Testare inițială standardizată la 10 discipline pentru toți elevii din județul Iași. Șefa ISJ, Luciana Antoci: La educație fizică și sport vor fi teste și măsurători somatice

Luciana Antoci / Foto: captură BZI/ISJ

Teste standardizate pentru 10 discipline vor fi date tuturor elevilor din județul Iași, a anunțat Inspectoratul Județean Iași într-o conferință de presă, vineri. Reprezentanții ISJ au explicat că este vorba despre teste unice care vor fi aplicate timp de două săptămâni, câte un test pentru o disciplină în fiecare zi.

Inspectorul școlar general Luciana Antoci a declarat că „am decis să realizăm o evaluare foarte riguroasă a nivelului de învățare al tuturor elevilor din sistem”. Aceasta a a mai spus că notele nu vor fi trecute în catalog, decât dacă elevii vor dori acest lucru, dar că „e vorba de doar despre o cuantificare de etapă a nivelului lor de învățare”.

„La nivelul județului Iași, pentru că suntem după un an și jumătate de criza sanitară și de învățare în formule care mai de care mai variate – online, la distanță, prin pachete educaționale – am decis să realizăm o evaluare foarte riguroasă a nivelului de învățare al tuturor elevilor din sistem. Motiv pentru care, începând cu a doua săptămână din acest semestru, vor fi aplicate teste unice standardizate pentru disciplinele de studiu în toate școlile din județ”, a spus Luciana Antoci.

În județul Iași sunt circa 13.000 de elevi, a precizat aceasta.

„Se simte nevoia aplicării acestor teste inițiale. În fiecare an se proceda în acest fel, cu atât mai mult în anul acesta vrem neapărat să vedem care este nivelul de pregătire a copiilor și ce s-a întâmplat în ultimul an și jumătate. De aceea noutatea este ca aceste teste vor fi standardizate la nivelul județului, adică vor fi teste unice. Vor fi două săptămâni de teste, în fiecare zi se va aplica un test pentru o anumită disciplină, astfel încât toți elevii să treacă prin aceste teste urmând ca rezultatele să fie interpretate, atât la nivelul fiecărei unități școlare, cât și la nivelul județului pentru o diagnoză cât mai corectă și pentru a ne structura demersul educațional corect, astfel încât să recuperăm pierderile care au fost. Suntem conștienți de aceste pierderi”, a declarat inspectorul școlar general adjunct al instituției Cristian Pravăț.

„Prin Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) vor fi concepute și chestionare care vor fi aplicate tuturor profesorilor și directorilor din școlile din județul Iași, în așa fel încât să avem o imagine completă a consecințelor acestei perioade complicate pentru sistemul de educație și să ne putem fundamenta toate deciziile ulterioare pe aceste date sistemice pe care le putem centraliza în urma acestor evaluări”, a mai spus Antoci.

„Notele nu vor fi trecute în catalog, decât în cazuri excepționale. Acolo unde ele sunt foarte bune și elevii își doresc ca ele să poată fi valorificate ca instrument de evaluare și ca indicator de evaluare, sigur, ele vor putea fi trecute în catalog. Dar nu dăm testul cu această presiune a unei evaluări care să se reflecte în rubrica din catalog, și elevii vor fi cu siguranță instruiți în acest sens ca să înțeleagă că e vorba de doar despre o cuantificare de etapă a nivelului lor de învățare, iar rezultatele ne sunt utile nouă și profesorilor de la clasă, în primul rând, pentru a gândi strategiile de lucru pe mai departe. Avem nevoie în acest moment de o evaluare foarte serioasă. Vă amintesc faptul că în anul școlar trecut mediile s-au încheiat cu doar două note, fără teză, cu alte cuvinte o evaluare foarte serioasă este necesară acum ca să putem da startul într-o nouă etapă.

Vor fi 10 discipline la care se aplică teste în acest sistem. Toate disciplinele vor avea teste inițiale, dar standardizate, astfel încât să nu depășim două săptămâni, vor fi doar 10 discipline la care se va aplica testul unic pe județ”.

Reprezentanta instituției a mai spus că pentru disciplina educație fizică și sport vor fi făcute „măsurători somatice”.

„Poate să apară întrebarea cum facem o evaluare inițială la educație fizică și sport, de pildă. Am discutat cu colegii mei specialiști și mi-au spus că este extrem de importantă o astfel de evaluare în acest moment pentru că vorbim despre teste și măsurători somatice, care pot constitui o bază de date extrem de importantă cu privire la greutatea, înălțimea elevilor, anduranță, cu alte cuvinte sunt indicatori foarte riguroși pe care colegii profesori de sport îi vor centraliza, în acest moment, și care vor fi de asemenea un reper pentru ceea ce își programează ei să lucreze la orele de sport, după un an și jumătate în care știm foarte bine că elevii au stat mai mult în casă, s-au mișcat foarte puțin, au fost expuși acestor device-uri electronice și, cu siguranță, acești indicatori de creștere s-au modificat.

Avem nevoie de aceste date și vom vedea în ce măsură ele pot fi analizate cu sprijinul personalului medical în așa fel încât să avem o diagnoză și din acest punct de vedere la Iași”, potrivit Lucianei Antoci.

Organizarea de testări inițiale standardizate la nivel național, pentru toate clasele, în primele săptămâni ale anului școlar 2021-2022, pentru a evalua în mod obiectiv lipsurile acumulate în timpul școlii online a fost una dintre cerințele Consiliului Național al Elevilor transmise Ministerului Educației și autorităților pe 20 august.

Ce înseamnă test standardizat

Dragoș Iliescu, profesor universitar și expert internațional în testare, declara pentru Edupedu.ro pe 9 iulie că „un test standardizat este orice test care este administrat și scorat într-o manieră constantă – identic pentru toți cei evaluați, adică standard sau ”standardizat”. Orice test care oferă tuturor elevilor testați aceleași întrebări, în aceeași ordine, în aceleași condiții, cu aceleași limite de timp, cu aceeași scorare [corectare, evaluare, notare a lucrărilor de examen – N. Red.] etc. este un test standardizat.

Așadar, testul standardizat poate fi orice test care se supune acestei definiții – deci poate până la urmă să fie și un test oral sau cu răspunsuri scrise, elaborate de elevul testat etc. Deci e clar că fel de fel de teste pot fi ”standardizate” pe baza acestei definiții – totuși, termenul este de regulă utilizat asociat cu testări de tip grilă, administrate în condiții de examinare cu miză înaltă unor populații largi de elevi.

Testele standardizate asigură un anumit nivel de calitate a măsurării – de validitate (acoperire corectă a domeniului de competențe educaționale testat) și fidelitate (lipsă de eroare în măsurare) – nivel de calitate care este de regulă stabilit prin studii de validare realizate anterior aplicării testului în situații de decizie. Testele standardizate fac așadar eforturi pentru a asigura validitatea și fidelitatea nu doar a conținutului testului (itemilor), ci și a scorării răspunsurilor.

Iar una din probleme intervine, evident, la momentul în care ca parte a acestor eforturi încerci să te asiguri că scorarea este uniformă sau ”standardizată” – căci observi rapid că scorarea de către specialiști (de exemplu, profesori) poate atrage după sine eroare. Pentru a evita acest lucru, testele standardizate conțin de regulă itemi cu răspunsuri pre-codificate, i.e., ”tip grilă”.

De asemenea, pentru a crește calitatea evaluării, de regulă testele standardizate includ un număr mult mai mare de itemi, care acoperă complet teritoriul competenței evaluate (adică se asigură că sunt testate toate componentele programei), atât cu itemi simpli, cât și de dificultate medie sau mare”.

Lucrările elevilor de clasa a VIII-a vor fi scanate chiar în sala de examen, în fața candidaților, după ce profesorii supraveghetori vor aplica pe foi un cod unic de identificare, pentru ca apoi lucrările elevilor să fie corectate online, “de către evaluatori care nu pot comunica între ei”, a declarat ministrul Educației pentru EduPedu.ro.

Am inițiat deja discuții la nivel național și de negociere cu Comisia Europeană, pentru a utiliza resurse în vederea informatizării evaluărilor, lucru care corespunde priorității de digitalizare existentă în educație, dar în același timp corespunde și nevoii de standardizare a evaluărilor“, a declarat Cîmpeanu, într-un interviu acordat EduPedu.ro.

Ministrul a declarat că România cunoaște o nevoie “generală de standardizare a evaluărilor la orice nivel, în așa fel încât, spre exemplu, notele obținute într-o școală din mediul rural să aibă, la modul ideal vorbind, aceeași valoare și relevanță cu notele obținute într-un colegiu centenar. În momentul de față, diferențele sunt uriașe tocmai din cauza absenței standardizării evaluării”.

Exit mobile version