Centre de consiliere psihologică pe lângă CMBRAE, unde copilul să meargă temporar, dacă manifestă constant un comportament violent, propune profesorul Dorin Stoican, directorul Școlii 162 din București: Părinții și elevii vor conștientiza că se întâmplă ceva. Acum n-avem nimic

3.823 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
„Dacă un elev deranjează constant orele de curs, să fie scos de la oră și nu lăsat de izbeliște, ci împreună cu consilierul școlar, un alt cadru didactic. Pentru elevii care manifestă constant un comportament violent să existe centre de consiliere psihologică și comportamentală pe lângă CMBRAE, în care copilul să meargă temporar”, a propus Dorin Stoican, profesor de educație fizică și director la Școala gimnazială nr. 162 din cartierul Giulești, pentru a combate violența în școală în funcție de gravitatea faptei, la dezbaterea privind Legile Educației din Comisia pentru Învățământ de la Camera Deputaților, astăzi, 12 aprilie 2023.

„Părinții și elevii vor conștientiza că se întâmplă ceva. Există această posibilitate. Acum n-avem nimic”, a declarat Dorin Stoican. Acesta a precizat că nu se interzice dreptul la educație, copilul face parte din clasa respectivă, se reîntoarce. 

Pentru ca fiecare disciplină și fiecare cadru didactic să fie valorizat, Dorin Stoican propune susținerea evaluării naționale pe baza unui test standardizat din toate disciplinele din planul cadru. „Ar fi un atentat destul de zdravăn la industria meditațiilor”.

O altă propunere vizează Școala altfel și Săptămâna verde, care ar trebui să se desfășoare în timpul vacanțelor școlare, pentru cine dorește, potrivit lui Dorin Stoican, pentru că „se perturbează foarte grav procesul didactic. Unii copii au bani, alți copii n-au bani, este greu de gestionat transportul, monitorizarea acestora”.

Propunerile lui Dorin Stoican prezentate în Comisia pentru Învățământ din Camera Deputaților

„Sunt Dorin Stoican, profesor de educație fizică, director la Școala gimnazială nr. 162 într-o zonă relativ defavorizată a Bucureștiului, în cartierul Giulești. Am făcut un studiu acum ceva vreme și cam 45% dintre copii proveneau la școala 162 din familii dezorganizate, reorganizate, monoparentale, crescuți de bunici, cu părinții plecați la muncă în străinătate ș.a.m.d. Ce măsuri aș propune eu și nu sunt neapărat legate de fenomenul de bullying. 

Nu aș trece regulamentul școlar posibilitatea ca părintele să poată învoi copilul în limita a 40 de ore de curs pe an școlar. Avem la școală copii care din păcate se duc, dau un exemplu, să strângă fier vechi și vin părinții să motiveze absențele copiilor pentru această treabă. Bine, nu spun asta, dar ei sunt puși să facă diverse munci sau în cazul școlilor din centru, merg în excursii în străinătate cu părinții în timpul anului școlar și își motivează aceste absențe. Aș lăsa la latitudinea fiecărei școli această posibilitate de a motiva absențele. Sunt școli și școli.

Legat de violență, vreau să vă spun că am rămas siderat în cancelaria școlară anul acesta, când două colege tinere mi-au spus că pur și simplu le este teamă, Domnule director, mergem în stația de tramvai spre seară și nouă ne este teamă. Avem copii și copii. Am rămas surprins. Până acolo s-a ajuns. 

Dacă un elev deranjează constant orele de curs, aș lăsa la latitudinea școlii posibilitatea ca printr-un regulament intern acel elev să fie scos de la oră și nu lăsat de izbeliște, ci împreună cu consilierul școlar, cu cadru didactic de serviciu, cu directorul. Găsită o soluție, o procedură la nivelul fiecărui școli. De ce aș face treaba asta? Ceilalți copii din clasă pierd timpul. În al doilea rând, cadrul didactic este specialist pe matematică, pe fizică, istorie, nu are studii aprofundate de psihologie, pedagogie și repet, asta este esența. Aș da posibilitatea ca acel copil să rămână iarăși după ore împreună cu consilierul, cu un alt cadru didactic, să aibă o atitudine de reflecție vizavi de comportamentul lui. 

Pentru elevii care manifestă constant un comportament violent, adică agresiuni fizice față de alți elevi, față de cadre didactice, limbaj suburban, implicare majoră și repetată în fenomene de bullying, aș înființa centre de consiliere psihologică și comportamentală pe lângă CMBRAE, în care copilul să meargă o săptămână, o lună, două luni, în urma unui vot stabilit în cadrul consiliului profesoral. Nu se interzice dreptul la educație. Copilul face parte din clasa respectivă și va face parte din clasa respectivă. El se reîntoarce, dar cel puțin conștientizează. Această acțiune ar mai avea un un rol foarte important, părinții și elevii vor conștientiza că se întâmplă ceva. Există această posibilitate. Acum n-avem nimic. 

Să fie sancțiuni pentru scăderea notei la purtare. De exemplu, nota 9 să fie asociată cu interzicerea posibilității de a primi bursă școlară, la media 8 după gimnaziu să i se interzică copilului de a participa în prima etapă de admitere computerizată. Nu interzice nimeni dreptul la educație, dreptul de a accede la liceu, dar va intra în etapa a 2-a pentru că comportamentul lui lasă de dorit. La media șapte, elevul să facă activități în folosul școli în timpul vacanței de vară. La media 6, să facă 10 zile de consiliere comportamentală cu consilierul școlar, tot în timpul vacanței de vară. 

Specificat foarte clar în regulamentul școlar cum acel copil va plăti bunul distrus. Nu se spune ce poți să faci dacă nu plătește. Chiar, ce putem face unui copil care nu plătește că a distrus un scaun nou cumpărat la începutul anului școlar? Aici trebuie găsit cine dă amenda, cum poate fi recuperat. Mă gândesc să putem să mergem până acolo și să nu livrăm foaia matricola. Nu știu dacă e corect juridic, dar trebuie făcut ceva pentru că acel copil dacă vede că distruge azi, distruge mâine, nu se întâmplă nimic, nu plătește, el va continua constant și bine mersi să facă acele lucruri. 

Stabilirea prin lege ca fiecare unitate de învățământ să aibă obligatorie uniformă școlară. Familiile elevilor care nu își permit contravaloarea acestei uniforme, valoarea minimă a uniformei să fie stabilită prin lege, să fie ajutate, la fel cum se întâmplă în cazul burselor școlare sau a rechizitelor școlare gratuite. 

Părinții să nu aibă acces în unitatea de învățământ decât în cazuri bine stabilite, la lectoratele cu părinții, la ședințele cu părinții, pe baza unei programări prealabile la secretariat sau la conducerea școlii sau cu alte activități comune pe care conducerea școlii le aprobă. 

Monitorizare video instituțională în toate săli de clase și pe toate holurile și imaginile să fie folosite doar de către instituții abilitate în acest scop și nu de către oricine. Nu filmează nimeni lecția unui profesor să spună că sunt drepturi de autor, dar în cazuri extreme, de viață și de moarte, aceste înregistrări să fie folosite. Mai e un aspect, copil știe, sunt filmat, adică nu prea pot să fac orice. 

Interzicerea filmării și fotografierii în spațiul de învățământ, nu numai pentru elevi, ci și pentru cadre didactice, pentru a proteja elevii și pentru a proteja cadrele didactice. E o nebunie cu Tiktok. Copiii fac fel de fel de postări în perioada asta, și bune, și rele. Nu ascundem gunoiul sub preș. Este vorba de a proteja dreptul la imagine al copiilor, al cadrelor didactice. 

N-aș fi de acord cu interzicerea telefoanelor. Copilul poate să folosească în pauză telefonul fără niciun fel de problemă. Poate caută informații, citește presa, vorbește cu mama, cu tata. În timpul orei, categoric interzisă folosirea telefonul doar și din motivul că nu toți copiii au telefoane de același calibru, adică să le folosești în timpul procesului educațional unul are un telefon performant și altul are un telefon nu știu ce generație și deja nu este egal cu celălalt. 

Susținerea evaluării naționale pe baza unui test standardizat din toate disciplinele din planul cadru de învățământ. Atunci, fiecare disciplină și fiecare cadru didactic va fi valorizat. Se știe foarte bine că după clasa a VII-a părinții și elevii se axează pe română și matematică, celelalte discipline le iau la preț de matineu. Nici nu mai există respect față de disciplina respectivă, poate și față de cadrul didactic respectiv. Atunci copilul știe că toate disciplinele sunt importante și există posibilitatea să primească un item din fizică, chimie, biologie, istorie. Ar fi un atentat destul de zdravăn la industria meditațiilor, cred că nu și-ar permite nimeni să facă meditații la toate disciplinele.

Săptămâna Școala altfel și Școala verde să se desfășoare în timpul vacanțelor școlare, pentru cine dorește. Se perturbează foarte grav procesul didactic cu aceste săptămâni. Unii copii au bani, alți copii n-au bani, este greu de gestionat transportul, monitorizarea acestora. Profesorii să vină și în vacanță, astfel nu s-ar crea acea ruptură pe timpul verii de trei luni. Să se facă un program frumos, opțional, cine dorește, să vină, cine nu, nu”. 

Citește și:
Despre umilirea profesoarei de la școala Pietriceaua: Cine sunt responsabilii și ce s-ar fi întâmplat dacă incidentul ar fi avut loc într-o școală din Statele Unite? – Cercetătorul Dacian Dolean
Mircea Miclea: Exmatricularea este o măsură de ultimă instanță, dar trebuie menținută pentru că altfel erodează masiv autoritatea școlii și a profesorilor. Trebuie un regulament școlar cu penalizări clare, care să fie adus la cunoștința părinților
Soluții radicale pentru a stopa violența în școli, propuse de Asociația Vedem Just: Exmatricularea elevilor pentru acte grave de indisciplină să fie reintrodusă, jignirea sau amenințarea la adresa profesorilor să fie considerate infracțiune de ultraj, iar părintele obligat să plătească o sumă profesorului defăimat

11 comments
  1. Citeodata am senzatia ca-s in Zona Crepusculara.
    Chiar nimeni nu-si da seama ca acesti “specialisti” sint motivul pentru care se duce totul de ripa?
    Ei au facut aceste legi cu drepturi la nesfirsit pentru elevi (fara obligatiile corespunzatoare sau numai pe hirtie) si obligatii peste obligatii pentru profesori. Profesorul a ajuns slugoi in fata copiilor si parintilor nu partener pentru formarea lor. Cica “educatie centrata pe elev”. Si tot ei se mira de ce meseria de dascal a devenit atit de neatractiva si ca dascalul nu mai are autoritate in fata clasei.
    Si cum “rezolva” ei situatia?! Ca si pina acum: inca si mai multe cerinte si obligatii pe capul profesorului dar nimic pt. Maria Sa Elevul.
    Pe vremea lu’ Ceasca si in primii ani dupa 89 nimeni nu stia de “specialisti” in educatie si copiii invatau in mama ei de viata.

  2. Discutia despre disciplina in scoala ar trebui condusa de specialisti. Sigur, e interesant sa auzi si parerile directorasilor ignoranti, al absolventilor de Spiru etc., dar vocea principala ar trebui sa fie a specialistilor recunoscuti.

    Toate teoriile, de la Adler incoace, vorbesc in primul rand de preventie si de scoatere in evidenta a comportamentelor desirabile. Detentia, suspendarea si exmatricularea sunt exceptiile de la regula, nu regula.

    E simplu sa alegi consilierea ca pedeapsa, detentia, suspendarea si exmatricularea cand nu ai habar de consecintele pe termen lung. Toate patru cresc sansele abandonului scolar, la care Romania este deja campioana. Efectele abandonului scolar se pot calcula in bani si se ridica la milioane de Euro, probabil zeci de milioane.
    Pe termen lung se erodeaza si mai mult relatia dintre elev si scoala.

  3. Profesorii sa fie testati psihologic real, nu fictiv, periodic, deoarece a lucra cu copii inseamna sa ai pe langa o anumita pregatire, o metoda adecvata de lucru cu copii si o anumita rabdare si daruire in a invata ceva pe copii.
    Ca si in armata, profesorii sa fie testati psihologic pentru a se vedea daca se incadreaza in profilul psihologic adecvat.
    Si atunci, cand profesorii vor sti cum trebuie sa abordeze un copil, va disparea si incompetenta profesorilor si esecurile profesionale ale copiilor si violenta in scoli.
    De la cap se impute pestele!

    1. Cum adica fictiv? Testul meu psihologic anual a constat in 3 ore si 4 etape: test de autoevaluare, testul copacului si familiei, test de inteligenta QI foarte amplu si test pe calculator 1:1 cu psihologul. Dupa toate, a fost o discutie cu fiecare in parte cu concluzii si sugestii. Cred ca glumiti cu “fictivul”. Nici la SRI nu e asa strict. Vorbiti de pe pereti ca sa va aflati in treaba. Este evidenta antipatia dvs.fata de profesor, ceea ce duce la un grad de subiectivism maxim fata de cadrele didactice.

    2. Consider ca testarea unor abilități ,aptitudini ar fi potrivite înainte de a deveni profesor.
      Testul psihologic pentru profesori ,in scoli, reprezintă în unele cazuri , ca și în vremurile apuse , mijloace de umilire, hărțuire a profesorilor inciomozi ,de către directori ,prin solicitarea către psihologi de a le aplica acelor incomozi, tratamente diferențiate.

    3. Testarea psihologica e o bataie de joc. Ar trebui sa existe centre de evaluare. La noi nu cred ca e posibil. Ar fi populate cu politruci si incompetenti, s-ar da spagi peste spagi.

    4. Desigur, când vor fi profesorii capabili va dispărea răul din lume. Ce simplu era!
      “De la cap se impute pestele.” – capul, doamnă, este părintele, nu profesorul. Să nu îmi spuneți că pentru copilul dvs profesorii sunt cei mai importanți, nu dvs, părinții.

  4. Da, sa continuam circul si sa ne dam cu parerea in tara specialistilor in educatie. Domnul director, profesor de sport, a devenit celebru cand a conceput manualul de educatie fizica. Ca sa ajunga director a facut macar un curs de management educational? Ceva studii de pedagogie, niste cercetari acolo?

    1. Directorii fac și ei multe rele . .
      Faptele de violenta nu au apărut acum dar mereu sunt ascunse, astfel încât de cele mai multe ori ,nici cei din școală nu cunosc . Ca sa nu strice imaginea scolii.
      Când un profesor este agresat , el însuși este supus criticilor.
      Profesorii se tem sa meargă pe strada de acum 10 ani.Nimeni nu a făcut nimic.
      Când un profesor a fost lovit în cap cu lovitura de arte marțiale, pe aleea scolii de către un elev , directorul nu a permis politiei sa facă investigatii .
      Testele psihologice aplicate profesorilor sunt în unele cazuri mijloace de hărțuire ale profesorilor de către director , pentru ca își permit..

  5. Foarte bune propunerile!
    E clar ca vin din partea unui profesor nu din partea celor care nu su habar ce e in scoala dar dunt experti in educatie.
    Testul standardizat din toate disciplinele e o solutie clara pentru a reda scolii respectul cuvenit.
    Sa lasam meditatiile pentru specializarile din anii de liceu si sa educam frumos copiii, sa ii atragem catre studiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 13.400 de semnături s-au strâns online pentru a împiedica desființarea Centrelor de Resurse și Asistență Educațională, prevăzută de noul proiect de lege a Educației / Ministrul Educației anunță că s-a întâlnit cu 1.000 de specialiști, dar fără a detalia vreuna dintre propunerile acestora

O petiție care solicită oprirea desființării Centrelor județene de resurse și asistență educațională – CJRAE/CMBRAE – a strâns peste 13 mii de semnături de în prima săptămână de la lansare.…
Vezi articolul

Ministerul Educației a prelungit termenul pentru depunerea proiectelor în trei apeluri PNRR: dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, reducerea abandonului școlar în școlile mici și dotarea liceelor agricole

Ministerul Educației a prelungit perioada de depunere a proiectelor în trei apeluri. În apelul privind Dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, de 78,5 milioane de…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor: „Dacă Guvernul României nu va emite urgent normele privind începerea anului școlar, iar școlile nu vor fi pregătite pentru a primi elevii în deplină siguranță, ne vom revizui poziția privind începerea anului școlar la data de 14 septembrie”

Mai sunt doar câteva săptămâni înaintea începerii noului anului școlar, iar elevii, profesorii și părinții „se află într-o profundă stare de incertitudine – nimeni nu știe în ce condiții se…
Vezi articolul