VedDem Just: Feedback-ul elevilor pentru profesori trebuia să se aplice din anul 2016. Legat de fișele anonime: Sub protecția anonimatului, unii elevi pot folosi cuvinte obscene

vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Asociația VeDem Just a publicat precizări privind legile care reglementează feedback-ul pe dat de elevi profesorilor lor. Experții juridici spun că, în acest caz, se pune problema respectării legislației privind datele cu caracter personal. Ei mai spun că procedura de feedback nu este dezvoltată prin acte subsecvente și nu se cunoaște dacă și cum a fost pusă în aplicare la vreo școală din România, însă aceasta trebuia aplicată încă din 2016.

„Singura problemă identificată de VeDem Just în legătură cu formularele anonime de feedback pentru activitatea profesorilor ține de cuvintele adresate: sub protecția anonimatului, unii elevi pot folosi cuvinte obscene (înjurături), insultătoare (jigniri), calomnioase (imputarea unor fapte nereale) sau amenințătoare (promiterea producerii unor fapte dăunătoare) – toate acestea sunt interzise de lege.

VeDem Just atrage atenția că anonimatul nu înseamnă posibilitatea de a comite fapte ilicite și că organele judiciare au posibilitatea de a descoperi cine a comis asemenea fapte, inclusiv în mediul online. Ca urmare, recomandă organizatorilor activității de strângere a feedback-ului să atenționeze elevii asupra obiectului exact al acestuia. Elevii trebuie atenționați că nu sunt permise adresarea unor cuvinte neadecvate privind persoana profesorului și că nu vor fi permise decât aprecierile sau criticile cu privire la metoda didactică folosită, fiecare respondent urmând a-și asuma răspunderea pentru cuvintele folosite”, mai scriu juriștii.

Legislația privind feedback-ul din partea elevilor: Prin Ordinul ministrului educației nr. 4742/2016 s-a aprobat Statutul Elevului. Printre drepturile elevilor, la art. 7 alin. (1) lit. aa) „dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime. Acestea vor fi completate la clasă și predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice”.

De altfel, în fişa postului pentru cadrul didactic, printre atribuţiile specifice, la secţiunea „managementul clasei de elevi” se află şi pct. 5.5 comunicarea profesori-elevi, utilizarea feedback-ului bidirecțional în comunicare – prevederea este cuprinsă în Anexa 3 la Metodologia de evaluare anuală a cadrului didactic, aprobată prin Ordinul nr. 6143/2011 a MEN.

Observație preliminară: Dispoziția legală este în vigoare. Procedura de feedback nu este dezvoltată prin acte subsecvente. Nu se cunoaște dacă și cum a fost pusă în aplicare la vreo școală din România.

În urma aplicării regulilor de interpretare a normelor juridice, se constată că:

Consultați exact care este legislația în vigoare ce trebuie respectată pentru acordarea de feedback pe vedemjust.ro.

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Exit mobile version