Ce îi spui ca părinte sau profesor elevului care suferă de anxietate înaintea examenelor – sugestiile unei profesoare britanice, expertă în psihologie, pe baza cercetărilor în domeniu

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Când părinții și profesorii insistă pe posibilele rezultate pozitive ale examinării, acest lucru îi ajută pe elevii afectați de anxietate înaintea examenelor, pe când accentul pe riscurile asociate unor rezultate slabe poate face să crească nivelul anxietății, ceea ce poate afecta negativ rezultatele în examene, potrivit unei analize recente publicate de o expertă în psihologie în publicația The Conversation.

Potrivit resurselor de specialitate citate și propriilor cercetări ale autoarei, anxietatea produsă de apropierea unui examen asupra unor elevi este asociată unei performanțe mai slabe în acele examene, iar elevii au nevoie să fie încurajați de părinți și profesori pentru a face față mai bine acestei presiuni. În aceste condiții, limbajul folosit este important și poate influența reacția elevilor.

Ea notează, în analiza The Conversation, că unii elevi pot reacționa profund negativ atunci când mesajele pe care le primesc pun accentul pe rezultatele posibil negative ale testării, precum: “dacă nu înveți bine, nu vei ajunge la facultate”. Aceasta, pentru că, atunci când este accentuat riscul eșecului, fie și sub forma unor note sub așteptări, unii studenți se simt amenințați, iar nivelul de anxietate crește.

Această reacție se înregistrează mai ales în rândul elevilor care pun mare preț pe rezultatule examenului, dar care nu se simt suficient pregătiți pentru a obține rezultatele dorite. Dacă aud astfel de mesaje la școală, elevii respectivi pot să devină mult mai rezervați și să se implice mult mai puțin în activitatea la clasă și, în cazul celor care dau examenul GCSE, s-a constatat că această atitudine duce la note mai slabe în cadrul acestor teste.

Accentul pe mesaje pozitive și constructive, dar nu oricum

Pe de altă parte, dacă profesorii pun accentul pe posibilele rezultate pozitive, de tipul “dacă înveți bine, vei lua notele pe care le dorești”, elevii pot fi determinați să fie mult mai proactivi în pregătirea pentru examen.

Potrivit autoarei, reducerea nivelului de anxietate în rândul elevilor care suferă de aceasta înaintea examenelor este important, conform cercetărilor, deoarece, însoțită de gândul la eșec, afectează capacitatea cognitivă și memoria de lucru.

O altă abordare este să îi faci să se gândească la felul cum se pregătesc de examene. Potrivit autoarei citate, anxietatea îl poate determina pe cel afectat să evite lucrurile care produc anxietate, în acest caz examenele. Tendința de evitare se poate manifesta evitarea pregătirii efective, ceea ce poate determina o accentuare și mai puternică a stării de anxietate. Dacă sunt îndemnați să adopte o metodă diferită de pregătire, elevii pot simți o creștere a nivelului de încredere în propriile cunoștințe.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version