Anxietatea cauzată de matematică: nivelul de competență al profesorilor și volumul temelor pentru acasă – printre principalii factori de influență, potrivit unui studiu internațional

Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com

Anxietatea resimțită de mulți elevi la contactul cu cifrele sau calculele este legată de lipsa de încredere pe care o au în competența profesorilor lor de matematică, dar și de volumul de teme, potrivit unui amplu studiu internațional dat recent publicității, citat de The Guardian. Analiza prezintă acest tip de anxietate, manifestată ca o puternică reacție emoțională negativă față de matematică, drept un fenomen global, ce afectează realizările oamenilor în domeniul matematicii indiferent de țară.

Studiul, realizat de o echipă de cercetători canadieni și coordonat de Dr. Nathan Lau de la University of Western Ontario, analizează datele culese de la peste 1,1 milioane de elevi participanți la trei mari studii internaționale.

Cercetarea evaluează în ce fel influențează anxietatea cauzată de matematică performanța elevilor în acest domeniu, atât în mediul educațional, cât și în viața de zi cu zi. Potrivit analizei, acest fenomen se resimte nu doar la nivel individual, ci și la nivel de grup: în aproximativ jumătate din țările incluse în analizele folosite, nivelul mediu al anxietății produse de matematică, în aceeași școală sau clasă, poate prezice rezultatele la matematică ale elevilor, indiferent de nivelul anxietății pe care ei o resimt personal.

Printre manifestările acestui tip de anxietate, enumerate de The Guardian, sunt: senzația de tensiune, frică intensă, bătăi rapide ale inimii, transpirație sau senzația de rău. Oamenii care au astfel de manifestări nu doar tind să evite situațiile care presupun folosirea numerelor, ci evită și acțiuni precum depunerea unor cereri de angajare sau eforturi de a urma o carieră în domenii legate de știință, tehnologie sau inginerie.

Potrivit studiului citat, cel mai puternic indicator al anxietății cauzate de matematică este măsura în care elevii îl consideră competent pe profesorul lor de matematică: pe măsură ce scade încrederea, crește nivelul de anxietate. 

Alți indicatori sunt volumul mare de teme la matematică, dar și implicarea părinților în rezolvarea temelor pentru acasă.

The Guardian face trimitere și la un alt studiu, realizat acum câțiva ani de Centrul pentru Neuroștiințe în Educație al Universității din Cambridge, potrivit căruia un alt element ce contribuie la starea de anxietate este percepția că matematica este o materie mai dificilă decât altele. Același studiu, conform sursei citate, arată că elevii anxioși declară adesea și faptul că diverse metode de predare produc confuzie. 

Un reprezentant al acestui centru britanic, Denes Szucs, este citat spunând că “cercetarea noastră a arătat că cei mai mulți copii care resimt anxietate față de matematică nu au, de fapt, rezultate slabe, doar simt anxietate din cauza matematicii. Iar publicația face trimitere la studiul coordonat de Denes Szucs, potrivit căruia trei sferturi dintre elevii cu anxietate față de matematică au rezultate normale sau superioare la testele de matematică aferente materiei, dar au o performanță limitată în alte situații și contexte.

Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version