UNESCO: Niciun algoritm, niciun software nu poate înlocui empatia, creativitatea și judecata umană pe care un cadru didactic le aduce la clasă. Profesorii nu pot fi codați

Foto: captura UNESCO

Pe fondul entuziasmului tot mai mare legat de inteligența artificială și digitalizarea educației, UNESCO avertizează că profesorii nu pot fi reduși la linii de cod, iar pentru asta au lansat în toamna acestui an campania globală „Teachers cannot be coded”.

Potrivit UNESCO, tehnologia poate sprijini predarea, dar nu o poate substitui. Inteligența artificială poate personaliza ritmul de învățare, poate automatiza sarcini administrative și poate extinde accesul la resurse, însă interacțiunea umană rămâne miezul Educației. Profesorii sunt cei care stimulează gândirea critică, cultivă valori, construiesc relații de încredere și inspiră curiozitatea elevilor, toate acestea fiind competențe imposibil de replicat de o mașină.

Organizația atrage atenția și asupra unei realități globale îngrijorătoare: până în 2030, sistemele educaționale au nevoie de aproximativ 44 de milioane de profesori noi pentru a asigura acces universal la educație. În multe țări, profesia didactică se confruntă cu o rată în creștere a abandonului, alimentată de salarii mici, lipsa recunoașterii sociale și presiunea birocratică, iar România nu este străină de această situație. În acest context, tentația de a „automatiza” componente ale predării devine tot mai mare, ceea ce, potrivit UNESCO, poate submina calitatea educației și relația profesor–elev.

UNESCO subliniază că viitorul educației depinde de capacitatea de a menține profesorii în centrul actului educațional, nu de a-i înlocui cu tehnologii care pot promite eficiență, dar nu pot oferi conexiune umană. Organizația propune și un cadru de competențe pentru profesori în era AI, pentru a-i ajuta să folosească tehnologia într-un mod etic și eficient, în beneficiul elevilor.

Pentru România, mesajul UNESCO este de actualitate, în contextul în care sistemul educațional se confruntă cu presiuni majore după creșterea normei didactice, lipsa resurselor, tăieri de bugete și probleme de atractivitate a carierei didactice. Într-un astfel de context, digitalizarea nu poate deveni o soluție rapidă care să înlocuiască investițiile necesare în profesori. Tehnologia poate completa munca didactică, dar nu o poate suplini. conform UNESCO.

Implementarea inteligenței artificiale în școli trebuie însoțită de formare adecvată, de politici clare și de investiții reale în oameni. Fără acestea, există riscul ca procesul educațional să devină unul tehnocrat și impersonal, iar elevii să fie tratați ca simple „date” într-un sistem optimizat, dar lipsit de dimensiunea umană esențială pentru învățare. mai arată organizația internațională.

Exit mobile version