Concentrarea, autocontrolul și capacitatea de a planifica, la copii: Jocuri care dezvoltă funcțiile executive la copiii până în 5 ani

Primii ani din viață sunt fundamentul pe care ne clădim viața de adult, iar abilitățile dezvoltate în această perioadă ne ghidează întreaga viață. Cu toții știm importanța acestor ani și totuși simțim provocarea de a umple cu sens timpul copiiilor noștri, folosindu-ne de ferestrele lor de oportunitate pentru a-i ajuta să dobândească abilități esențiale.

Pe lângă creativitate, abilitatea de a rezolva probleme, dezvoltarea funcțiilor executive reprezintă o prioritate pentru toți părinții și educatorii care își doresc să crească copii capabili să se concentreze, sa prioritizeze, să își atingă obiectivele și să își auto-regleze emoțiile.

Ce sunt funcțiile executive?
Ruxandra Manea / Foto: Arhivă personală

Funcțiile executive și autocontrolul (self-control) sunt abilități care ne ajută să ne concentrăm, să reținem anumite instrucțiuni, să plănuim, să luăm decizii pe baza informațiilor, să efectuăm mai multe sarcini în același timp cu succes și să ne controlăm anumite impulsuri. Cercetătorii de la Harvard aseamănă creierul cu un turn de control aerian: așa cum acesta controlează cu succes multiple aterizări și decolări, așa și creierul trebuie să filtreze distragerile, să prioritizeze sarcinile cele mai importante, să stabilească și să atingă obiective și să controleze impulsurile.

În calitate de adulți avem multiple roluri ( soț/soție, tată/mama, angajat(a), frate/sora, etc), ne confruntăm în fiecare zi cu diverse situații care necesită implicarea noastră, prioritizăm obiective printre nenumărate sarcini, filtrăm distragerile, facem eforturi să ne concentrăm pe obiective și să livrăm rezultate. Facem eforturi să jonglăm cu toate prioritățile, să găsim un echilibru între muncă și viață de familie, timp pentru noi și să avem o viață împlinitoare. Toate acestea depind de funcțiile executive și în ce măsură le avem dezvoltate și exersate.

Studiile arată că deși nu ne naștem cu aceste funcții, ne naștem cu potențialul de a le dezvoltă și că acesta reprezintă unul dintre cele mai importante obiective în jurul cărora părinții și educatorii pot gândi activități pentru copii. Un copil care are funcțiile executive dezvoltate este un copil care va avea capacitatea să învețe să citească și să scrie, să învețe pașii pentru a rezolva o problema de matematică, să ia parte în proiecte la clasă, să își controleze emoțiile, să ia decizii bazate pe informații și să formeze relații sociale sănătoase. Cu alte cuvinte, este un copil care va face față cu succes atât perioadei școlare, cât și vieții de adult și aclimatizării în piață muncii.

Sunt 3 funcții ale creierului, însă acestea nu lucrează independent, ci împreună:

1). Memoria de lucru (working memory) – capacitatea de a reține și de a folosi informații în viața de zi cu zi, capacitatea de a reține ceea ce făceam înainte de a fi întrerupți.

Copiii o folosesc pentru:

2). Flexibilitate cognitivă (mental flexibility) – capacitatea de a ne menține atenți sau de a ne muta atenția în funcție de cerințe, context, priorități; capacitatea de a aplica reguli diferite în contexte diferite; capacitatea de a veni cu soluții diverse la aceeași problemă; capacitatea de a reconsidera situații, de a identifica greșeli și de a găsi noi soluții.

Copiii o folosesc pentru:

3). Autocontrol (self control) – capacitatea de stabili obiective, de a-și controla impulsurile, de a face față distragerilor de tot felul;

Copiii o folosesc pentru:

Exemple de activități care dezvoltă funcțiile executive, pentru grupa de vârstă 18-36 luni:

Resurse:

Activități și jocuri care dezvoltă funcțiile executive pentru copiii de 3-5 ani:

Surse:

____

Ruxandra Manea este antreprenor în educație, fondator Educarium, cofondator și board member Aspire Teachers. A absolvit Magna cum laude Facultatea de Științe Politice din cadrul Ewha Womans University, Coreea de Sud, și a lucrat ca profesor colaborator la Universitatea București.

 

 

 

Exit mobile version