Orice schimbare riscă să eșueze dacă decidenții nu se asigură că profesorii o înțeleg, au cum să o pună în aplicare și sunt motivați să o facă – raport al Băncii Mondiale despre când și cum funcționează politicile care privesc munca profesorilor

Foto: Freepik.com

Se adună în programul de școală săptămâni „altfel” și „verzi”, programe de educație financiară sau sanitară, opționale noi sau discipline extra care trebuie integrate într-un fel sau altul? Promite guvernul profesorilor măsuri salariale, doar pentru a căuta soluții „alternative” pe ultima sută de metri, pentru a îndeplini acele promisiuni? Nu știi nici în ultima clipă, profesor fiind, dacă poți folosi într-un anume fel banii de primă didactică? Chiar dacă nu ar exista asemenea complicații fie și în simpla punere în aplicare a măsurilor pe care le iau autoritățile cu privire la profesori, politicile de acest fel pot fi oricum, în mod comun, ineficiente, arată un nou raport al Băncii Mondiale pe tema politicilor ce-i vizează pe profesori la nivel internațional. De ce? Potrivit documentului, asemenea decizii riscă să se confrunte cu un eșec, raportat la obiectivele lor, atunci când autoritățile nu iau în calcul felul cum vor influența ele, în mod direct, experiența profesorilor.

Cu toate acestea, arată raportul, folosind studii de caz din întreaga lume, foarte puține politici puse în aplicare în prezent au succes. În esență, arată specialiștii Băncii Mondiale, pentru că politicile destinate profesorilor sunt ineficiente atunci când ele nu au în vedere care va fi experiența profesorilor în urma aplicării acelor politici. Ce înseamnă asta?

Analiza citată pleacă de la premisa că, pentru a avea succes, politicile destinate profesorilor trebuie să îmbunătățească experiența de predare-învățare. Cu toate acestea, de multe ori autoritățile, când iau decizii, nu se gândesc și cum vor putea pune efectiv în aplicare profesorii acele măsuri și cum pot să profite de pe urma lor pe termen lung. 

Exemple de măsuri ineficiente:

Principii împrumutate din științele comportamentale

Analiza Băncii Mondiale argumentează că, pentru a lua măsuri ce pot fi aplicate mai eficient, autoritățile trebuie să aplice, în cazul profesorilor, principii ale științelor comportamentale, așa cum se întâmplă deja, la scară largă, în alte domenii precum sănătatea sau protecția socială. 

Mai precis, spune documentul, atunci când sunt elaborate politici care îi vizează pe profesori, decidenții trebuie să aibă în vedere 3 bariere posibile pentru punerea în aplicare a acelor politici, la nivel de profesor:

Dacă răspunsul este negativ în cazul unor politici, în momentul adoptării lor, este foarte posibil ca acele politici să eșueze rapid sau după o perioadă scurtă de timp, arată analiza BM. 

Altfel spus, decidenții trebuie să țină cont de toate cele ce pot influența capacitatea profesorilor de a pune în aplicare o măsură sau alta – de la accesul la resurse, la pregătirea lor pentru a face acele schimbări, la motivarea lor.

Raportul spune că această abordare poate fi folosită în elaborarea și punerea în aplicare a unor politic-cheie privind profesorii în trei domenii largi:

Elemente-cheie pentru politicile de atragere a celor mai buni candidați spre cariera didactică:
Elemente-cheie pentru formarea și dezvoltarea profesională a profesorilor:
Elemente-cheie pentru motivarea profesorilor:

Exit mobile version