Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat miercuri la RFI că au fost utile comasările de școli, din anul școlar 2025-2026. „Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract”, a spus acesta.
- Ceea ce semnalează ministrul este doar o chestiune administrativă. În schimb, sunt situații în care profesorii au contract cu o singură unitate cu personalitate juridică, dar merg la mai multe școli, pentru norma didactică de predare de 20 de ore, deoarece școala respectivă a absorbit și alte unități de învățământ, conform Legii Bolojan.
Potrivit lui Daniel David, „comasările n-au dus la oameni dați afară”. „Cei care fac curat, cei care păzesc, cei care lucrează pe componente administrative au rămas tot acolo”, a precizat ministrul:
„Comasările nu au dus la desființarea acelor structuri școlare. Copiii au rămas tot în acele locuri, în acele clădiri, în acele clase. Comasările n-au dus la oameni dați afară. Cei care fac curat, cei care păzesc, cei care lucrează pe componente administrative au rămas tot acolo. În principiu, s-a pierdut o poziție de director, dar aceste comasări au fost utile, pentru că, având structuri mai mari, de exemplu, puteai face mai ușor normele.
Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract. Altfel spus, chiar făcute pe repede înainte, au fost făcute, totuși, cu o anumită logică. În cea mai mare parte aș spune că lucrurile sunt ok, dar am văzut în presă și am primit și eu sesizări, petiții, în care lucrurile se pare că nu sunt acceptate sau că nu funcționează bine. Le monitorizăm și vom avea grijă la anul, cu siguranță, să facem aceste schimbări.”
- Nemulțumirile din educație au escaladat odată cu intrarea în vigoare a Legii 141/2025, care aduce modificări majore în organizarea școlilor. Măsurile prevăzute – printre care creșterea normei didactice cu 2-4 ore, comasarea a sute de unități de învățământ, majorarea numărului de elevi la clasă și reducerea plății cu ora – au fost criticate de sindicate, care le consideră abuzive și dăunătoare calității educației.
- Protestele profesorilor au culminat chiar în prima zi de școală, luni, 8 septembrie, când aproximativ 20.000 de cadre didactice au protestat la București, cerând demisia ministrului Educației și abrogarea noilor măsuri. Sindicaliștii au avertizat că protestele vor continua și că „greva generală nu este exclusă”. În replică, Daniel David a spus că solicitarea de demisie i se pare „puțin neinspirată” și că școala „se desfășoară normal” începând cu 9 septembrie.
Comasarea școlilor
Inspectoratul Școlar Bacău a informat că salarizarea lunii august 2025 cu plată în septembrie 2025 se va întocmi de către unitatea de învățământ absorbită, după cum se arată într-un document trimis în școli. De menționat este că noua unitate de învățământ se va ocupa de salarizarea lunii septembrie cu plata în luna octombrie 2025, conform sursei citate.
Cătălina Olaru, directoarea Școlii Gimnazială Uruguay, a declarat, în legătură cu comasarea unităților de învățământ, că „nu se face nicio economie”. „Școlile rămân pe loc, un director dispare, economia este de vreo 300-400 de lei, nu mai mult”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Info.
O procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.
- Unele comunități locale, precum Liceul Tehnologic din Țăndărei, s-au opus public comasării, avertizând că în zonă nu ar mai exista unități de profil. La fel și Colegiul Silvic „Theodor Pietraru” din Brănești, județul Ilfov.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
