Mesajul publicat miercuri de Monica Anisie pe Facebook, prin care o acuza pe o ziaristă de “fake news”, fără să indice presupusul fals și să-l desființeze cu dovezi, este folosit de partidul de guvernământ în scopuri publicitare. PNL București a distribuit mesajul, sub forma de conținut sponsorizat, în reclame Facebook derulate de miercuri seară până vineri, zi ce a marcat începutul campaniei electorale pentru alegerile generale.
- EduPedu.ro a semnalat, joi, “metoda Trump” folosită, în acest mesaj, de ministrul Anisie pentru a o ataca pe jurnalista Diana Oncioiu pe marginea unei postări a acesteia. Ministrul o acuză pe ziaristă de fake news în legătură cu un comentariu al acesteia referitor la inspectorii politici, dar nu precizează în ce constă falsitatea mesajului și nici nu aduce dovezi că ceea ce ar spune e fals.
Postarea ministrului Anisie a fost preluată de pagina PNL București într-o campanie de tip “sponsored” pe Facebook. Aceasta s-a derulat în perioada 4-6 noiembrie. Vineri după-amiază, reclama era deja inactivă, asemenea tuturor celorlalte campanii derulate de PNL București în ultimele zile.
- În celelalte mesaje spnsorizate erau distribuite lucruri “de bine” despre lidera PNL București, Violeta Alexandru, colegă de guvern cu Monica Anisie, dar și mesaje despre alți miniștri (inclusiv Anisie, cu o măsură decisă pentru învățământul superior) sau împotriva unor reprezentanți PSD (Gabriela Firea, Florin Iordache), potrivit datelor colectate pe Facebook Ad Library.
În cazul specificat, ținta este o ziaristă.
Potrivit datelor furnizate de Facebook prin intermediul bibliotecii sale de reclame electorale, reclama în care ziarista primește abuziv ștampila “fake news” a presupus cheltuieli între 100 și 199 de lei, a avut 7-8.000 de afișări la un reach potențial (audiența care ar fi putut vedea reclama, conform criteriilor de targetare publicitară) de peste 1 milion de persoane. A fost vizat publicul din București și Ilfov (72% dintre afișări în București, 28% în Ilfov).