DOCUMENT Numărul maxim de elevi pentru fiecare clasă de liceu și școală profesională, modificat prin ordin de ministru

34.666 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Numărul de elevi necesar pentru formarea unei clase pentru fundamentarea cifrei de școlarizare la clasa a IX-a din anul școlar următor a fost redus de la maximum 28, la maximum 26 pentru clasele de la filierele teoretice și la 24 pentru celelate tipuri de învățământ secundar superior, liceu și școală profesională, potrivit Ordinului ministrului educației nr 3.164 din 21.01.2020.

Concret, actul normativ modifică ordinul 5.599 dat în septembrie 2020. Articolul 7 din metodologie, punctul 1:

  • constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a-XI-a și anul I în învățământul de masă se realizează astfel:
    • Învățământ liceal cu frecvență zi, filiera tehnologică și învățământ profesional, inclusiv dual, din 24 de elevi;
    • Învățământ liceal cu frecvență zi filiera teoretică din 26 de elevi;
    • Învățământ liceal cu frecvență zi filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și la învățământul liceal de artă din 24 de elevi;
    • Învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă din 28 de elevi
    • Învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, ciclul superior din 28 de elevi;
    • Învățământul postliceal, din 28 de elevi .

Ordinul mai modifică și numărul minim pentru clasele organizate cu predare în limba maternă, pentru minorități, de la minimum 5 elevi, la minimum 3.

“Formațiunile de studiu pentru forma de învățământ în limba materna unei minorități, se pot organiza, înființa și funcționa cu efective sub limita mai minimă prevăzută de lege pentru cu până la 3 elevi; și, la nivelul învățământului primar cu predare în limba unei minorități naționale, formațiunile de studiu în regim simultan se pot organiza, înființa și funcționa cu efective la jumătatea limitei minime prevăzute de lege; clasele astfel aflate în funcțiune rămân cu același număr de elevi până la finalizarea ciclului de învățământ”, potrivit OME 3.164/2021.

Ordinul nou aprobat stabilește numărul elevilor dintr-o formațiune de studiu, număr care se ia în calcul la stabilirea numărului de clase de elevi care se stabilesc pentru anul viitor în privința claselor de început de ciclul liceal/școală profesională. Pe baza acestuia se stabilește cifra de școlarizare și implicit nevoia de norme didactice, adică de posturi pentru profesori.

Pentru clasele formate deja, aflate într-un ciclu de învățământ, numărul de elevi actual se păstrează până la finalul acelui ciclu, preșcolar, primar, gimnazial, liceal.

Numărul efectiv al elevilor dintr-o clasă este stabilit prin Legea Educației, lege modificată anul trecut de Legea 185 din 20 august 2020, care acum prevede următoarele reglementări:

Art 63. În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:

a) educația antepreșcolară: grupa cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;

b) învățământul preșcolar: grupa cuprinde în medie 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;

c) învățământul primar: clasa cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;

d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;

d^1) învățământul de artă: clasa cuprinde în medie 14 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 25 și pot fi constituite din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde în medie 6 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;

e) învățământul liceal și profesional: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;

e^1) învățământul dual: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 30;

e^2) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 10 elevi și maximum 15 elevi;

e^3) clasele din învățământul dual pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

f) învățământul postliceal: clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;

g) învățământul special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: grupa care cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12;

h) învățământul special pentru elevi cu deficiențe grave: grupa care cuprinde în medie 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în localitățile în care există cerere pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale, efectivele formațiunilor de studiu se organizează, se înființează și funcționează astfel:

a) organizarea de noi formațiuni de studiu pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale, cu efective mai mici decât minimul prevăzut de prezenta lege, se poate realiza la cerere, conform art. 19 alin. (3), în condițiile legii;

b) organizarea, reorganizarea, desființarea oricăror formațiuni de studiu, inclusiv cel simultan pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale existente, se pot realiza cu avizul conform al Ministerului Educației și Cercetării, Comisiei de învățământ și tineret a Consiliului Minorităților Naționale, aflat în coordonarea Departamentului de relații interetnice din cadrul Secretariatului General al Guvernului, și al organizației minorității naționale reprezentate în Parlamentul României;

c) în situații excepționale, formațiunile de studiu pentru antepreșcolari, preșcolari sau elevi pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea direcției pentru minorități din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, pe baza unei propuneri justificate din partea consiliului de administrație al unității de învățământ sau al organizației minorității naționale reprezentate în Parlamentul României, care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).

(2^1) Prevederile alin. (2) se aplică și formațiunilor de studiu în limba română, atunci când acestea funcționează în zone unde ponderea unei minorități etnice este majoritară. În aceste situații, avizul conform, respectiv aprobarea prevăzută la alin. (2) lit. b) și c) se realizează de direcția de specialitate competentă din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.

(2^2) Prevederile alin. (2) și (2^1) se aplică doar formațiunilor de studiu ce cuprind, conform legii, grupe, clase sau ani de studiu. Reorganizarea unităților de învățământ cu personalitate juridică se realizează conform art. 22^1.

(2^3) Aplicarea prevederilor prezentului articol, respectiv a dispozițiilor art. 22^1 nu poate avea ca efect pierderea personalității juridice de către unitățile de învățământ singulare, acordată conform art. 45 alin. (6).

(3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa peste efectivul maxim, cu cel mult 3 preșcolari/elevi, după caz, peste numărul maxim prevăzut la alin. (1), cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).

(3^1) Situațiile aprobate de inspectoratul școlar se comunică Ministerului Educației și Cercetării și autorităților locale pentru asigurarea finanțării. Clasele în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi rămân cu același număr de elevi până la finalizarea ciclului de învățământ.

(4) Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale în grupe/clase din învățământul de masă se realizează doar la începutul anului școlar. Pentru fiecare preșcolar/elev cu cerințe educaționale speciale orientat de către centrul județean de resurse și asistență educațională/ Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională pentru învățământul de masă, efectivele existente ale grupelor/claselor se diminuează cu 2 preșcolari/ elevi.

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea


1 comentariu
  1. Bună ziua,
    Am o nelămurire. Care este baza legală pentru functionarea unor clase ”mixte” în învățământul liceal? De exemplu: jumătate științe ale naturii cealaltă jumătate matematică-informatică. Am citit la Art. 63 alin. e^3 că pot fi grupe de diferite specializări doar în învățământul dual.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Licitația pentru tablete școlare a fost reluată. Singurul ofertant este Vodafone, “Telekom a întârziat 2 minute” față de ora limită la care se puteau depune ofertele. Două regiuni, rămase pe dinafară – anunță șefa ONAC

Licitația pentru tablete s-a reluat, iar singurul ofertant este Vodafone România, care a înregistrat oferte pentru patru loturi, a declarat pentru Edupedu.ro președinta Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC). Două…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este susținut de Telekom Romania

VIDEO Adrian Timofti, directorul Liceului Varlaam din Iași: Cred că școala are niște super-puteri pe care încă nu a învățat să le folosească / Pentru școala online “ar fi mai simplu să vedem obiectivele elevilor de acasă, cum învață ei mai bine și să venim cu altceva decât un spectacol la care ei să privească”

Cred că școala are niște super-puteri pe care încă nu a învățat să le folosească, spune Adrian Timofti, directorul Liceului Varlaam din Iași, în cadrul conferinței hibrid SuperTeach, “Învățarea și…
Vezi articolul

Profesoara reclamată la Inspectorat pentru că a folosit cuvântul “foot” la ora de engleză: De ce nu ne lăsați să ne facem meseria?

Oficialii Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj susţin că instituţia nu a fost sesizată oficial în cazul profesoarei care a predat la lecția de engleză despre ”Human Body” și cuvântul ”foot”. Totuși, reprezentanții Inspectoratului Şcolar Judeţean…
Vezi articolul

Dezbatere aprinsă Ecaterina Andronescu-Oana Moraru. Ministrul vrea ca profesorii să treacă din nou în universități, pentru reîmprospătarea cunoștințelor / Moraru: Inspectorii școlari, metodiștii fac parte din nomenclatura de partid. Sper că în mandatul al IV-lea salvați niște aparențe

Copiii trebuie să poată fi din nou lăsați repetenți începând din clasa I, iar profesorii trebuie să treacă în procesul de formare “din nou în universități” pentru “reîmprospătarea cunoștințelor”, a…
Vezi articolul