Catastrofa pregătită în Educație de Daniel David și Ioan Aurel Pop: opriți tentativa Ministerului Educației de a impune „suveranismul” în liceu cu ajutorul Academiei Române

Cristian Pantazi / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Educația din România e într-un moment critic: Ministerul vrea să ideologizeze puternic în sens ”suveranist”, ultra-naționalist, programa de limba română din liceu. Dacă programa făcută cu ajutorul Academiei Române va intra în vigoare, noile generații de ”suveraniști” sunt asigurate. Zeci de mii de copii vor asimila o materie din care modernitatea a fost evacuată și înlocuită cu o programă ceaușistă, național-comunistă, după cum arată cei peste 220 de intelectuali și experți care se opun inițiativei.

Rezultatul colaborării dintre Ministerul Educației și Academia Română e o catastrofă: o programă de limba română pentru clasa a 9-a puternic ideologizată, o întoarcere la sistemul ceaușist de educație care a otrăvit mintea a generații întregi de copii cu mizeria protocronistă și identitată pe care o vedem exhibată acum de politicieni extremiști precum George Simion, Dan Dungaciu, Diana Șoșoacă sau guru Călin Georgescu.

Nu o spun eu. O spun peste 200 de de profesori, scriitori, filosofi și intelectuali care au denunțat în termen neobișnuit de duri programa David-Pop. Printre ei se numără scriitorul și profesorul Mircea Cărtărescu, scriitorul și profesorul Radu Vancu, regizorul Radu Jude, scriitorul Dan Lungu, regizoarea Gianina Cărbunariu, dramaturga Mihaela Michailov, scriitoarea Mihaela Miroiu, profesorul Liviu Papadima, scriitoarea Ioana Nicolaie.

Toți se luptă pentru ca mintea copiilor din următoarele generații să nu fie poluată de virusul ideologic al protocronismului național-ceaușist.

Atenție: totul se desfășoară pe fondul tentativelor președintelui Nicușor Dan de a se adresa acestui curent „suveranist”, cu vizite la mănăstiri legionare, decorarea puternic criticată a unui veteran care a luptat la Cotul Donului alături de armata hitleristă și respingerea repetată a legii care sancționează dur propaganda extremistă.

Programa școlară, bază pentru extremism

Redau mai jos câteva fragmente din petiția-memoriu depusă de cei 220 și semnată deja de mii de oameni care încearcă să oprească cea mai nocivă inițiativă din educație din ultimii 35 de ani.

Și asta nu e totul. Scriitoarea Luminița Corneanu, directoarea artistică a primului festival de literatură pentru copii din România, a atras atenția asupra filonului „identitar” care apare explicit în noua programă școlară de Limba română pusă în dezbatere de Ministerul Educației. Concret, ideea de identitate apare de 12 ori în noua programă – prin sintagme precum „conștiință identitară”, „perspectivă identitară”, „trăsături identitare”, „identitate națională”, „componentă identitară” și „identitate individuală” – față de programa de română încă în vigoare și care are o singură referire: „identitate culturală”, spune Corneanu.

Cum s-a ajuns la o programă care ”favorizează ideologizarea literaturii cu scopul instaurării unui posibil regim extremist”?

Asaltul ”suveraniștilor” asupra minții copiilor a fost pregătit din timp. Academia Română, dominată oricum de naționalism și concepții retrograde, a fost împănată în ultimii ani cu promotori ai protocronismului ceaușist sau adversari ai sincronismului cu Vestul. Pe măsură ce istoricul ultranaționalist Ioan Aurel Pop și filosoful recrutat de Securitate Mircea Dumitru au preluat puterea în Academie, instituția a primit tot mai mulți membri cu profil ”suveranist”: Ilie Bădescu și Dragoș Aligică sunt doar două exemple.

A urmat încă un pas formal în acest an, când Academia Română și-a trecut în statut în luna iulie noi atribuții, care îi permit amestecul în activitatea Ministerului Educației. G4Media a avertizat încă de atunci că noul statut este un semnal negativ pentru societate și îi va permite să se implice formal în activitatea Ministerului Educației.

Pasul decisiv a fost cedarea ministrului Daniel David în fața pretențiilor Academiei Române de a se implica în elaborarea programei de liceu la limba română și istorie, după cum scrie Edupedu. Atenție: Ministerul Educației nu e obligat să includă în grupurile de lucru Academia sau membri ai Academiei. Daniel David și-a asumat fără a fi forțat de nimeni colaborarea cu cea mai retrogradă instituție.

Academia Română, cuibul suveraniștilor

Una dintre deciziile recente care arată ruperea Academiei Române de modernitate este respingerea candidaturii scriitorului Mircea Cărtărescu, printr-un vot în luna februarie 2025. Doi dintre membrii Academiei care au făcut campanie activă împotriva lui Cărtărescu au studiat în URSS: Valeriu Matei, membru corespondent și director general al editurii Academiei Române, și Ion Hadârcă – autorul unor ode închinate lui VI Lenin.

Tot Academia Română l-a primit în 2018 ca membru corespondent pe Ilie Bădescu, sociologul care a scris prefața la una din cărțile lui Dughin, în ciuda unei scrisori deschise semnate de zeci de intelectuali. Scrisoarea deschisă este semnată de profesori de la cele mai mari universități din România, precum și de directorul Institutului „Elie Wiesel”.

Mai mult, sub egida Academiei Române au loc conferințe în care e chestionată teoria sincronizării României cu Vestul. La cea mai recentă dintre ele, organizată de două institute ale Academiei, au susținut prelegeri mai multe personaje cu poziții publice controversate: Ilie Bădescu, Radu Baltasiu – candidat AUR la alegerile parlamentare și cap de listă la Senat în Brăila, dar și Cristi Pantelimon, secretarul științific al Institutului de Sociologie din subordinea Academiei Române, care a avut în 2022 o serie de postări pe Facebook unde susținea că SUA ar fi pornit războiul din Europa și că Rusia ar fi trebuit să declare oficial război Ucrainei pentru a nu mai fi acuzată din punct de vedere moral.

Exit mobile version