Comisia Europeană critică supraaglomerarea școlilor din România, rata mare de abandon școlar și lipsa de investiții în educație

supraaglomerarea școlilor

Foto: Pixabay

Comisia Europeană avertizează România, într-un raport publicat astăzi, că sistemul educațional rămâne unul insuficient adaptat nevoilor copiilor din grupele de risc și nevoilor pieței muncii. Raportul arată că 10% din școlile românești sunt supra-aglomerate, iar autoritățile nu reușesc să se mobilizeze pentru a rezolva această problemă. În plus, nu sunt adresate nevoile copiilor vulnerabili social, astfel încât să scadă rata abandonului școlar timpuriu.

Analiza sistemului de educație românesc este inclusă în recomandările specifice de țară făcute publice azi de Comisia Europeană .

Supraaglomerarea școlilor

Ce spune Comisia Europeană despre Educația din România – punctul 13 (Educație) din raport:

Probleme legate de calitatea și incluzivitatea educației din România și sistemul de pregătire au un impact negativ asupra potențialului de creștere al țării.

Cheltuielile din Educație au rămas printre cele mai mici din UE, în special la nivelul la care s-ar putea preveni abandonul școlar (care rămâne foarte mare) sau la care s-ar putea asigura oportunități egale și prevenirea inegalității mai târziu în viață. Implicarea în calitatea educației timpurii rămâne sub nivelul mediu UE, inclusiv din lipsa de spații (creșe și grădinițe). Lucrul acesta are implicații pe piața muncii în ceea ce privește participarea femeilor și dezvoltarea din timp a nivelului de calificare.

De asemenea, modernizarea sistemului școlar și rezolvarea problemelor demografice sunt în urmă, 10% din școli fiind supra-aglomerate și 58% fiind cu capacităţi excedentare.

Dobândirea calificărilor digitale întâmpină și ea probleme mari. Capacitatea profesorilor de a folosi o abordare centrată pe învățare nu este suficient de dezvoltată.

Diferențele dintre rural și urban continuă să existe la grupurile de persoane vulnerabile, cum ar fi cei din comunitățile rome, care au acces limitat la educație incluzivă și de calitate.”

Raportul Comisiei mai arată că lipsa locurilor la creșă are un impact negativ asupra întoarcerii femeilor în câmpul muncii după naștere. De asemenea, raportul mai arată că sistemul de educație nu reușește să se adapteze la nevoile de pe piața muncii, în special în ceea ce privește nevoia de personal calificat în IT.

Deși sistemul profesional și vocațional a început să își revină, „elevii și părinții continuă să considere acest tip de învățământ ca fiind unul de mâna a doua și rata mică de angajare în urma absolvirii școlilor vocaționale arată că relevanța pe piața muncii continuă să fie o problemă. De asemenea, educația universitară nu este suficient de aliniată nevoilor angajatorilor”, se mai arată în raport.

Citește și: Note la clasele a III-a și a IV-a și descriptori de însușire a competențelor până în clasa a II-a – propunerea legislativă a fost depusă în Parlament de Pop

Recomandările Comisiei Europene pentru România, în ce privește Educația:

Citește și:

Comisia Europeană critică dur derapajele fiscale ale României într-un document oficial. Marile hibe: legea pensiilor, OUG 114, proasta colectare a veniturilor, ignorarea fondurilor UE, lipsa de infrastructură, lipsa de transparență

Exit mobile version