Clasele de-a V-a se reduc la maximum 29 de elevi, până la 1 septembrie. Ce copii pleacă din clasele aglomerate? „Lăsăm la latitudinea școlilor formarea efectivelor” – secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar

instrumente de predare la scoala

Foto: © Lasse Behnke - Dreamstime.com

Numărul elevilor din clasele a V-a va fi redus până la 1 septembrie la maximum 29 de copii per clasă, așa cum prevede legea educației modificată de Parlament în urmă cu un an, a declarat pentru Edupedu.ro secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar. Întrebat care este algoritmul care stabilește cine sunt elevii care nu vor continua clasa a IV-a alături de colegii lor, în cazul claselor de peste 30 de copii, Sorin Ion a afirmat: „Lăsăm la latitudinea școlilor formarea efectivelor”.

Amintim că Parlamentul a schimbat Legea educației pe 20 august 2020, specificând că grupe, de la grădiniță și clasele de elevi pot să depășească limita maximă stabilită de lege „cu cel mult 3 preșcolari/elevi”. În consecință, anul școlar 2021-2022 este primul în care grupele mici de grădiniță vor avea maximum 23 de copii, clasele pregătitoare vor fi compuse din maximum 25 de elevi și clasele de-a V-a din cel mult 29 de elevi. Anul acesta este primul în care legea modificată se aplică, deocamdată schimbarea fiind doar la clasele de început de ciclu.  

Modificarea cu cel mai mare impact este la clasa a V-a, unde vor fi elevi care au terminat învățământul primar la o învățătoare dar va trebui să fie mutați în altă clasă în gimnaziu, pentru ca efectivul clasei să rămână la 29 de elevi. Edupedu.ro l-a contactat pe Sorin Ion, secretarul de stat din Ministerul Educației responsabil cu învățământul preuniversitar, pentru a vedea cum vor stabili școlile noua componență a claselor a V-a.

Rep.: Puneți în aplicare de acum, din septembrie 2021, limitarea la maximum 29 a numărului de elevi în gimnaziu?

Sorin Ion / Sursă foto: Facebook.com

Sorin Ion: Cu siguranță da, dar trebuie să ne uităm în lege. Vorbim de clasele de început de ciclu [clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a – N. Red.], pentru că nu putem să le spargem pe cele care au început deja în acest format. La clasele a IX-a suntem sub limitele impuse de lege; amintesc că am stabilit la admiterea la liceu, când am constituit formațiunile de studiu, ca la tehnologic și vocațional colectivele să fie cu 24 de copii, iar la teoretic [clasele să fie formate – N. Red.] de 26 de copii, ambele fiind numere sub efectivele din lege [legea modificată prevede maximum 33 de elevi la liceu și profesional – N. Red.]. La clasele pregătitoare și clasele a V-a intenționăm să respectăm limitele din lege. Sunt în lege, nu mai pot fi discutate.

Deși va fi o problemă, trebuie să recunosc, la clasa a V-a din școlile în care gimnaziul nu se formează ca nivel inițial, ci în care se merge mai departe de la clasa a IV-a. În acest caz, sunt clase în care va trebui să reorganizăm efectivele de elevi.

Rep.: Cum puneți în aplicare această limitare? De exemplu, la o clasă de 30 de elevi venită din învățământul primar, cine va pleca la clasa a V-a pentru a forma altă clasă?

Sorin Ion: Nu se pune problema să plece. Să avem o singură clasă este caz rar întâlnit, de obicei se întâmplă să avem 2-3-4 clase numeroase. Dar nu putem noi să stabilim niște reguli de formare a noilor colective.

La clasele pregătitoare, avem obligația să formăm efectivele în ordinea alfabetică a numelor elevilor și prin tragerea la sorți, astfel încât să nu formăm clase pe preferințe. La clasele a V-a va fi mai complicat, pentru că orice metodă ai avea vor fi părinți nemulțumiți. Dar avem de ales: respectăm legea și facem un lucru bun, pentru că scăderea numărului de elevi la clasă era așteptată… Prețul vor fi niște supărări în ceea ce privește modul în care se întâmplă formarea efectivelor.

Lăsăm la latitudinea școlilor formarea efectivelor.

Rep.: De ce nu ați introdus și la clasa a V-a regula de formare a claselor respectând principiul nediscriminării, regulă pe care o aplicați acum la clasa pregătitoare, prin simetrie?

Sorin Ion: La clasa pregătitoare vorbim despre copii care nu au fost niciodată în școala respectivă, pentru ei contează ce se întâmplă din momentul în care se formează efectivele. La clasa a V-a vorbim despre efective închegate de 5 ani și vor fi destul de multe nemulțumiri. Dar dacă vrem să facem un lucru și să respectăm legea, o să fie imposibil de mulțumit toată lumea.

Ministerul Educației a luat în calcul apariția unor formațiuni de studiu suplimentare, care înseamnă norme suplimentare, care mai departe înseamnă bani suplimentari. Acestea au fost luate în calcul la fundamentarea solicitării pe care Ministerul a făcut-o la rectificare bugetară.

Rep.: Câte clase cu copii de-a V-a estimați că vor apărea în plus față de formațiunile existente la clasa a IV-a?

Sorin Ion: Aș estima între 5 și 10% formațiunile noi de clasa a V-a. Lucrul ăsta se întâmplă de regulă în urban, unde sunt clase suprapopulate.

Le-am transmis inspectorilor școlari generali că trebuie să respecte legea. Legea prevede cel mult 26 de elevi în clasa de gimnaziu, plus maximum 3.

Rep.: Părinții când vor ști componența clasei copiilor? Școlile când stabilesc noile formațiuni de elevi (componența claselor a V-a) și diriginții?

Sorin Ion: În general, la 1 septembrie ar trebui să se știe, pentru că 1 septembrie este începutul anului școlar pentru profesori și atunci se stabilesc încadrările la clasă.

Rep.: Pe de altă parte, învățământul liceal și profesional de anul acesta vor avea la clasa a IX-a maximum 33?

Sorin Ion: Acolo, peste numărul de 24-26 există posibilitatea apariției unor locuri suplimentare pentru copiii cu CES [Cerințe Educaționale Speciale – N. Red.] și copiii de etnie romă, locuri care sunt peste acest număr; dar de regulă s-au dat mai multe locuri decât au fost ocupate.

Rep.: La clasa pregătitoare, de anul acesta vor fi maximum 25 elevi în clasă?

Sorin Ion: Da. Cel mult 22 plus maximum 3. Dacă ai o localitate cu o clasă pregătitoare unică și ai 25 de copii, este legal să funcționeze cu 25 de copii, aici să nu fie surprize.

Rep.: Iar la grădiniță, maximum 23?

Sorin Ion: Maximum 23.

Rep.: Vă așteptați ca școlile să întâmpine probleme în crearea noilor clase?

Sorin Ion: Mă aștept să fie și probleme mai mari, amplificate față de cum sunt ele în realitate. La clasele a V-a pornim cu noi profesori diriginți. Atunci când îți resetezi modul de școlarizare, este un nou început și sunt multe unități școlare care au clasele a V-a ca început, vorbesc de colegii. Acolo nu mai este o problemă, regruparea o fac benevol.

Rep.: În ceea ce privește regula aplicată pentru al doilea an la nivel național, de formare a claselor pregătitoare în ordinea alfabetică a numelor copiilor, ați primit până acum sesizări că această regulă este încălcată de școli?

Sorin Ion: Anul trecut eram la inspectorat [atunci când regula s-a aplicat pentru prima dată la nivel național – N. Red.] și au fost câteva sesizări, dar nu grave. Noi nu ne-am abătut de la reguli. Erau plângeri de tipul „un copil a fost despărțit de prietenul lui cel mai bun”, nu că algoritmul nu a fost aplicat peste tot.

Informații de background

Amintim că Legea educației prevedea încă din 2011 o limită clară a numărului de elevi din clase, însă fostul ministru Liviu Pop a modificat legea și a permis ca limitele să poată fi încălcate, în situații excepționale, fără a stabili cu câți elevi pot fi suplimentate clasele în acele cazuri excepționale.

Legea educației a fost modificată de Parlament prin Legea nr. 185 publicată în Monitorul Oficial pe 20 august 2020. Acesta prevede că limitele maxime pot fi depășite în situații excepționale cu cel mult 3 elevi.

Limitele de elevi per clasă, potrivit Legii educației în vigoare:

Articolul 63
(1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:

(…)

(3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa peste efectivul maxim, cu cel mult 3 preșcolari/elevi, după caz, peste numărul maxim prevăzut la alin. (1), cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).

Legea educației în forma în vigoare, aici.

Număr mediu de elevi per clasă – ciclu primar, în țări europene (raport OECD – septembrie 2020):

Foto: © Lasse BehnkeDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
EXCLUSIV Cât de mulți elevi sunt într-o clasă? Statisticile cu care lucrează Ministerul Educației: În medie, la nivel național sunt aproape 22 de elevi per clasă. Cifre foarte mari pentru preșcolar și mari în primar și liceu
Dimensiunea claselor: când ajută cel mai mult clasele mici și în ce condiții sunt adecvate cele cu mulți elevi? Ce spune unul dintre cele mai mari studii pe această temă, nou publicat
DOCUMENT Numărul maxim de elevi pentru fiecare clasă de liceu și școală profesională, modificat prin ordin de ministru
Exit mobile version