Concurs pentru școli, lansat de Asociația de Literație: formare gratuită a profesorilor, cu strategii de predare astfel încât elevii să înțeleagă ce citesc și sarcinile pe care le primesc

Asociația Română de Literație a lansat competiția “Citesc pentru a învăța”, prin care 10 școli gimnaziale care se înscriu în concurs pot să câștige formarea gratuită a profesorilor de toate disciplinele. Cadrele didactice din școlile câștigătoare vor învăța strategii de predare a materiei, astfel încât copiii să înțeleagă lecțiile mai bine, a declarat Liliana Romaniuc, președintele Asociației, pentru Edupedu.ro.

Programul de formare este acreditat de Minister, iar profesorii obțin 23 de credite transferabile dacă urmează cursul. Din școlile câștigătoare, Asociația caută să selecteze și viitori formatori în domeniul literației. În plus, dacă părinții din școală vor, Asociația de Literație organizează în fiecare din școlile câștigătoare și un workshop despre lectura în familie.

Ce problemă vin să rezolve cursurile de literație? Analfabetismul funcțional. Testele PISA din 2015 au arătat că 39% dintre elevii români de 14-15 ani sunt analfabeți funcțional. Asta înseamnă că acești copii știu să citească, însă nu înțeleg ceea ce citesc și nu reușesc să folosească informația sau instrucțiunile din textul citit pentru a rezolva probleme din viața reală.

Testele PISA spun că avem elevi care citesc și nu înțeleg sarcinile pe care le primesc. Literația înseamnă a citi, a înțelege și a aplica. Ce câștig eu, profesor, dacă fac această formare? Predau în așa fel încât elevii să înțeleagă și am mai multă satisfacție”, a explicat pentru Edupedu.ro președintele Asociației Române de Literație, Liliana Romaniuc.

Profesor de matematică și fost inspector școlar general în Iași, Liliana Romaniuc a explicat pentru Edupedu.ro că programul de formare “Citesc pentru a învăța” se derulează în școli pe o perioadă de 4 luni, începând cu septembrie, iar la început de program se face o evaluare a competențelor de literație a copiilor. Programul se adresează școlilor cu clasele V-VIII și are ca scop “formarea profesorilor de absolut toate disciplinele, în vederea transformării practicii de predare de la clasă, astfel încât învățarea să aibă loc din clasă și elevii să înțeleagă ceea ce citesc și ceea ce profesorii le spun”, a precizat Romaniuc.

La nivelul școlii, profesorii obțin conectarea la o comunitate de profesioniști care urmăresc același lucru: suntem o rețea a școlilor care se transformă prin învățare. În plus, cele 10 școli vor avea și acces la resursele pe care le producem”, a declarat președintele Asociației.

Astăzi [21 mai – n.red.] am fost la o școală și le explicam profesorilor un instrument despre cum să predai vocabularul. Prima reacție a profesorilor de matematică a fost: a, dar nu mi se aplică mie! La finalul explicațiilor, au fost atât de încântați, încât au zis că trebuie să aplice tehnica cât mai repede. Nu sunt lucruri pe care le-am inventat noi, sunt strategii testate și folosite cu rezultate, dar pe care trebuie doar să le aflăm și să le aplicăm și noi”, a declarat Liliana Romaniuc, pentru Edupedu.ro.

Aceasta a precizat că experții Asociației au lucrat deja în 40 de școli. “De aici a pornit și ideea competiției. Acum suntem pe picioarele noastre, apelăm la sponsori și criteriile sunt astfel puse încât să ne ducem în acele școli în care profesorii vor să învețe și nu au experimentat încă învățarea colaborativă”, a precizat Romaniuc.

Citește și:

 

 

Exit mobile version