Cele 18 documente pe care le au de pregătit educatoarele din grădinițe și creșe, în anul școlar 2025-2026, prevăzute în scrisoarea metodică a Ministerului Educației și Cercetării: de la planificarea săptămânală și până la dovezi ale participării la activități de formare continuă

Documente / Foto: Pexels.com

Foto: Pexels.com

Documentele necesare educatoarelor din grădinițe și creșe sunt enumerate în scrisoarea metodică pentru educația timpurie, an școlar 2025-2026, document trimis de Ministerul Educației și Cercetării către inspectoratele școlare. Este vorba despre documentele școlare pentru înregistrarea prezenței zilnice a copiilor, pentru înregistrarea activităților cu copiii şi a rezultatelor obținute cu aceştia, precum şi pentru proiectarea didactică. Vezi mai jos, în articol, ce au de pregătit educatoarele.

Conform documentului, în activitatea desfăşurată, cadrele didactice utilizează diferite documente şcolare şi instrumente de lucru pentru înregistrarea prezenței zilnice a copiilor, pentru înregistrarea activităților cu copiii şi a rezultatelor obținute cu aceştia, precum şi pentru proiectarea didactică, dintre care sunt menționate:

  1. Condica de evidență a activității didactice din educația timpurie/Planificarea săptămânală;
  2. Catalogul grupei;
  3. Caietul metodic (în care se fac consemnări privind studiul individual sau se înregistrează informații importante din punct de vedere profesional);
  4. Caietul de observații privind progresele copiilor;
  5. Fişele de apreciere a progresului individual al copilului înainte de intrarea în învățământul preşcolar/ primar (modalitatea de completare a acestora a fost prezentată în Scrisoarea metodică 2019);
  6. Fişa de reflecție (focalizată pe interacțiuni), cu mențiunea că aceasta va fi utilizată doar ca o listă de autoverificare;
  7. Proiectele tematice;
  8. Proiecte didactice pentru toate tipurile de activități, cu mențiunea că pentru proiectele de activitate integrată sunt necesare şi scenarii de activitate;
  9. Planificarea activităților derulate pentru dezvoltare profesională;
  10. Planificarea activităților cu părinţii;
  11. Planificarea activităților creşă – grădiniță, grădiniță-şcoală;
  12. Planificarea activităților extracurriculare.
  13. Proiecte educative, protocoale de colaborare;
  14. Portofoliile individuale şi portofoliile educaționale ale copiilor, cu mențiunea că portofoliile educaționale vor fi completate în acest an şcolar la grupele mijlocie și mare din învățământul preşcolar;
  15. Mapa cu materiale-suport pentru temele de consiliere – concepute sau preluate din diverse surse, pentru a putea veni în sprijinul părinţilor;
  16. CV- Curriculum vitae;
  17. Copii ale documentelor de studii;
  18. Dovezi/ documente ale participării la activități de formare continuă.

Scrisoarea metodică pentru educație timpurie, an școlar 2025-2026:

În luna septembrie, așa-zisa „digitalizare” a unor „planuri de diverse tipuri pentru lecție sau alte lucruri” a fost anunțată de ministrul Daniel David ca o primă măsură prin care „reduce biroctația din școli”. Într-un interviu la Euronews, oficialul a vorbit despre această decizie ca fiind una deja luată și pe care „o s-o și comunicăm, dacă nu s-a comunicat astăzi”.

Afirmațiile ministrului vin după ce demnitarul spusese că „prin cele 2 ore în plus la norma didactică nu am mărit numărul de ore de lucru, sunt tot 8 ore. Doar că poate nu mai faci atâta activitate birocratică, ci de predare”.

Singura măsură anunțată pe acest subiect al debirocratizării a fost, până în prezent, crearea unei adrese de e-mail pe 23 iulie, în urmă cu o lună și jumătate, la care ministrul a anunțat că așteaptă propuneri din partea oamenilor din școli.

Calendarul anului școlar 2025-2026

Modul 1: de luni, 8 septembrie 2025 până vineri, 24 octombrie 2025;

Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 25 octombrie 2025 până duminică, 2 noiembrie 2025;

Modul 2: de luni, 3 noiembrie 2025 până vineri, 19 decembrie 2025;

Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 20 decembrie 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;

Modul 3: de joi, 8 ianuarie 2026 – până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;

Vacanța de schi (mobilă): o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie – 1 martie 2026;

Modul 4: de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026 sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;

Vacanța de primăvară/Paște: de sâmbătă, 4 aprilie 2026 până marți, 14 aprilie 2026;

Modul 5: de miercuri, 15 aprilie 2026 până vineri, 19 iunie 2026;

Vacanța de vară: de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.

Când termină școala în 2026 elevii din clasele a VIII-a și a XII-a / a XIII-a

Anul şcolar 2025 – 2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 şi are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului şcolar 2025 – 2026 încep la data de 8 septembrie 2025, conform Art. 1.

Prin excepţie, se stabilesc următoarele:

Școala altfel și Săptămâna verde în anul școlar 2025-2026

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.

Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”. 

La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Citește și:
Mai sunt două săptămâni până la prima vacanță din anul școlar 2025-2026. Elevii termină cursurile pe 24 octombrie
Evaluarea continuă a elevilor din clasele primare se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum și alternative: observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul – scrisoare metodică pentru învățători
Evaluarea elevilor din clasele primare. Copiii nu vor fi comparați – scrisoare metodică pentru învățători. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului
La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor
Recomandare pentru profesori: schița lecției să fie realizată de cadrele didactice aflate în primii 3 ani de activitate – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane
Planificarea calendaristică anuală nu se realizează pe baza manualelor şcolare – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane
Exit mobile version