Banca Mondială: România rurală are rezultate similare cu Senegalul la testările internaționale aplicate elevilor / Sistemul actual nu permite României să răspundă schimbărilor globale de pe piața muncii

Coperta raportului despre România realizat de Banca Mondială / sursa: Worldbank.org

Elevii din București au rezultate similare cu cei din Islanda la testele internaționale standardizate, cei din România urbană au în medie rezultate similare cu elevii ucraineni, pe când, în România rurală, rezultatele elevilor la testările internaționale sunt similare cu cele din Senegal, arată un nou raport al Băncii Mondiale. Studiul, ce evaluează între altele capitalul uman al României, arată că un copil născut astăzi în România e de așteptat să atingă doar 60% din potențialul său productiv, când va fi adult, față de 100% în cazul în care ar beneficia pe deplin de servicii de sănătate și educație de înaltă calitate, cum se găsesc în unele state membre UE.
Ce spune Banca Mondială, despre rezultatele armonizate la testele internaționale:

Acestea diferă în funcție de nivelul de urbanizare din România. Dacă în zonele rurale din Harghita se întâlnesc cele mai slabe rezultate, cele mai bune revin zonelor urbane din Iași și Brăila.

Banca Mondială oferă trei referințe internaționale – în București, rezultatele armonizate la testele internațioanale sunt comparabile cu cele din Islanda; în medie pe țară, România urbană are rezultate similare cu cele ale Ucrainei, iar România rurală – cu cele ale Senegalului.

Pe regiuni, imaginea redată de Banca Mondială arată așa:

Grafic comparativ – Rezultatele la testele standardizate / Sursa: Raportul Băncii Mondiale
Ce spune raportul Băncii Mondiale, în preambul:

Acumularea de capital uman în România ocupă ultimul loc în UE și variază foarte mult de la un județ la altul.

Măsurile de reformă considerate necesare în raport:

Care sunt, sumar, efectele situației actuale, potrivit Băncii Mondiale

Raportul arată că sistemul deficitar în livrarea de abilități nu permite României să răspundă schimbărilor de pe piața globală. Automatizarea proceselor de producție determintă o cerere mai mare pentru abilități cognitive la nivel ridicat, în timp ce slujbele care presupun cunoștințe procedurale și acțiuni de rutină se împuținează. O schimbare de paradigmă ar presupune reforme în școala primară și secundară pentru a asigura competențe esențiale adecvate.

Acțiuni specifice propuse, așa încât să fie format un sistem adecvat de dezvoltare a abilităților:

“Calitatea capitalului uman în România este scăzută”, arată raportul Băncii Mondiale, care motivează prin:

Banca Mondială notează că există un deficit de forță de muncă în sectoare-cheie precum IT&C, sănătate și educație, dar și de cercetători științifici, ingineri și tehnicieni. Iar neajunsurile sistemului de învățământ românesc, la care se adaugă emigrația. au făcut ca numărul de angajați bine pregătiți să fie insuficient pentru a susține ritmul de creștere. Există un deficit în rândul unor grupuri ocupaționale precum mecanicii, bucătarii, conducătorii auto, în producția de îmbrăcăminte, ceea ce reflectă în parte slaba dezvoltare și calitate a educației vocaționale.

Raportul integral al Băncii Mondiale poate fi descărcat aici

Exit mobile version