Cel puțin 27% dintre proiectele de cercetare finanțate din fonduri publice să aibă printre parteneri entități comerciale / Toate competițiile să fie făcute prin platforme digitale care să fie funcționale cel târziu la 1 ianuarie 2026 – proiect de lege cu măsuri impuse de PNRR și angajamentele europene, pus în consultare de Minister

Foto: © Volodymyr Scherbak | Dreamstime.com

Cel puțin 27% dintre proiectele de cercetare finanțate din fonduri publice trebuie să aibă cel puțin o entitate comercială activă în calitate de partener, potrivit unui proiect de lege privind digitalizarea și eficientizarea activităților în domeniu, pus în consultare de Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Acesta impune obligativitatea ca toate competițiile și apelurile de proiecte să se desfășoare prin platforme informatice și să asigure, cu unele excepții, transparență și proceduri de monitorizare.

Și același proiect prevede înființarea unor noi organisme de monitorizare și susținere a cercetării (Observatorul de cercetare), respectiv de susținere a inovării în mediul privat (Unitatea Centrală pentru Inovare).

Potrivit expunerii de motive ce însoțește proiectul de lege, acesta este menit să asigure că România își va îndeplini o serie de angajamente asumate la nivel european, inclusiv în cadrul PNRR, după o serie de analize dure privind situația din cercetarea românească, semnalizate de Comisia Europeană.

Principalele prevederi din proiectul de Lege privind adoptarea de măsuri pentru digitalizarea și eficientizarea activității în domeniul cercetării, dezvoltării și susținerii inovării:
Măsuri privind digitalizarea în cercetare-dezvoltare-inovare
Măsuri de eficientizare a activităților CDI
Observatorul de cercetare, dezvoltare și inovare
Unitatea Centrală pentru Inovare – RoInovare

Proiectul de lege integral:

Potrivit expunerii de motive, schimbările sunt impuse de angajamentele asumate de România după documente precum o analiză din 2022 a Comisiei Europene privind cercetarea românească – despre care Edupedu.ro a scris pe larg la acea dată.

Aceasta semnala între altele, potrivit Expunerii de motive, probleme majore precum:

Este citată și Foaia de Parcurs pentru Aderarea României la OCDE, cu o abordare similară.

Iar Expunerea de motive notează că România s-a angajat, prin Ținta 271 din PNRR, să implementeze 80% dintre recomandările PSF Country (raportul Comisiei – n.red.) până în trimestrul al 2-lea din 2026.

Potrivit documentului citat:

„Pilonul III – Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii, inclusiv coeziune economică, locuri de muncă, productivitate, competitivitate, cercetare, dezvoltare și inovare, precum și o piață internă funcțională, cu întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) puternice, Componenta C9 – Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, prevede, în cadrul reformei R4 – Consolidarea cooperării dintre mediul de afaceri și cel de cercetare, următoarele:

Expunerea de motive, integral:

Citește și:
Raport CE: Finanțare eficientă, eliminarea fragmentării din sistem și canalizarea banilor către institutele performante – printre recomandările experților europeni pentru cercetarea românească, prinsă într-un “cerc vicios” al incoerenței, inerției, fondurilor puține cheltuite prost / Ce mesaje au reținut autoritățile române

Foto: © Volodymyr Scherbak | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version