Bogdan Pătruţ: Nu mai păstraţi şcoala în secolul 19, propun ca evaluarea să fie ca în secolul 21: să nu le interzicem elevilor să se inspire din surse în timpul examenului, să nu le interzicem sa se ajute între ei

SURSA: Bogdan Patruț

“Aș propune ca sa ne amintim că suntem în secolul 21. Dacă elevii sunt în secolul 21, poate că și profesorii ar trebui să fie în secolul 21”, scrie profesorul de informatică Bogdan Pătruţ într-un comentariu pe pagina sa de Facebook. Acesta propune ca la examenele de Bacalaureat şi de Evaluarea Naţională să nu le mai fie interzis elevilor să se inspire în timpul probelor sau să colaboreze unii cu alţii.

Redăm opinia profesorului Bogdan Pătruţ:

“Dragi colegi,

Eu nu sunt ministrul educației și nu am, de fapt, nicio putere. Dar, dacă aș fi, aș propune ca sa ne amintim că suntem în secolul 21. Dacă elevii sunt în secolul 21, poate că și profesorii ar trebui să fie în secolul 21.

Ați predat online. Urmează evaluările, care sunt tot online.

Dacă aș fi ministrul educației, aș propune ca evaluarea să fie ca în secolul 21, adică:

  • să nu le interzicem elevilor/studenților să se inspire din surse în timpul evaluării (e foarte bine că o fac, asta face orice om când este la serviciul său);
  • să nu le interzicem să se ajute intre ei în timpul evaluării (colaborarea este o valoare care nu se cultiva prea mult în școală);
  • să apelăm și la evaluarea asincronă (nu doar la cea sincronă), adică elevii/studenții să aibă un timp mai mare la dispoziție, în care să rezolve sarcinile, în propriul lor ritm;
  • să utilizăm eficient instrumentele software existente (dacă le cerem să facă un eseu, atunci acesta să fie scris direct pe calculator, într-un editor de texte; dacă au de făcut un proiect, atunci să realizeze o prezentare a sa animata, cu diapozitive; celor mici le puteți cere să ajungă la un anumit nivel dintr-un joc educativ sau să răspundă la teste grilă etc.); nu-i puneți să scrie de mână pe o foaie de hârtie și să vă trimită poza după foaie; puneți-i să semneze electronic documentele;
  • să le dăm teme în care să nu le solicităm memorarea unor noțiuni de bază, ci utilizarea lor, pentru a rezolva o problemă complexă, pentru ca ei să poată duce cunoașterea mai departe.

Și, dincolo de toate, încurajați-le creativitatea! În viață reușesc cei creativi, care gândesc “outside of the box”, nu tocilarii.

Fraților! Suntem în secolul 21! Nu mai păstrați școala în secolul 19!”

____________________________

Bogdan Pătruţ este inițiatorul cercului de informatică „Programare cu răbdare”, autor de manuale și culegeri de aplicații și probleme, cu peste 20 de ani vechime în cariera didactică.

Exit mobile version