Avertisment OCDE: Guvernele trebuie să ia mai multe măsuri pentru ca oamenii să capete competențele cerute acum pe piața muncii /  Raportul Skills Outlook 2025 semnalează riscuri majore produse de decalajele socio-economice în țările membre, decalaje pe care și România le „bifează” în analizele internaționale

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Guvernele lumii trebuie să acționeze pentru a-i ajuta pe oameni să se echipeze cu acele competențe de care au nevoie în societate și pe piața muncii, pentru că adesea aceste competențe sunt influențate puternic de factori care nu depind de ei, avertizează Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică în Skills Outlook 2025, cel mai nou raport al său privind competențele, publicat marți, 9 decembrie. Analiza OCDE, bazată pe datele din țările membre, arată că, în fața „șocurilor” repetate produse de schimbările din societate, economie și tehnologie, competențele necesare omului sunt distribuite inegal și disparitățile încep să se facă simțite devreme, iar sistemele educaționale și de muncă perpetuează avantajele sociale în ceea ce privește accesul la educație și formare.

România se remarcă, în studii internaționale precum PISA, și prin decalajele majore produse de mediul socio-economic. Or, potrivit Skills Outlook 2025, publicat acum de OCDE, aceste decalaje sunt un obstacol major în acumularea competențelor specifice secolului 21 inclusiv în țări care, potrivit datelor Eurostat sau OCDE, stau mai bine decât România.

Potrivit noii analize a organizației internaționale, „disparitățile în ceea ce-i privește pe posesorii competențelor esențiale pentru a avea succes în secolul 21 reflectă, între altele, mediul din care provin oamenii”, iar printre aceste competențe se numără cele de procesare a informației – alfabetizare și alfabetizare numerică sau competența de adaptare în rezolvarea problemelor – precum și competențele sociale și emoționale. 

Skill Outlook 2025 insistă că „pentru o persoană, competențele și felul cum le folosește depind în mare măsură de factori care nu depind de ea”, ci de mediul socio-economic de unde provine, de sex, de locul unde a crescut sau dacă este sau nu din familie de imigranți. Iar aceste diferențe „se adună și se amplifică în timp, determinând șansa în viață și încetinind creșterea și capacitatea țărilor de a transforma provocările secolului 21 în oportunități”. Iar rezultatul constă în talent irosit, ineficiență pe piața muncii și creșterea diviziunilor sociale.

Sursa: OECD Skills Outlook 2025

Printre concluziile raportului citat:

Iar diferențele diferă și în ceea ce privește oportunitățile de studii pe parcursul vieții, oportunități legate adesea de situația întâlnită în tinerețe: dacă, în medie în țările OCDE, 43% dintre adulți participă la programe de învățare non-formală, procentul crește la 61% în cazul celor cu studii superioare și scade la 19% în cazul celor care au cel mult studii gimnaziale.

Ce competențe „pentru secolul 21” ia în calcul analiza OCDE:

Alături de competențele de bază – alfabetizarea, alfabetizarea numerică și capacitatea de rezolvare a problemelor – raportul OCDE ia în calcul o serie de alte competențe pentru adulți, respectiv pentru tineri, sub titlul generic de „competențe pentru secolul 21”. Anume:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version