A limita admiterea la liceu sau evaluarea națională doar la două examene, la matematică și română, nu este normal, spune liderul sindical Marius Nistor. Acesta susține că „este necesar să mergem pe varianta unei evaluări cu patru-cinci probe”

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com

„A limita admiterea la liceu sau Evaluarea Națională doar la două examene, la matematică și limba și literatura română, nu este normal. (…) Considerăm, în momentul de față, că noi avem nevoie de o Evaluare Națională care să fie mult mai amplă și mult mai acoperitoare”, a declarat, pentru Edupedu.ro, Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”. Amintim că sindicatele profesorilor solicită ca elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă, în locul admiterii separate la liceu.

Liderul sindical este de părere că elevii trebuie să aibă cunoștințe despre toate disciplinele pe care le studiază în timpul gimnaziului: „Mulți pun problema că sunt prea multe examene și sunt copiii foarte încărcați, dar trebuie să clarificăm următorul lucru: în învățământul gimnazial câștigi niște competente generale, deci trebuie să ai cunoștințe despre toate aceste discipline. Nu-ți cere nimeni să știi fizica, la modul excepțional, sau matematica, istoria sau geografia, dar trebuie să ai anumite acumulări și, drept urmare, această verificare mi se pare absolut normală.”

Este necesar să mergem pe varianta unei evaluări cu patru-cinci probe. Ele au apărut destul de detaliat acolo: probă la limba și literatura română; la limba maternă, acolo unde este cazul, unde copiii aparțin minorităților naționale; la matematică-informatică; un examen pe partea de științe: chimie, fizică, biologie; și unul pe partea de științe umaniste: limbi străine, istorie, geografie”, a completat Marius Nistor.

Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților au anunțat că ”se opun cu fermitate” propunerii sindicatelor, deoarece “primul lucru care ne vine în minte când abordăm acest subiect sunt meditațiile”.

Nistor a punctat că nu este de acord cu argumentul referitor la meditații: „Nu sunt de acord nici cu falsul argument că ceea ce propunem noi sau ceea ce ar fi propus ministerul genera automat creșterea industriei meditațiilor. Atâta vreme cât tu, ca părinte, îți monitorizezi copilul acasă, vizavi de ceea ce face în școală, cel puțin la nivelul învățământului gimnazial, atâta vreme cât ții legătura cu școala, atâta vreme cât ții legătura cu corpul profesoral, cu profesorii diferitelor discipline, atâta vreme cât copilul muncește și se pregătește corespunzător, nu are nevoie niciun fel de medicații”.

Redăm declarațiile lui Marius Nistor:

Edupedu.ro: De ce credeți dvs. că nu este bună propunerea din proiectul Ministerului Educației?

Marius Nistor: În primul rând, pentru că a generat destul de multă tensiune și niște acuzații incorecte la adresa învățământului liceal și, bineînțeles, reticența de rigoare. Considerăm, în momentul de față, că noi avem nevoie de o Evaluare Națională care să fie mult mai amplă și mult mai acoperitoare.

Și totodată, prin această alternativă, dai și posibilitatea liceelor să se implice în selectarea elevilor, în funcție de capacitățile lor, de aptitudinile lor și nu în funcție de dorințele mai puțin realizabile pe care le au unii dintre părinți sau, câteodată, chiar elevii, fără a mai exista niciun fel de acuzație la adresa lor, fără niciun fel de presiune asupra profesorilor din licee și colegii, adică lucrurile sunt foarte simple. Este necesar să mergem pe varianta unei evaluări cu patru-cinci probe. Ele au apărut destul de detaliat acolo: probă la limba și literatura română; la limba maternă, acolo unde este cazul, unde copiii aparțin minorităților naționale; la matematică-informatică; un examen pe partea de științe: chimie, fizică, biologie; și unul pe partea de științe umaniste: limbi străine, istorie, geografie.

Mulți pun problema că sunt prea multe examene și sunt copiii foarte încărcați, dar trebuie să clarificăm următorul lucru: în învățământul gimnazial câștigi niște competente generale, deci trebuie să ai cunoștințe despre toate aceste discipline. Nu-ți cere nimeni să știi fizica, la modul excepțional, sau matematica, istoria sau geografia, dar trebuie să ai anumite acumulări și, drept urmare, această verificare mi se pare absolut normală.

A limita admiterea la liceu sau Evaluarea Națională doar la două examene, la matematică și limba și literatura română, nu este normal. Pot să am o notă foarte mare, obținută în actualul sistem când dau evaluare doar la două discipline, iar pe urmă, pe baza mediei, mă duc într-un colegiu național, ajung la o specializare, de exemplu, chimie-biologie, chimie-fizică, matematică-informatică, și clachez după un an. Și nu răspunde nimeni de așa ceva. Nu-mi doresc ca această propunere să stârnească neapărat, cum să vă spun, un entuziasm fantastic din partea părinților sau a unor elevi sau a societății civile. Dar ceea ce îmi doresc este următorul lucru: să se înțeleagă că nu poți să obții rezultate fără să muncești, că nu mai putem merge pe ideea că școala trebuie să fie plăcută și cu cât mai puține examene. Aceasta nu-ți asigură reușita în viață sub nicio formă. Vrei să reușești în viață, trebuie să muncești ca atare.

Nu sunt de acord nici cu falsul argument că ceea ce propunem noi sau ceea ce ar fi propus ministerul genera automat creșterea industriei meditațiilor. Atâta vreme cât tu, ca părinte, îți monitorizezi copilul acasă, vizavi de ceea ce face în școală, cel puțin la nivelul învățământului gimnazial, atâta vreme cât ții legătura cu școala, atâta vreme cât ții legătura cu corpul profesoral, cu profesorii diferitelor discipline, atâta vreme cât copilul muncește și se pregătește corespunzător, nu are nevoie niciun fel de medicații.

Edupedu.ro: Liceul ar urma să anunțe cu un an înainte coeficienții.

Marius Nistor: Exact. Liceul va anunța cu un an înainte care sunt coeficienții pe care-i stabilește pe fiecare examen în parte, în funcție de filieră, în funcție de profil, în funcție de specializare. De exemplu, dacă mergi pe o specializare chimie-biologie sau mate-info, categoric îți vei pune un coeficient mai mare pe examenul de științe exacte sau de mate-info. Dacă ești pe partea de uman, automat vei pune un coeficient mai mare la limba și literatura română sau pe științe umaniste. Dar, categoric, niciun coeficient nu trebuie să fie egal cu zero. Asta înseamnă valorificarea tuturor disciplinelor pe care le faci în gimnaziu, iar suma lor nu trebuie să depășească 10. Bineînțeles, mai departe rămâne ca pe baza programului programul să se facă repartizare elevilor care nu ar trebui să aibă mai mult de 10 opțiuni.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Evaluarea Națională la cinci materii, propusă de sindicate, este respinsă de Consiliul Elevilor și Federația Părinților: “Primul lucru care ne vine în minte când abordăm acest subiect sunt meditațiile”
Propunere pentru eliminarea concursului de admitere la liceu, trimisă de sindicatele profesorilor ca amendament la proiectul legii Educației: Elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă
Admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 – Ligia Deca
Exit mobile version