Vom avea practic un program național de învățare remedială, ca efect secundar, neintenționat, al creșterii normei didactice cu 2 ore în învățământul primar, a anunțat ministrul Daniel David

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com

„Creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe 12 septembrie, la B1TV. Daniel David a spus ca este un efect secundar, nu a fost gândit intenționat, dar a încercat să scoată și câteva lucruri bune din această perioadă complicată.

Regulile de organizare a activităților de învățare remedială au fost puse în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării cu doar câteva zile înainte de începerea cursurilor.

„Învățarea remedială se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu, pe grupe de 6-12 elevi, iar durata unei activități este de 45 de minute”, potrivit proiectului de metodologie.

Activitățile vor avea loc în spațiile puse la dispoziție de unitățile de învățământ, însă primăriile nu au alocat până acum săli suplimentare.

Ca un efect secundar, nu a fost gândit intenționat, dar am încercat să scot și câteva lucruri bune din această perioadă complicată, creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Deci, vom avea practic un program național de învățare remedială,” a declarat Daniel David.

Ministrul Daniel David a explicat și ce vor face profesorii în cele 2 ore.

„În primul rând, sigur, consolidezi competențele pe care le-ai transferat.

Doi, un lucru foarte important, cu impact pe analfabetismul funcțional: corectezi competențele sau aduci competențele pe care ar fi trebuit să le creezi, dar n-ai reușit să le creezi.

Trei, iarăși cu impact pe analfabetismul funcțional, îi înveți pe copii cum să folosească competențele în viața de zi cu zi. Acest lucru o să-i facă și mai mulțumiți și mai interesați de școală, pentru că o să vadă că matematica și științele nu sunt doar despre lucruri abstracte și despre teste, ci ajung să le folosească în viața de zi cu zi.”

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat că introducerea acestor două ore suplimentare va duce la combaterea analfabetismului funcțional și reducerea abandonului școlar timpuriu: „Vom avea acest program național și eu cred că cele două lucruri, clasa pregătitoare, înființată de colegul meu Daniel Funeriu, și acest program remedial, copiii noștri de la învățământul primar o să fie mult mai bine pregătiți să treacă la gimnaziu fără abandon și fără risc atât de mare de analfabetism funcțional.”

Informații de context despre creșterea normei didactice și învățarea remedială

Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025. Altă măsuri prevăzute în lege se referă la creșterea numărul de elevi la clasă, precum și comasarea de școli.

Regulile oficiale privind organizarea celor două ore de învățare remedială au fost puse in dezbatere publica de Ministerul Educației la doar 3 zile înainte de începerea cursurilor.

Cadrele didactice din învățământul primar au aflat că trebuie să organizeze aceste activități pe grupe de 6-12 elevi, fără ajutor suplimentar din partea altor profesori sau personal auxiliar și fără spații dedicate puse la dispoziție de autoritățile locale.

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii au incluse obligatoriu 2 ore pe săptămână pentru pregătire remedială. Cu 3 zile până să înceapă cursurile, au aflat că trebuie să organizeze aceste ore pe grupe de copii, fără ajutorul niciunui asistent sau alt profesor și fără ca primăriile să fi acordat spații în plus
ULTIMA ORĂ Regulile de organizare a celor 2 ore în plus de învăţare remedială pe care le au de luni toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au fost publicate de Ministerul Educației. Remedialul se va organiza pe grupe de 6-12 elevi
OFICIAL 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, pentru toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar, vor fi incluse obligatoriu în atribuțiile postului didactic – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială
Exit mobile version