Ce îi spui ca părinte sau profesor elevului care suferă de anxietate înaintea examenelor – sugestiile unei profesoare britanice, expertă în psihologie, pe baza cercetărilor în domeniu

11.597 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Când părinții și profesorii insistă pe posibilele rezultate pozitive ale examinării, acest lucru îi ajută pe elevii afectați de anxietate înaintea examenelor, pe când accentul pe riscurile asociate unor rezultate slabe poate face să crească nivelul anxietății, ceea ce poate afecta negativ rezultatele în examene, potrivit unei analize recente publicate de o expertă în psihologie în publicația The Conversation.
  • Autoarea Laura Nicholson, lector universitar, a realizat analiza raportându-se la un set de examene-cheie date de liceenii britanici, GCSE, însă rezultatele vizează abordări generale ale testărilor cu impact major, neținând cont de specificul examenelor menționate.

Potrivit resurselor de specialitate citate și propriilor cercetări ale autoarei, anxietatea produsă de apropierea unui examen asupra unor elevi este asociată unei performanțe mai slabe în acele examene, iar elevii au nevoie să fie încurajați de părinți și profesori pentru a face față mai bine acestei presiuni. În aceste condiții, limbajul folosit este important și poate influența reacția elevilor.

Ea notează, în analiza The Conversation, că unii elevi pot reacționa profund negativ atunci când mesajele pe care le primesc pun accentul pe rezultatele posibil negative ale testării, precum: “dacă nu înveți bine, nu vei ajunge la facultate”. Aceasta, pentru că, atunci când este accentuat riscul eșecului, fie și sub forma unor note sub așteptări, unii studenți se simt amenințați, iar nivelul de anxietate crește.

Această reacție se înregistrează mai ales în rândul elevilor care pun mare preț pe rezultatule examenului, dar care nu se simt suficient pregătiți pentru a obține rezultatele dorite. Dacă aud astfel de mesaje la școală, elevii respectivi pot să devină mult mai rezervați și să se implice mult mai puțin în activitatea la clasă și, în cazul celor care dau examenul GCSE, s-a constatat că această atitudine duce la note mai slabe în cadrul acestor teste.

Accentul pe mesaje pozitive și constructive, dar nu oricum

Pe de altă parte, dacă profesorii pun accentul pe posibilele rezultate pozitive, de tipul “dacă înveți bine, vei lua notele pe care le dorești”, elevii pot fi determinați să fie mult mai proactivi în pregătirea pentru examen.

Potrivit autoarei, reducerea nivelului de anxietate în rândul elevilor care suferă de aceasta înaintea examenelor este important, conform cercetărilor, deoarece, însoțită de gândul la eșec, afectează capacitatea cognitivă și memoria de lucru.

  • Pe de altă parte, dacă îi spui unui elev afectat profund de lipsă de încredere în sine că “totul va fi bine”, acest lucru nu îl va ajuta în mod relevant. Dar îl poate ajuta dacă îi spui că, în cazul unor rezultate nedorite, el va face față situației sau poate găsi soluții de îmbunătățire ulterioară a situației. Totodată, elevii cu astfel de atitudini pot fi provocați să aducă dovezi care să le susțină părerea negativă, dar și să se gândească la momente din trecut când, la fel, credeau că vor eșua, dar în cele din urmă au avut succes.

O altă abordare este să îi faci să se gândească la felul cum se pregătesc de examene. Potrivit autoarei citate, anxietatea îl poate determina pe cel afectat să evite lucrurile care produc anxietate, în acest caz examenele. Tendința de evitare se poate manifesta evitarea pregătirii efective, ceea ce poate determina o accentuare și mai puternică a stării de anxietate. Dacă sunt îndemnați să adopte o metodă diferită de pregătire, elevii pot simți o creștere a nivelului de încredere în propriile cunoștințe.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


11 comments
  1. Dar greva profesorilor credeti ca a crescut sau a diminuat anxietatea înainte de examen? Un articol despre acest subiect nu a fost publicat pe edupedu.ro Dar pe cine a interesat? Bani, bani și doar bani, doar despre asta s-a discutat.

    1. Greva s-a facut in ultima luna de scoala, materia deja a fost predata, copiii trebuiau doar sa isi consolideze cunostintele. Deci care e problema grevei pana la urma? Ca nu ati avut cu cine sa va lasati odraslele? Ca nu am mai fost noi langa ei sa ii impingem de la spate si au trebuit sa isi recapituleze singuri? Da, vrem bani, nu fiti ipocrit ca ati fi facut exact acelasi lucru in locul nostru.

      1. Nu și de asta sunteti profesori? Sa ii ajutați sa recapituleze, sa ii sprijiniți și îndrumați in viața? Este poate indreptățită și sigur legală solicitarea dumneavoastră, dar sa șantajați prin intermediul celor de care ar trebui sa aveți grija, nu va face sa fiți decât aidoma politicienilor. Doar ca aplicați un alt standard când va realizați propria analiza.

  2. Ce sa zici? Nu te speria, sunt lucruri mai rele pe lumea asta.. Uită-te la Ciolacu:a dat bacu la 40 de ani și are mintea de 10 ani. Nu e chiar asa de rău, nu? Dar când va veni războiul și domnul Ciolacu va lua din nou decizii pentru noi, cu mintea lui “tânără” și pusa pe capatuiala. Sau Johannes când va veni războiul și el va vrea sa mai cumpere niște case. Ce va face el? Hm? Va cumpăra pistoale de jucărie la preț de AK 47 și își va lua în Elveția un complex rezidențial.
    Asa ca un examen ca acesta e o nimica toată fata de ce va fi. Curaj! Va fi mult, mult mai horror decât îți poți imagina vreodată. Ultima data, după al doilea război mondial rusii au luat toată mâncarea romanilor din teritoriile ocupate și rusificate asa ca oamenii au dat în canibalism și mureau de foame la propriu. Pentru ca știm ca istoria se repeta datorita contextului geo-politic ar trebui sa fim veseli pentru ca acum, în prezent, e doar un bac.
    Succesuri!

  3. Prea putin, prea tarziu!
    Acest articol se refera la un studiu si la un examen pentru care toti elevii sunt pregatiti la fel (pe nivele, insa LA FEL). In sistemul care se doreste a fi educational in Romania aproape toti elevii au parte de bullying, de discriminare si de tot felul de nebunii de atat de mult timp, incat nu mai e previzibila deloc evolutia elevilor.
    Si nu, nu e victimizare, e realitatea Cine spune ca e victimizare, habar nu are ce inseamna sa lucrezi cu copiii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Doi din cinci copii care intrau în clasa pregătitoare în urmă cu 9 ani nu au mai ajuns la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a sau au luat sub media 5 la acest examen / Situația lor era semnalată în rapoartele Ministerului Educației de cel puțin doi ani, fără niciun efect în politicile sau comunicările publice ale instituției

Elevii care au terminat clasa a VIII-a în iunie 2023 și care au susținut Evaluarea Națională au intrat în clasa pregătitoare în anul școlar 2014-2015, după cum am scris în…
Vezi articolul

Ioan-Aurel Pop, președintele CNATDCU, și vicepreședinții Andruh, Banabic și Dumitru: Autoritățile naționale să se pronunțe urgent dacă Curtea de Conturi a României are atribuții de oportunitate academică. Instituția a impus includerea în contabilitate a oricărui rezultat științific. Ce “valoare contabilă” ar avea o poezie de Mircea Cărtărescu?

Reacție dură a conducerii CNATDCU, la ingerințele academice ale Curții de Conturi a României care verifică zilele acestea dacă Ministerul Educației a pus în aplicare în universități recomandările de a…
Vezi articolul

Lista celor 36 de școli și grădinițe din București care sunt în scenariul roșu și unde peste 23 de mii de elevi fac școală online. Dintre ei, 470 nu au dispozitive pentru lecții pe net, iar 10 mii fac orele doar pe telefoane

În cele 36 de școli și grădinițe din București aflate în scenariul 3, roșu, erau peste 23.271 de elevi înregistrați în luna mai 2020, potrivit datelor de la Ministerul Educației.…
Vezi articolul

Efectele Covid-19 asupra educației: cum vedeau miniștri, directori de companii și instituții de învățământ din 50 de țări impactul epidemiei pe termen scurt și lung, când școlile lumii abia se închideau – sondaj

Un număr foarte mare de factori de decizie din învățământul global se așteaptau, în momentul când școlile se închideau în tot mai multe țări, ca instituțiile de învățământ să aibă…
Vezi articolul

Fata profesoară, băiatul polițist. Cât de puternice sunt diferențele de gen și stereotipurile impuse de societate, în formarea imaginii despre viitor a copiilor preșcolari? Chiar mai puternice decât mediul social și economic – raport OECD

Imaginea pe care copiii preșcolari și-o formează în privința propriului viitor influențează felul cum ei își dezvoltă abilitățile, iar această imagine este influențată, la rândul ei, de factori externi precum…
Vezi articolul