Titularizarea pe perioadă determinată ar putea face învățământul românesc mai adaptat la dinamica societății, spune ministrul Educației: Cu siguranță există voință politică

Foto: © Kantver - Dreamstime.com

Foto: © Kantver - Dreamstime.com

Titularizarea pe perioadă determinată și nu nedeterminată, cum este în prezent, ar putea face învățământul românesc „mai adaptat la dinamica societății”, spune ministrul Educației Sorin Cîmpeanu la EuropaFM.

Cîmpeanu a mai precizat că ar fi de acord cu o evaluare a tuturor profesorilor pe criterii de performanță.

Întrebat de moderator dacă există voință politică pentru a modifica actele normative și a impune modificarea Titularizării, din nedeterminată, în determinată, Cîmpeanu a spus: „cu siguranță există voință politică”.

Cătălin Striblea: În urma dezbaterilor din luna februarie am ajuns la următoarele concluzii: foarte mulți dintre cei care au vorbit și ne-au scris, ne-au spus în felul următor: că ar vrea măsurarea performanței profesorilor, ăsta este un lucru cel mai important, că ar vrea ca performanța profesorilor să fie legată de performanță a copiilor, atât de în termeni de salarizare cât și de promovare și o să vă mai spun că multă lume și-ar dori să nu mai existe titularizare definitivă. Astea sunt cele trei lucruri de la care am plecat. 

Domnul Funeriu, predecesorul dumneavoastră, a fost aici la EuropaFM și a zis așa: „Aș măsura performanța profesorilor români dându-le o testare generală”. E posibil să măsurați în momentul acesta corect, concret și coerent performanței profesorilor din România?

Sorin Cîmpeanu: Această pandemie am suprapus peste problemele cronice, deja acutizat ale sistemului de educație, o serie de probleme specifice. În același timp, pandemia a scos în evidență problemele cronice ale sistemului de educație din România.

Nevoie de evaluare a cadrelor didactice pe criterii de performanță, indisolubil legată de performanțele elevilor este un lucru foarte clar. Este legat și de întrebarea referitoare la titularizare pe perioadă determinată și nu pe perioadă nedeterminată. Este într-adevăr un principiu care ar putea fi ar putea face învățământul românesc mai adaptat la dinamica societății. Să știți că nu numai în România, în general în lume sistemele de educație au avut probleme în ceea ce privește sincronizarea cu viteza de dezvoltare a tehnologiei, în mod special, și a societății în mod general nu numai în România. În România au fost, poate, scoase în evidență încă și mai mult aceste lucruri. Sistemul de educație este cel mai mare sistem public din orice țară ca dovadă ca urmare este un sistem inerțial. Întrebarea dumneavoastră, dacă aș fi de acord, evident că da. Și asta încercăm să facem”.

Ministrul a mai spus că există voință politică pentru a modifica actul normativ privind Titularizarea profesorilor.

Cătălin Striblea: Ăsta e un anunț foarte important, adică ați vrea să faceți un test sau să măsurați capacitatea profesorilor?”

Sorin Cîmpeanu: Trebuie să ai și cu cine pentru că sunt 220.000 de profesori, iar asta nu este o scuză, ci este doar o explicație. Problema nu poate fi tratată și rezolvată fiind scoasă din context, dacă e scoasă din context e egal cu zero, oricât de bine ar suna. Întâi trebuie să clarificăm la nivel macro, managementul de sistem: relația dintre minister – inspectorate – autorități locale – școli. 

Cătălin Striblea: Ăsta este un proces care s-ar putea să dureze tot mandatul.

Sorin Cîmpeanu: S-ar putea să nu. Altfel, știți dumneavoastră cine ar face evaluarea. Inspectoratele de acum?

Cătălin Striblea: Nu sunt bune inspectoratele?

Sorin Cîmpeanu: Nu știu, v-am întrebat pe dumneavoastră, îi întreb pe ascultătorii dumneavoastră.

Cătălin Striblea: Știu că PNL-ul a schimbat foarte multe inspectori, asta am reținut, nu neapărat în mandatul dumneavoastră, mai urmează schimbări și în mandatul dumneavoastră?

Sorin Cîmpeanu: Eu știu că orice structură, la modul general, depinde foarte mult în evoluție de calitatea performanței managementului. Mai știu, de asemenea, că este un mare nevoie de o profesionalizarea performanței în școlile românești. Pentru asta trebuie să ai conduceri în școli selectate pe criterii relevante și obiective. Pentru asta trebuie să ai organizate concursuri pentru directorii de școli. Este un element esențial dacă vrei să faci evaluare, pentru că în orice sistem directorului școlii va fi implicat în evaluarea cadrelor didactice pe criterii de performanță, legate de criteriile de performanță ale elevilor.

Cătălin Striblea: Ce să înțeleg că urmează un proces de scoaterea la concurs a tuturor posturilor de directori din țara asta?

Sorin Cîmpeanu: Cu siguranță da. 

Cătălin Striblea: Chiar și pentru cei care deja sunt pe funcții cu concurs?

Sorin Cîmpeanu: Cu siguranță da. Chiar mai important să ai conduceri bune școli decât să ai conduceri bune în inspectorate. Și obiectivul este să reușim acest lucru, apropo de estimarea dumneavoastră temporală, înainte de vacanța de vară.

Cătălin Striblea: Să scoateți la concurs costurile de directori?

Sorin Cîmpeanu: Tot. Directori, directori adjuncți, pe structura director educațional-manager sau orice altă structură care va rezulta din dezbaterile care trebuie să fie profunde și rapide, pentru că până în vară nu mai este mult. În cel mai rău caz aceste concursuri ar trebui să se deruleze în lunile octombrie – noiembrie.

Cătălin Striblea: Pentru titularizare, însă, domnule ministru Câmpeanu, aveți nevoie doar de un act normativ, în care să spuneți că nu mai este definitivă. Aici nu mai e nevoie de evaluare, aici e nevoie doar de un anumit tip de voință politică.

Sorin Cîmpeanu: Cu siguranță există voință politică.”

Declarațiile pot fi urmărite în video:

Articolul este în curs de actualizare

Foto: © KantverDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version