Szabo Odon, UDMR: Există pericolul ca o parte din legislația primară a educației, pe care am adoptat-o în Parlament, să fie ulterior modificată prin metodologiile date de minister

Szabo Odon / Foto: INQUAM Photos / George Călin

“Noua lege a Educației este adoptată înainte de alegeri ca și în 1995, legea Marga înainte de alegeri, cea din 2011, denumită Legea Funeriu, tot înainte de alegeri. E foarte important ca o lege să aibă stabilitate și trebuie să recunoaștem cu toții că, în general, dacă o lege se adoptă înainte de alegeri are posibilitatea ca să fie schimbată destul de des”, a spus vicepreședintele comisiei din învățământ, Szabo Odon, de la UDMR, la dezbaterea moțiunii simple împotriva ministrei Ligia Deca, depusă de USR și Forța Dreptei.

Deputatul UDMR Szabo Odon a spus că: “Există un pericol, foarte important, și anume ca o parte din legislația primară pe care am adoptat în Parlament să fie ulterior modificată prin metodologiile în minister”.

El a mai atras atenția și că majorarea salariilor directorilor de exemplu nu au fost „implementate în totalitate”.

„Legea adoptată este o lege bună, dar totul este aplicarea. Trebuie să fie bine în școli. Rezultate în echitate, nu doar în lege, ci în realitate”, a mai spus Odon.

Discursul lui Szabo Odon în Parlament

„Trebuie să recunosc, domna ministru, că nu vă invidiez, pentru că inclusiv această nouă lege pe care am adoptat-o este adoptată, ca și în 1995, legea Marga, înainte de alegeri, cea din 2011, denumită Legea Funeriu, tot înainte de alegeri. Deși e foarte important ca o lege să aibă stabilitate și trebuie să recunoaștem cu toții că în general, dacă o lege se adoptă înainte de alegeri are posibilitatea ca să fie schimbată destul de des. Sistemul în general are trei probleme, nu doar în acest context și a avut și în 1995. Ulterior, au fost 60 de schimbări până la noua lege de structură și legea Funeriu a fost schimbată cel puțin de atâtea ori. Structural, are nevoie de trei lucruri: stabilitate, fonduri pentru implementare și corectitudine în aplicare.

Noi considerăm că această lege pe care încercați să o aplicați este una bună, am votat-o, am susținut-o și o susținem în continuare. Corectitudinea în aplicare a legii a fost o problemă și la Legea nr.1. Sperăm ca să nu fie de data aceasta, pentru că nu putem spune că a fost corect ca un liceu sau două licee care au fost înființate la un moment dat în același ordin, unul pentru majoritate, la Timișoara, unul pentru minoritate, în Târgu Mureș, una să funcționeze, iar cealaltă să fie desființată ulterior. Nu poate fi corectitudine în aplicare dacă la un moment dat structuri care sunt ale minorităților naționale, indiferent la minister sau în județe, eventual în urma unor reorganizări, ar avea de suferit. Stabilitatea legislativă este un lucru esențial și la care puteți conta pe noi.

Nu vom susține inițiative care să intervină structural în legea adoptată deoarece e foarte important ca cel puțin o generație să încerce să funcționeze pe această lege și eventualele mici reglaje să se realizeze. Este foarte clar că fondurile necesare pentru un asemenea demers trebuie să existe. Bugetul pe care l-ați propus este un pas înainte, dar finanțarea afterschoolurilor, salariile pentru directori – deocamdată nu le-am văzut în implementare în totalitate. Există un pericol, în schimb, foarte important, și anume ca o parte din legislația primară pe care am adoptat-o în Parlament să fie ulterior modificată prin metodologiile date din minister.

Vă rugăm fiți și dvs. parteneri în a menține structurile și dialogul pe care l-am avut să fie implementat și ulterior prin această metodologie. În final, două chestiuni foarte simple: învățământul în limba minorităților în sistemul PISA, nu suntem în urmă, chiar avem rezultate mai bune. Avem un plus, ceea ce noi tot am spus că învățământul în limba maternă este un plus pentru tot sistemul. Este clar că mai avem mult de lucru pentru competitivitatea întregului sistem. Legea adoptată este o lege bună, dar totul stă în aplicarea ei. Trebuie să fie bine în școli, rezultate în echitate, nu doar în lege, ci în realitate“, a spus Szabo Odon.

Informații de context

Liderul deputaţilor USR, Ionuţ Moşteanu, a depus luni, 11 decembrie, în plenul Camerei Deputaţilor, moţiunea simplă “Un ministru care minte nu poate gestiona educaţia”.

Ligia Deca este acuzată că a cenzurat raportările privind procentul de analfabetism funcţional înregistrat în România, pentru a ascunde dezastrul educațional.

“Raportările privind procentul de analfabetism funcţional au dispărut cu totul din
prezentare. Cui foloseşte ascunderea adevărului? Ce exemplu dă ministra Educaţiei
ţării, cum mai pot părinţii să le spună copiilor să nu mintă, când, iată, minciuna e
regina învăţământului?”, se arată în moțiune.

Textul moțiunii simple împotriva Ligiei Deca poate fi citit aici

Amintim,  Edupedu.ro a semnalat faptul că o serie de grafice relevante pentru rezultatele elevilor români la PISA 2022 fuseseră scoase din raportul de țară prezentat de Ministerul Educației.

“Ministra Ligia Deca nu a făcut altceva decât să ascundă problemele din învăţământ. De aceea, în urma acestei moţiuni, singurul demers corect, salvator şi reformist este plecarea de la conducerea educaţiei din România”, se precizează în comunicatul de presă semnat de USR și Forța Dreptei. 

Documentul de 9 pagini semnalează mai multe probleme cu care se confruntă sistemul de învățământ din România.

Citește și:
Ligia Deca, către Opoziție: Nu există reformă cu efect instantaneu în educație / Sunteți un pericol pentru viitorul României, dacă nu vă raliați la eforturile Ministerului Educației de a forma absolvenții pe care piața muncii îi caută și viitorii cetățeni activi
Exit mobile version