Apel către părinți al ministrului Daniel David, ca să-și înscrie copiii la creșă și grădiniță: Vă încurajez pe toți să vă mobilizați pentru a le putea oferi tuturor copiilor eligibili ai țării posibilitatea de a intra măcar în sistemul obligatoriu de educație, unde avem deja infrastructura necesară

Foto: gov.ro

Mesaj public al ministrului Educației și Cercetării cu o zi înainte de începerea perioadei de înscriere în creșe, grădinițe și servicii complementare de educație timpurie, programată pentru luni, 26 mai 2025. Oficialul atrage atenția, într-un mesaj pe Facebook, asupra unei realități persistente și îngrijorătoare: mii de copii din România nu sunt nici măcar înscriși în sistemul de educație obligatoriu.

„O îngrijorare mare este că prea mulți copii nu sunt parte a sistemului de educație care este acum obligatoriu”, a declarat ministrul. Acesta a subliniat că, dincolo de problema analfabetismului funcțional – aflată în proces de corectare prin politici deja asumate – România se confruntă cu un fenomen grav și adesea ignorat: absenteismul total al unor copii din parcursul educațional.

Daniel David a legat direct acest eșec de sistem de pierderea potențialului intelectual și creativ al copiilor excluși, dar și de riscul de a accentua inegalitățile sociale. „Le irosim potențialul și le reducem șansele unei vieți mai bune”, a spus el, într-un apel clar adresat părinților, autorităților locale și întregii societăți.

Ministrul a indicat în mesaj și Raportul QX, lansat recent, în care se arată că accesul la educație timpurie este esențial pentru reducerea abandonului școlar și pentru sprijinirea parcursului educațional pe termen lung. De asemenea, acesta a vorbit despre nevoia unei duble construcții: a infrastructurii educaționale și a mentalității publice care să valorizeze cu adevărat educația încă din primii ani de viață.

„Haideți să construim împreună simultan infrastructura și mentalitatea că educația este cea mai bună cale spre succesul și/sau bunăstarea socială”, a îndemnat ministrul.

Raportul respectiv reia date statistice din Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2023-2024, fără să publice situația reală din sistem în prezent, pe baza datelor SIIIR.

„În învățământul antepreșcolar, avem cuprinși 31 814 antepreșcolari (29 452, în mediul urban; 30 682, în sistemul public), în 485 de unități independente sau secții din cadrul grupurilor școlare. Față de populația care pe baza vârstei ar fi putut să fie la aceste niveluri educaționale (3-21 de ani), avem o rată de cuprindere de 71,8%. Dacă considerăm doar învățământul obligatoriu, față de populația care pe baza vârstei ar fi putut să fie la aceste niveluri educaționale (3-18 de ani), avem o rată de cuprindere de 82,8%. La nivel preșcolar, avem o rată de cuprindere de 84,4% (95,5% urban vs. 72,7% rural)“, potrivit Raportului QX.

Viner, 23 mai, s-a afișat la unitățile de învățământ numărul de locuri libere după etapa de reînscrieri, iar de luni, 26 mai, părinții care înscriu copilul pentru prima oară la grădiniță, indiferent de grupă, vor putea depune cererile. Pe cererea-tip de înscriere, părinții pot alege 3 creșe sau grădinițe, potrivit metodologiei. Din acest articol puteți descărca model de cerere și puteți afla mai multe informații utile.

Redăm mesajul integral al ministrului Educației și Cercetării:

„Luni, 26 mai 2025, încep înscrierile la creșă/grădiniță/servicii complementare de educație timpurie.

O îngrijorare pentru mine ca ministru nu este doar faptul că unii dintre cei care ajung în sistemul de educație nu pot trece de o zonă de analfabetism funcțional. Această realitate și cauzele acesteia le înțelegem tot mai bine și sunt în proces de corectare.

Dar, așa cum am arătat și în recentul „Raport asupra educației și cercetării din țară” (Raportul QX), o îngrijorare mare este că prea mulți copii nu sunt parte a sistemului de educație care este acum obligatoriu (4-18 ani), fie ca urmare a abandonului, fie a faptului că nu au fost înscriși. Iar prin acest lucru nu doar că le irosim potențialul bun de inteligență/creativitate, ci le și reducem șansele unei vieți mai bune.

În lumea care vine, educația va face tot mai mult diferența între cei care vor avea succes și/sau o viață bună și cei care vor fi pierzători. De aceea, vă încurajez pe toți să vă mobilizați pentru a le putea oferi tuturor copiilor eligibili ai țării posibilitatea de a intra măcar în sistemul obligatoriu de educație, unde avem deja infrastructura necesară. Știu că încă mai avem de lucru pentru a asigura toată infrastructura necesară și/sau disponibilă la standardele pe care ni le dorim – mai ales la nivel de creșe, dar și la celelalte niveluri -, dar haideți să construim împreună simultan infrastructura și mentalitatea că educația este cea mai bună cale spre succesul și/sau bunăstarea socială”.

Remintim, în context, numărul copiilor neșcolarizați cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani a crescut de la 100.000 în 2010, la 250.000 în 2022. Alina Sava, reprezentantă a Băncii Mondiale în România spunea în urmă cu o jumătate de an la un eveniment organizat de Ministerul Educației, că „legile trebuie schimbate, ca atunci când părintele eșuează, primarul și poliția să facă ceva mai mult decât o amendă, ar trebui să aducă copiii în școală”

Exit mobile version