O profesoară a adus în atenție că a primit viabilitate de la 1 septembrie 2025 pe 18 ore, dar rămâne fără 4 ore, în contextul creșterii normei didactice de predare. „Deci primesc 16 ore. Din septembrie o să trebuiască să-mi caut alte 4 ore”, a spus cadrul didactic la dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. Întrebarea adresată reprezentanților ministerului a fost dacă își poate pierde viabilitatea, din moment ce nu-și va găsi cele 4 ore de care mai are nevoie pentru norma de 20 de ore. Răspunsul secretarului de stat Kallós Zoltán a fost că „n-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore”.
- Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
- Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
„Am primit viabilitate cu data de 1 septembrie 2025 pe 18 ore, dar în momentul de față rămân fără 4 ore, deci primesc 16 ore. Din septembrie o să trebuiască să-mi caut alte 4 ore. Acum, întrebarea mea este alta: dacă nu se vor găsi 4 ore, să zicem că nu se vor găsi, ce se întâmplă? Îmi pierd viabilitatea?”, a spus profesoara.
Corina Marin, director general MEC: Dumneavoastră estimați că nu veți găsi în nicio altă școală? În tot județul?
Profesoară: Eu presupun. Gândiți-vă că eu sunt o mamă singură cu doi copii. Știm că dăm din mâini cu toții și dăm din coate. Sunt într-o situație foarte deosebită. Eu pun răul în față, pentru că, până acum, eu m-am axat pe judecățile miniștrilor și ministerului. Am crezut și credem în continuare că alegerile făcute sunt cele mai bune, dar acum sunt afectată. Vreau să vorbesc despre efectele reale și profunde ale creșterii normei didactice, dincolo de calculele pe hârtie și de argumentele de eficiență, pentru mine și pentru mulți alți colegi aflați în situații similare. Această decizie are un impact direct asupra stabilizării vieții mele personale. Vorbim adesea despre calitatea actului educațional, dar cum putem fi profesori buni, prezenți și implicați, dacă suntem epuizați, stresați și ne luptăm zilnic cu instabilitatea?
Secretarul de stat Kallós Zoltán: Bine, am înțeles, este, de asemenea, o situație punctuală. O să analizăm toate aceste situații punctuale, pentru că ne dorim să luăm cele mai bune decizii pentru colegii noștri.
Profesoară: Dar eu aș dori să știu – îmi pierd viabilitatea dacă rămân cu 16 ore?
Secretarul de stat Kallós Zoltán: Nu, n-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore.
Profesoară: Sper să nu rămân.
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
