Un profesor de istorie din județul Bacău descrie, într-un interviu pentru Radio România Iași, cât de dificil este drumul unui tânăr către stabilitatea în sistemul de educație. Cosmin Florea este profesor titular în două școli – Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” din Buhuși și Școala Gimnazială „Constantin Popovici” din Buhoci, din județul Bacău – și are câteva ore la plata cu ora și într-o școală din municipiul Bacău. Acesta a spus că au fost ani de zile în care nu a găsit un post titularizabil, face navetă zilnică în mai multe școli, este plătit cu sume foarte mici din plata cu ora.
Cosmin Florea spune că titularizarea a fost pentru el un traseu lung și descurajator. Deși a obținut rezultate excelente la examene – „de două ori am fost primul pe județ” – în anii respectivi nu a existat niciun post titularizabil. „Am dat examen de aproximativ 8 ori. Cu toate acestea, la ședință nu a fost niciun post. Am fost nevoit să iau un post rezervat”, explică profesorul. Pentru el, situația arată cum sistemul îi respinge chiar și pe candidații foarte bine pregătiți: „Nu ai cum să atragi tineri valoroși în învățământ dacă nu plătești corespunzător și dacă nu le oferi stabilitate.”
Problemele continuă și după ce reușești să intri în sistem. Pentru că specialitatea istorie are puține ore în planurile-cadru, un profesor nu își poate face norma într-o singură școală decât dacă unitatea este foarte mare sau dacă există profil uman la liceu. „Fac zilnic naveta. Predau în două școli în care sunt titular și mai am câteva ore în municipiul Bacău. Mobilitatea asta forțată afectează actul educațional. Pierdem timp pe drum, nu putem participa constant la activitățile comunității școlare, nu putem construi legături solide cu elevii. Este o risipă de resurse și energie”, spune Florea.
De anul acesta, a luat ore suplimentare la plata cu ora, pentru că nimeni nu le-a acceptat la ședințele publice, spune profesorul. Motivul: tarifele au scăzut drastic. „Plata cu ora este foarte mică. Suma a scăzut la mai puțin de jumătate. Pentru un debutant este cam 22 de lei pe oră. În cazul meu, în al zecelea an de învățământ și cu gradul didactic II, este în jur de 27-28 de lei.” Profesorul subliniază că aceste venituri nu pot acoperi responsabilitățile reale ale unui dascăl și nici nu pot convinge un tânăr să rămână în sistem.
Schimbările legislative bruște au complicat și mai mult situația. Creșterea normei didactice la 20 de ore a lovit direct în profesorii aflați în proceduri de mobilitate sau pentru care deja se încheiaseră toate aceste procese. „Problema nu este creșterea normei în sine, ci momentul în care ministerul a anunțat-o. A dat un întreg calendar peste cap. Am colegi care s-au transferat, iar la noua școală au pierdut orele din cauza noilor reguli. Ori ministerul nu știe asta, ori se face că nu știe.”
Cosmin Florea spune că toate acestea și schimbările haotice descurajează generațiile tinere. „La noi, educația a fost mereu tratată rău. Niciodată nu s-au alocat cei 6% din PIB, iar când au fost tăieri, educația a fost prima vizată.”
În interviu profesorul a vorbit și despre proiectul pe care l-a co-fondat: Ora de Istorie. Lansată în 2021, platforma este o bibliotecă digitală gratuită de istorie, accesibilă elevilor, profesorilor şi oricui este pasionat de trecut. Proiectul reprezintă un demers de modernizare a predării istoriei – nu doar ca listă de date de memorat, ci ca poveste, ca formare a identității, adaptat la nevoile elevilor din secolul XXI.
Florea a explicat în interviu că ideea platformei a pornit din realitatea de la catedră: birocrație excesivă, lipsa materialelor clare într-un singur loc, documente dispersate pe site-urile Ministerului și nevoia acută ca profesorii debutanți să economisească timp pentru ceea ce contează cu adevărat în școală – predare, pregătirea lecțiilor și lucru individual cu elevii.
