunci când examenele naționale se apropie. În urma chestionării elevilor de gimnaziu și liceu, a rezultat faptul că un sfert dintre elevii din România accesează sistemul de meditații la cel puțin o materie.
Un acord între elevi și părinți pare să fie faptul că meditațiile răspund la nevoia obținerii cunoștințelor de nivel mediu. Mai bine de jumătate dintre elevi (60%) cred că au nevoie de meditații pentru a obține cunoștințe de nivel mediu. Analizând profilurile (specializările) elevilor, o nevoie stringentă de accesare a sistemului de meditații este întâlnită la elevii din liceele tehnologice, comparativ cu celelalte licee.
Care sunt motivele pro și contra meditațiilor?
Ierarhia motivelor invocate de elevi în favoarea meditațiilor se prezintă astfel: pregătirea examenelor naționale, faptul că nu înțeleg conținutul materiei predate la școală (inclusiv școala on-line) sau doresc să o înțeleagă mai bine ori să obțină rezultate școlare mai bune.
Non-participarea la meditații plătite este justificată de: rezultatele școlare bune, lipsa dorinței și lipsa resurselor financiare. Indiferent de momentul vorbirii: trecut, prezent sau viitor, aceste trei motive se păstrează în top.
Care sunt principalele materii la care elevii iau meditații și cu ce frecvență?
Dintre cei care iau meditații, cei mai mulți accesează lecții suplimentare pentru matematică (80%); aproximativ o treime iau meditații la limba română (33%) sau limbi străine (29%).
- În general, majoritatea elevilor iau meditații la o singură materie (56%), iar 1 din 3 elevi face meditații la 2 materii.
- Cei mai mulți elevi participă la meditații o dată pe săptămână, iar 1 din 4 participă chiar de câteva ori pe săptămână.
Articol în curs de actualizare