Cel puțin 146.000 de elevi și aproape 20.000 de profesori din 27 de județe nu au dispozitive digitale pentru o educație de calitate, arată un raport SAR / Inspectoratul școlar Ialomița consideră că elevii și profesorii care au un smartphone sunt dotați cu pentru educația online

Foto: © Luiza Nalimova | Dreamstime.com

Ministerul Educației nu și-a îndeplinit atribuția de furnizare de echipamente digitale elevilor și profesorilor, așa cum prevede Legea 109/2020 pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, concluzionează un raport privind digitalizarea în educație al Societății Academice Române (SAR). Nu toate inspectoratele școlare au răspuns tuturor întrebărilor, mai exact raportul are cifre pentru 38 de județe, inclusiv București, legate de dotarea cu echipamente digitale pentru învățare pentru profesori și elevi.

Cel puțin 146.248 elevi și 19.785 profesori nu au fost echipați cu dispozitive digitale pentru educație online de calitate, precizează raportul SAR privind digitalizarea în educație.

Aceștia provin din județele Bacău, Bihor, Bistrița Năsăud, Botoșani, Buzău, Călărași, Caraș-Severin, Covasna, Dâmbovița, Galați, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomița, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Olt, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Teleorman, Vrancea.

Potrivit documentului, nu toate inspectoratele au răspuns solicitării privind dotările școlilor. SAR a cerut informații și la ministerul Educației pentru a vedea din ce fonduri s-au cumpărat în pandemie echipamente pentru folosirea echipamentelor digitale pentru învățare.

Inspectoratul școlar județean (IȘJ) Ialomița a precizat că pus la socoteală și cele 14.636 de smartphone-uri ale elevilor și profesorilor, considerându-le device-uri pentru lucrul în educație.

Practic, Legea 109/2020, adoptată în pandemie, nu este aplicată, la 2 ani de când a fost votată. Legea prevede că “Ministerul Educației și Cercetării asigură elevilor și profesorilor infrastructura necesară, constând în dispozitive și acces la internet, pentru accesarea Bibliotecii Școlare Virtuale, Platformei școlare de e-learning și a altor platforme educaționale agreate”.

Raportul SAR atrage atenția că “Ministerul Educației nu și-a îndeplinit atribuția de furnizare de echipamente digitale elevilor și profesorilor aflați în nevoie și nici nu a dezvoltat un mecanism prin care actorii implicați în procesul educațional să poată solicita acest tip de facilitate. Inclusiv în județe cu un nivel de trai mai ridicat, nevoia accesului la echipamente digitale persistă – de exemplu, în județul Ilfov, 4400 elevi și 870 profesori nu dispun de echipamente digitale”.

“Din perspectiva infrastructurii pentru educație digitală, se impune o revizitare a datelor furnizate prin intermediul SIIIR (n. red. Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România) în timpul pandemiei, astfel încât Ministerul Educației să aibă o evidență clară asupra numărului de elevi și profesori care au/nu au acces la echipamente digitale care să le permită să acceseze resurse educaționale deschise. În acest sens, nu ar mai trebui să îi considerăm echipați pentru educație digitală pe elevii și profesorii care dețin un smartphone, întrucât acest echipament este neconform pentru digitalizarea calitativă a procesului educațional (de exemplu, ISJ Ialomița a transmis date care relevă faptul că elevii și profesorii care dețin un telefon smart au fost considerați ca fiind dotați din perspectiva accesului la echipamente digitale).

În sensul realizării unei radiografii a sistemului de învățământ preuniversitar din perspectiva digitalizării, Ministerul Educației ar trebui să interogheze inspectoratele școlare județene/școlile asupra numărului de laptopuri/calculatoare/PC pe care le dețin elevii și profesorii”, scrie în raportul SAR.

Din ce fonduri s-au cumpărat echipamentele pentru învățarea online

Principalele valuri de achiziții de echipamente digitale pentru elevi și profesori au fost realizate în primăvara anului 2020, prin intermediul programului guvernamental Școala de acasă (tablete școlare), proiectul ROSE (laptopuri), programul Euro200 (calculatoare), Programul Operațional pentru Competitivitate (POC – tablete, laptopuri, alte dotări). La momentul respectiv, potrivit unui studiu realizat de IRES, 900.000 de elevi erau privați de accesul la echipamente digitale, așadar nevoia a fost suplinită prin donații individuale sau ale unor companii, dar și prin intervenția autorităților publice locale.

Județe unde ministerul Educației a achiziționat direct echipamente în pandemie: Bacău, Bihor și București.

Raportul “Digitalizarea educației preuniversitare”, în format .pdf:

Foto: © Luiza Nalimova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version