Centre de consiliere psihologică pe lângă CMBRAE, unde copilul să meargă temporar, dacă manifestă constant un comportament violent, propune profesorul Dorin Stoican, directorul Școlii 162 din București: Părinții și elevii vor conștientiza că se întâmplă ceva. Acum n-avem nimic

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

„Dacă un elev deranjează constant orele de curs, să fie scos de la oră și nu lăsat de izbeliște, ci împreună cu consilierul școlar, un alt cadru didactic. Pentru elevii care manifestă constant un comportament violent să existe centre de consiliere psihologică și comportamentală pe lângă CMBRAE, în care copilul să meargă temporar”, a propus Dorin Stoican, profesor de educație fizică și director la Școala gimnazială nr. 162 din cartierul Giulești, pentru a combate violența în școală în funcție de gravitatea faptei, la dezbaterea privind Legile Educației din Comisia pentru Învățământ de la Camera Deputaților, astăzi, 12 aprilie 2023.

„Părinții și elevii vor conștientiza că se întâmplă ceva. Există această posibilitate. Acum n-avem nimic”, a declarat Dorin Stoican. Acesta a precizat că nu se interzice dreptul la educație, copilul face parte din clasa respectivă, se reîntoarce. 

Pentru ca fiecare disciplină și fiecare cadru didactic să fie valorizat, Dorin Stoican propune susținerea evaluării naționale pe baza unui test standardizat din toate disciplinele din planul cadru. „Ar fi un atentat destul de zdravăn la industria meditațiilor”.

O altă propunere vizează Școala altfel și Săptămâna verde, care ar trebui să se desfășoare în timpul vacanțelor școlare, pentru cine dorește, potrivit lui Dorin Stoican, pentru că „se perturbează foarte grav procesul didactic. Unii copii au bani, alți copii n-au bani, este greu de gestionat transportul, monitorizarea acestora”.

Propunerile lui Dorin Stoican prezentate în Comisia pentru Învățământ din Camera Deputaților

„Sunt Dorin Stoican, profesor de educație fizică, director la Școala gimnazială nr. 162 într-o zonă relativ defavorizată a Bucureștiului, în cartierul Giulești. Am făcut un studiu acum ceva vreme și cam 45% dintre copii proveneau la școala 162 din familii dezorganizate, reorganizate, monoparentale, crescuți de bunici, cu părinții plecați la muncă în străinătate ș.a.m.d. Ce măsuri aș propune eu și nu sunt neapărat legate de fenomenul de bullying. 

Nu aș trece regulamentul școlar posibilitatea ca părintele să poată învoi copilul în limita a 40 de ore de curs pe an școlar. Avem la școală copii care din păcate se duc, dau un exemplu, să strângă fier vechi și vin părinții să motiveze absențele copiilor pentru această treabă. Bine, nu spun asta, dar ei sunt puși să facă diverse munci sau în cazul școlilor din centru, merg în excursii în străinătate cu părinții în timpul anului școlar și își motivează aceste absențe. Aș lăsa la latitudinea fiecărei școli această posibilitate de a motiva absențele. Sunt școli și școli.

Legat de violență, vreau să vă spun că am rămas siderat în cancelaria școlară anul acesta, când două colege tinere mi-au spus că pur și simplu le este teamă, Domnule director, mergem în stația de tramvai spre seară și nouă ne este teamă. Avem copii și copii. Am rămas surprins. Până acolo s-a ajuns. 

Dacă un elev deranjează constant orele de curs, aș lăsa la latitudinea școlii posibilitatea ca printr-un regulament intern acel elev să fie scos de la oră și nu lăsat de izbeliște, ci împreună cu consilierul școlar, cu cadru didactic de serviciu, cu directorul. Găsită o soluție, o procedură la nivelul fiecărui școli. De ce aș face treaba asta? Ceilalți copii din clasă pierd timpul. În al doilea rând, cadrul didactic este specialist pe matematică, pe fizică, istorie, nu are studii aprofundate de psihologie, pedagogie și repet, asta este esența. Aș da posibilitatea ca acel copil să rămână iarăși după ore împreună cu consilierul, cu un alt cadru didactic, să aibă o atitudine de reflecție vizavi de comportamentul lui. 

Pentru elevii care manifestă constant un comportament violent, adică agresiuni fizice față de alți elevi, față de cadre didactice, limbaj suburban, implicare majoră și repetată în fenomene de bullying, aș înființa centre de consiliere psihologică și comportamentală pe lângă CMBRAE, în care copilul să meargă o săptămână, o lună, două luni, în urma unui vot stabilit în cadrul consiliului profesoral. Nu se interzice dreptul la educație. Copilul face parte din clasa respectivă și va face parte din clasa respectivă. El se reîntoarce, dar cel puțin conștientizează. Această acțiune ar mai avea un un rol foarte important, părinții și elevii vor conștientiza că se întâmplă ceva. Există această posibilitate. Acum n-avem nimic. 

Să fie sancțiuni pentru scăderea notei la purtare. De exemplu, nota 9 să fie asociată cu interzicerea posibilității de a primi bursă școlară, la media 8 după gimnaziu să i se interzică copilului de a participa în prima etapă de admitere computerizată. Nu interzice nimeni dreptul la educație, dreptul de a accede la liceu, dar va intra în etapa a 2-a pentru că comportamentul lui lasă de dorit. La media șapte, elevul să facă activități în folosul școli în timpul vacanței de vară. La media 6, să facă 10 zile de consiliere comportamentală cu consilierul școlar, tot în timpul vacanței de vară. 

Specificat foarte clar în regulamentul școlar cum acel copil va plăti bunul distrus. Nu se spune ce poți să faci dacă nu plătește. Chiar, ce putem face unui copil care nu plătește că a distrus un scaun nou cumpărat la începutul anului școlar? Aici trebuie găsit cine dă amenda, cum poate fi recuperat. Mă gândesc să putem să mergem până acolo și să nu livrăm foaia matricola. Nu știu dacă e corect juridic, dar trebuie făcut ceva pentru că acel copil dacă vede că distruge azi, distruge mâine, nu se întâmplă nimic, nu plătește, el va continua constant și bine mersi să facă acele lucruri. 

Stabilirea prin lege ca fiecare unitate de învățământ să aibă obligatorie uniformă școlară. Familiile elevilor care nu își permit contravaloarea acestei uniforme, valoarea minimă a uniformei să fie stabilită prin lege, să fie ajutate, la fel cum se întâmplă în cazul burselor școlare sau a rechizitelor școlare gratuite. 

Părinții să nu aibă acces în unitatea de învățământ decât în cazuri bine stabilite, la lectoratele cu părinții, la ședințele cu părinții, pe baza unei programări prealabile la secretariat sau la conducerea școlii sau cu alte activități comune pe care conducerea școlii le aprobă. 

Monitorizare video instituțională în toate săli de clase și pe toate holurile și imaginile să fie folosite doar de către instituții abilitate în acest scop și nu de către oricine. Nu filmează nimeni lecția unui profesor să spună că sunt drepturi de autor, dar în cazuri extreme, de viață și de moarte, aceste înregistrări să fie folosite. Mai e un aspect, copil știe, sunt filmat, adică nu prea pot să fac orice. 

Interzicerea filmării și fotografierii în spațiul de învățământ, nu numai pentru elevi, ci și pentru cadre didactice, pentru a proteja elevii și pentru a proteja cadrele didactice. E o nebunie cu Tiktok. Copiii fac fel de fel de postări în perioada asta, și bune, și rele. Nu ascundem gunoiul sub preș. Este vorba de a proteja dreptul la imagine al copiilor, al cadrelor didactice. 

N-aș fi de acord cu interzicerea telefoanelor. Copilul poate să folosească în pauză telefonul fără niciun fel de problemă. Poate caută informații, citește presa, vorbește cu mama, cu tata. În timpul orei, categoric interzisă folosirea telefonul doar și din motivul că nu toți copiii au telefoane de același calibru, adică să le folosești în timpul procesului educațional unul are un telefon performant și altul are un telefon nu știu ce generație și deja nu este egal cu celălalt. 

Susținerea evaluării naționale pe baza unui test standardizat din toate disciplinele din planul cadru de învățământ. Atunci, fiecare disciplină și fiecare cadru didactic va fi valorizat. Se știe foarte bine că după clasa a VII-a părinții și elevii se axează pe română și matematică, celelalte discipline le iau la preț de matineu. Nici nu mai există respect față de disciplina respectivă, poate și față de cadrul didactic respectiv. Atunci copilul știe că toate disciplinele sunt importante și există posibilitatea să primească un item din fizică, chimie, biologie, istorie. Ar fi un atentat destul de zdravăn la industria meditațiilor, cred că nu și-ar permite nimeni să facă meditații la toate disciplinele.

Săptămâna Școala altfel și Școala verde să se desfășoare în timpul vacanțelor școlare, pentru cine dorește. Se perturbează foarte grav procesul didactic cu aceste săptămâni. Unii copii au bani, alți copii n-au bani, este greu de gestionat transportul, monitorizarea acestora. Profesorii să vină și în vacanță, astfel nu s-ar crea acea ruptură pe timpul verii de trei luni. Să se facă un program frumos, opțional, cine dorește, să vină, cine nu, nu”. 

Citește și:
Despre umilirea profesoarei de la școala Pietriceaua: Cine sunt responsabilii și ce s-ar fi întâmplat dacă incidentul ar fi avut loc într-o școală din Statele Unite? – Cercetătorul Dacian Dolean
Mircea Miclea: Exmatricularea este o măsură de ultimă instanță, dar trebuie menținută pentru că altfel erodează masiv autoritatea școlii și a profesorilor. Trebuie un regulament școlar cu penalizări clare, care să fie adus la cunoștința părinților
Soluții radicale pentru a stopa violența în școli, propuse de Asociația Vedem Just: Exmatricularea elevilor pentru acte grave de indisciplină să fie reintrodusă, jignirea sau amenințarea la adresa profesorilor să fie considerate infracțiune de ultraj, iar părintele obligat să plătească o sumă profesorului defăimat
Exit mobile version