Am primit viabilitate pe 18 ore, dar în momentul de față rămân fără 4 ore, deci primesc 16 ore, spune o profesoară: Dacă nu se vor găsi 4 ore, îmi pierd viabilitatea? / Kallós Zoltán, secretar de stat: N-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore

Foto: Pexels.com

O profesoară a adus în atenție că a primit viabilitate de la 1 septembrie 2025 pe 18 ore, dar rămâne fără 4 ore, în contextul creșterii normei didactice de predare. „Deci primesc 16 ore. Din septembrie o să trebuiască să-mi caut alte 4 ore”, a spus cadrul didactic la dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. Întrebarea adresată reprezentanților ministerului a fost dacă își poate pierde viabilitatea, din moment ce nu-și va găsi cele 4 ore de care mai are nevoie pentru norma de 20 de ore. Răspunsul secretarului de stat Kallós Zoltán a fost că „n-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore”.

„Am primit viabilitate cu data de 1 septembrie 2025 pe 18 ore, dar în momentul de față rămân fără 4 ore, deci primesc 16 ore. Din septembrie o să trebuiască să-mi caut alte 4 ore. Acum, întrebarea mea este alta: dacă nu se vor găsi 4 ore, să zicem că nu se vor găsi, ce se întâmplă? Îmi pierd viabilitatea?”, a spus profesoara.

Corina Marin, director general MEC: Dumneavoastră estimați că nu veți găsi în nicio altă școală? În tot județul?

Profesoară: Eu presupun. Gândiți-vă că eu sunt o mamă singură cu doi copii. Știm că dăm din mâini cu toții și dăm din coate. Sunt într-o situație foarte deosebită. Eu pun răul în față, pentru că, până acum, eu m-am axat pe judecățile miniștrilor și ministerului. Am crezut și credem în continuare că alegerile făcute sunt cele mai bune, dar acum sunt afectată. Vreau să vorbesc despre efectele reale și profunde ale creșterii normei didactice, dincolo de calculele pe hârtie și de argumentele de eficiență, pentru mine și pentru mulți alți colegi aflați în situații similare. Această decizie are un impact direct asupra stabilizării vieții mele personale. Vorbim adesea despre calitatea actului educațional, dar cum putem fi profesori buni, prezenți și implicați, dacă suntem epuizați, stresați și ne luptăm zilnic cu instabilitatea?

Secretarul de stat Kallós Zoltán: Bine, am înțeles, este, de asemenea, o situație punctuală. O să analizăm toate aceste situații punctuale, pentru că ne dorim să luăm cele mai bune decizii pentru colegii noștri.

Profesoară: Dar eu aș dori să știu – îmi pierd viabilitatea dacă rămân cu 16 ore?

Secretarul de stat Kallós Zoltán: Nu, n-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore.

Profesoară: Sper să nu rămân.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Profesorul Marius Lobază: Particip în comisiile de mobilitate din 1994 și noul calendar este o poveste, este inuman și se vor realiza enorm de multe ilegalități din cauza vitezei cu care se trece de la etapă la alta
Profesoară de Matematică, despre creșterea normei didactice de predare: Mă gândesc cu groază la momentul în care o să am de corectat lucrările la 5 clase de elevi. Stau, uneori, până la ora 2 noaptea, dacă vreau să corectez de astăzi pe mâine
Secretarul de stat Sorin Ion, Ministerul Educației, primele precizări ale unui oficial guvernamental din ultima lună, despre aplicarea legii 141/2025: Nu este o reformă, este austeritate. Nu închidem școlile din mediul rural și nu mutăm copiii. O școală cu 50 de elevi, care este unică la nivel de comună, rămâne acolo
Opționalele vor putea fi introduse printr-o procedură simplificată, afirmă secretarul de stat Sorin Ion / Completarea normei se poate face la nivelul întregii unități cu personalitate juridică, inclusiv prin acoperirea orelor din structurile arondate
Cum aș putea să-mi păstrez, totuși, postul? Urmează să fiu dată afară, după creșterea normei didactice de predare, spune o profesoară. Kallós Zoltán, secretar de stat: Evident că trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările
Exit mobile version