Educație Liceu Știri

Care este procentul de analfabetism funcțional în România în 2018?

Citire în 3 min
Analfabetismul funcțional este prezentat la un nivel de 42% în România, de către specialiștii care au realizat proiectul prezidențial România Educată, deși în interiorul rapoartelor tehnice valorile sunt altele. Rapoartele OCDE după testele PISA 2015 arată și ele alte procente față de cel promovat, de 42%. Care este până la urmă adevărul?

Singurele rapoarte internaționale care scot la iveală analfabetismul funcțional sunt cele ale OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), făcute în urma testărilor PISA (Program for International Student Assessment). Aceste testări au loc o dată la 3 ani, se fac asupra tinerilor de 15 ani din peste 70 de state și analizează tot felul de aspecte ale sistemului de educație, inclusiv acesta al analfabetismului funcțional.

În prezentarea Raportului România Educată, în anunțul conferinței de prezentare chiar, specialiștii care au realizat comunicarea pentru canalul de Facebook al Președintelui României și al proiectului România Educată au publicat un poster în care scrie ”42% dintre copiii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional! Nu pot folosi o hartă. Nu pot folosi informația citită într-un manual pentru a rezolva probleme apărute în viața de zi cu zi”. În descrierea acelei fotografii, postarea de pe Facebook explică mai pe înțelesul oamenilor următoarele, reluând procentul dat pe poster: ”42% dintre copiii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional. Acest lucru înseamnă că deși pot citi, ei nu reușesc să folosească informația dobândită pentru a rezolva probleme de zi-cu-zi. De exemplu, nu pot înțelege instrucțiunile dintr-un manual sau nu pot alege ruta optimă de deplasare, folosind o hartă. Proiectul #RomaniaEducata adresează inclusiv această problemă și propune soluții pentru reducerea analfabetismului funcțional.”

Nu este citată sursa acestor date, dar în raportul oficial, analfabetismul funcțional este tratat pe larg. Iar la un moment dat specialiștii chiar explică rezultatele testărilor PISA.

Studiul PISA, realizat de OECD în 2015, plasează România pe penultima poziţie între cele 28 de state UE, la
indicatorul performanţe de citire, cu o pondere de 38,7% din persoanele cu vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul 2 (mai puţin de 407,47 puncte la test). De asemenea, la performanţele în matematică, România se situează pe antepenultima poziţie între cele 28 de state UE, cu o pondere de 39,9% din persoanele cu
vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul 2 (mai puţin de 420,7 puncte la test). Şi în cazul indicatorului performanţă în ştiinţe, România se plasează pe penultima poziţie între cele 28 de state UE cu o pondere de 38,5% din persoanele cu vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul 2.”

Dacă facem o medie a acestor procente, rezultă un procent de 39,033% analfabetism funcțional. Nicidecum 42%. Dacă vorbim doar despre cei care sunt în această situație la capitolul citire, atunci procentul este chiar cel din raport, 38,7%.

Președintele Klaus Iohannis, în alocuțiunea pe care a avut-o la prezentarea proiectului, a folosit un procent mai aproape de realitate: ”40% din absolvenții ciclului gimnazial sunt ceea ce se numește analfabeți funcțional. Dacă le dai un text, ei îl citesc și nu înțeleg nimic sau aproape nimic.

De unde vine procentul de 42%?

În urmă cu doi ani un studiu al Centrului pentru Evaluare și Analize Educationale publica acest procent de 42%, citând rapoartele OCDE si testările PISA din 2012, pentru că la acea vreme (2016) probabil încă nu erau disponibile rezultatele detaliate ale PISA 2015.

Studiul citat exemplifica analfabetismul funcțional printr-o problemă din testarea PISA 2012 la care doar 58% dintre elevii de 15 ani testați au știut răspunsul, restul de 42% fiind cei care au obținut rezultate sub nivelul PISA 2, nivel considerat pragul analfabetismului funcțional.

Rezultatele PISA 2015 au fost publicate pe 6 decembrie 2016. Între timp, în 2018 a avut loc o nouă testare PISA, la care a participat și România pe lângă alte 78 de state, ale cărei rezultate vor fi publicate pe 3 decembrie 2019.

FOTO: Facebook/România Educată

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO76BTRLRONCRT0471641001
CONT EUR: RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la Banca Transilvania pe numele "ASOCIATIA EDUPEDU PT EDUCATIE".

Te mai poate interesa

Ministerul Educaţiei dublează taxele de echivalare şi avizare a diplomelor de studii şi calificări, potrivit unui proiect de ordin

Mihai Peticila

O fabrică din Kosovo, transformată într-o şcoală modernă, cu grădiniţă şi cantină, plus terenuri de sport interioare în doar un an

Mihai Peticila

MAI: În 6.365 de şcoli din România nu este asigurată paza şi protecţia elevilor nici cu paznic, nici prin camere video

Mihai Peticila

5 comentarii

Ministrul spune una, ministerul alta! Ecaterina Andronescu declară că 40% din elevi sunt analfabeți funcțional iar Ministerul Educației nu recunoaşte analfabetismul funcțional 28 ianuarie 2019 at 18:50

[…] PISA combinată pentru matematică şi ştiinţe, adică se aflau în cazul nefericit de mai sus (exemplul cu figura este doar ilustrativ). Mai mult, constructul acesta nu acoperea si dimensiunea citirii/ intelegerii unui […]

Răspuns
Andreea Esanu 12 decembrie 2018 at 18:30

Doua precizari: 1) Documentul Centrului de Evaluare si Analize Educationale a pornit de la datele PISA din 2012, nu de la cele din 2015, care nu erau publicate inca. Apoi 2) a folosit drept concept al alfabetizarii functionale constructul propus de Eric Hanushek (in Universal Basic Skills, 2015) care se refera in principal la incapacitatea realizarii unor rationamente simple pornind de la situatii concrete (precum incapacitatea de a rezolva o problema prin rotirea unei figuri intuitive). Astfel, procentul de 42% reprezinta procentul elevilor de 15 ani din Romania care in 2012 se aflau sub nivelul 2 pe scala PISA combinata pentru matematica si stiinte, adica se aflau in cazul nefericit de mai sus (exemplul cu figura este doar ilustrativ). Mai mult, constructul acesta nu acoperea si dimensiunea citirii/ intelegerii unui text. Felul in care a fost preluata aceasta informatie in alte documente este o alta problema.

Răspuns
Kevi 12 decembrie 2018 at 13:35

Exact, discutam ca e 39 sau 42%, wtf?!

Răspuns
Liță 12 decembrie 2018 at 12:56

Un exemplu prost ales în sprijinul analfabetismului funcțional, așa cum este el definit de către președintele României. În acest test este verificat mai degrabă simțul orientării, capacitatea de a înțelege transpunerea unui model tridimensional în spațiul bidimensional decât capacitatea de înțelegere a semnificației unui text scris.

Răspuns
Eddie 12 decembrie 2018 at 12:25

39, 38, 42 % … ce conteaza? E ingrijorator procentul mare si fenomenul in sine..

Răspuns

Lasă un comentariu

* Folosind acest formular sunteți de acord cu stocarea și prelucrarea datelor dumneavoastră pe acest site.